2401
Sök

Köpa en Rover, dumt?

alltid snabbast
73 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#1
då köpråds tjossan e stängd skriver jag här .. e sugen på en ny kärra men har inte degen för "värstingen" utan jag hade tänkt mig en mer fin lite lyxig turbo snurra som man kan sen pilla på själv dvs chippa fixa snygga sulor å sånt grejen e den att jag tycker Rover e exakt det jag letar efter dom e ju så billiga men jag har hört att Rover inte finns längre så det finns inga reservdelar alla säger att det e därför dom säljs så billigt e det så e det bortkastade pengar å köpa en rover?

ps hörde av en annan att rover e som honda samma delar typ stämmer det?

btw hade jag tänkt mig en Rover 620 TI typ

jag kör alltid snabbast e alltid först i kön!

Turbocharged
421 Inlägg
12 juli 2007
#2
Jo, Rover 600 är en Honda Accord typ, men jag vet inte hur mycket som är ändrat. Turbomotorn är dock ingen Honda utan en Rover, så kan kanske bli svårt med delar till den.

Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.

alltid snabbast
73 Inlägg
12 juli 2007
Trådstartare
#3
så det man hittar kostar skjortan eller? å när jag endå håller på med en tråd vill jag fråga ifall det e sant med stjärtrören till bilen alltså alla här på garaget säger alla (tex) för liten motor för att sätta på 2.5" rör du tappar bara hästar fast många andra säger äh vafan det e bara skitsnack bla bla på med skiten osv ..pratar om sugmotorn jag har nu i min golf mk2 manhattan...

jag kör alltid snabbast e alltid först i kön!

550 Inlägg
13 juli 2007
#4
Det finns delar till Rover. Dock är där inte lika många återförsäljare kvar men det finns. Så det behöver du inte bekymra dig över. Däremot vet jag ingen som mappar/chippar dom.


alltid snabbast
73 Inlägg
14 juli 2007
Trådstartare
#5
finns det nån som vet om det finns nån "seriös" som mappar/chippar dom ?

jag kör alltid snabbast e alltid först i kön!

Meister
6 763 Inlägg
14 juli 2007
#6
Ring och kolla med Rover försäljare och Honda. Det ska inte vara några problem att få tag på grejer. Chip borde inte vara så svårt att få tag på men de blir förmodligen så att du får ta det får England


Putsbög?
200 Inlägg
15 juli 2007
#7
Farsan har haft en Rover 620.. va ett helvete att hitta delar till den.. tog bland annat 5v att få kopplingen renorverad


1 010 Inlägg
15 juli 2007
#8
min kusse har en rover...
de orkar helt enkelt inte lämna in den pga pris å krångel.
Så nu kan han inte köra mer än 5 mil landsvägskörning och kanske 1-2 mil stadskörning innan den börjar koka å krångla...

Min erfarenhet av den är att det är kass kvalle men mkt läcker att titta på..
vet inte va den heter men det är en sedanmodell.


Forummoderator
9 299 Inlägg
23 juli 2007
#9
JockeT skrev:
min kusse har en rover...
de orkar helt enkelt inte lämna in den pga pris å krångel.
Så nu kan han inte köra mer än 5 mil landsvägskörning och kanske 1-2 mil stadskörning innan den börjar koka å krångla...

Min erfarenhet av den är att det är kass kvalle men mkt läcker att titta på..
vet inte va den heter men det är en sedanmodell.

Nu kan jag inte vara tyst. Vilket idiotiskt inlägg. Om du skrivit "min kusse har en Volvo.... " hade kanske nån annan reagerat? Rover har, precis som Volvo, tillverkat en bunt med olika modeller.

Ska jag reda ut det här så ni förstår? Rover 620 finns med 2 motorer om vi räknar bensin. en Hondamotor F20 på ~130hk. Sedan har vi 620 ti med en Rovermotor T16 på 197hk. Turbomotorn är utmärkt pålitlig men tål inte att trimmas nämnvärt. Den går inte att chippa, men man kan höja laddet manuellt till 0,8 bar utan problem. Om någon påstår att den går att chippa så luras de, en chipning tar endast bort laddspärren på 1bar. Laddar man så mycket skjuter man motorn efter 1 km. Med lite filter och avgas så kan det med 0.8bar bli 220-230hk. Vridet blir redigt bättre. Bilen blir mycket snabbare och spöar ganska lätt grannens T5:a. Om man har för vana att spinna med hjulen så kommer lådans difflager att gå sönder.

Vad är det då för bil som din kusin haft? Förmodligen är det 416 (sedan) som har Rovers K motor. Den motorn lider av problem med topplockspackningen pga gjutporer i ytorna på block och topp..

Köp du en 620 ti, men se till att den är oskruvad! De går både 20-25000mil utan problem och kvaliten på kaross etc är mycket hög om du köper -97 eller nyare. Allting du behöver finns på Mekonomen.
Senast redigerat av caromania (23 juli 2007)

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

550 Inlägg
24 juli 2007
#10
620 hare ingen Honda motor. Det är en egentillverkad motor.

Och Bramstedt: att ordna en koppling till en rover e inte svårare än till en Volvo. Finns flera återförsäljare i sverige. Och alla andra kända reservdelskedjor.

Ock kvaliten är inte sämre än ngn annan bil!!!!! Men kör man en K motor och låter den koka så brukar det bli ny topp.


3 120 Inlägg
24 juli 2007
#11
En kompis föräldrar hade en Rover 75 som bara var ett par år gammal. Redan innan rover kursade var det i princip omöjligt att få tag på plåtdetaljer och en del annat. Så Rover/BMW handlaren fick köpa den av dem då de vägrade åka runt med skadorna av en lätt träff med ett rådjur kvar i fronten...så att de vimlar av delar till alla rover tror jag inte riktigt.
Senast redigerat av viccoA (24 juli 2007)


Mazda 3 MPS, bilder på gång!
1 852 Inlägg
24 juli 2007
#12
säger som så, det är inte konstigt att dom konkade... skulle aldrig köpt en rover då bl.a. delarna kan ta lång tid att få tag på (jobbar lite med det och det har hänt att det tagit ett halvår innan grejorna kommer)

man lever bara en gång så lev väl!

Forummoderator
9 299 Inlägg
30 juli 2007
#13
The_Dude skrev:
620 hare ingen Honda motor. Det är en egentillverkad motor.

620 si har Hondamotor. 620 ti har Rovermotor. Läste du inte mitt inlägg?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök