Jag har då det bästa tricket för att få mopedister att köra fint och försiktigt.
Körde lugnt och försiktigt ner för en backe, var någon gång i mars, hade vart "varmt" under dan, men nu frös det på igen. På vänster sida är det ett hus med högt staket, och en utfart nedanför, så man ser inte vad som väntar där, men de har högerregel och ser rätt dugligt uppåt om de sticker ut nästan lite. Ser att en moppe chansar och kör ut, tutar för att varna dem som antagligen tänker köra ut efter, har typ 1 m kvar till utfarten, håller 30-40. Då sticker en moppe till ut, hänger mej på kompressorhornet
(2 horn, till 6vsystem, brötar på ordeeentligt). den stackars killen tappar helt fattningen och får kärringstopp, rullar rakt fram över vägen, kör på trottoaren på min sida av vägen, mumlar typ förlåt mot mej med läpparna, jag viftar med handen och han får igång moppen och kör iväg. Ligger bakom lite, och noterar att han i varje korsning blinkar väl och kollar åt ALLA håll som går. Flera gånger. Tror han blev rätt skrämd
Men han hade ju tur iallafall att jag inte körde fortare!
Har även hänt att man blivit omkörd av mopedister när man blinkar och ska svänga, nästan påkörd bak när man saktar ner inför gupp, omkörd på 90väg, osv osv osv
Har själv haft både moppe och eukort, men jag gjorde inte det felet som många av dagens moppepojkar/tjejer gör.. Kör över sin förmåga!