3337
Sök

Basreflexlåda

217 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Hejsan

Jag har varit och köpt en bas och vill gärna bygga egen låda till den, för att sedan trycka in den i bilen. Eftersom jag inte är helt hundra på hur jag ska bygga tänkte jag fråga här först. Helst skulle jag vilja ha en basreflexlåda till denna basen.

Här är speccsen för basen..

Basen är en MDS Fanatic FS300 12"
600WMAX
300WRMS
4 Ohm
91dB

Qms:     5.9983
Qes:     0.6864
Fs Hz:     34.2831
Qts:     0.6159
Vas liter:     52.3087

Jag hoppas jag fick med allting nu. Steget som jag jag har till basen är ett DLS Classic CA12.

G O O G L E .com - Man's best friend.

21 761 Inlägg
13 augusti 2007
Beror lite på vilken bil lådan ska sitta i och vilken sorts musik du ska spela, men jag har räknat på ett förslag som borde ge extra tryck vid runt 40-50 Hz.

Gör lådan på 75 liter och sätt dämpmatta på väggarna, använd två st 4" rör som är 35cm långa.

217 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Det är en Nissan Primera, -95, som lådan helst ska få plats i. Musiken är väl mestadels trance/dance.
Men är inte 75 liter ganska så stort?hmm

21 761 Inlägg
13 augusti 2007
Jo den blir hyffsat stor, men enligt basens parametrar så passar den lite bättre i sluten låda och då brukar en basreflex bli stor.

Det skulle nog kunna gå att göra en 60 liters låda också, men då blir rören 46cm långa. Alternativt kan man ha bara ett rör som är 19cm långt, fast då är det nog på gränsen att det uppstår flåsljud vid höga ljudnivåer tror jag.

217 Inlägg
13 augusti 2007
Trådstartare
Jaså, okej.. För jag skulle helst vilja ha en basreflexlåda. roll

Men kommer det låta bra om jag snickrar ihop en låda på 75 liter och sätter två stycken 4" portar på 35 cm som du säger, även om basen nu passar bättre i en sluten låda?

Drog ut till bilen och mätte bagageutrymmet. Testade mina mattekunskaper och kom då fram till att en låda på 75 liter inte var så stor som jag trodde. smile

21 761 Inlägg
13 augusti 2007
Jag har ju inte lyssnat på de där basarna, därför vet jag inte helt säkert att de kommer att låta bra. Men som frekvenskurvan ser ut i lådprogrammet så borde 75 liters låda spela bra tycker jag. En basreflexlåda kommer att spela högre än en sluten.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök