2603
Sök

Ang 3" simons

1 268 Inlägg
AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 augusti 2007
#22
När folk säger "hela vägen" menar dom alltså ett 3" sytem från turbo (innan katten) o kanske en race katt o sen vidare 3" o ljud dämp. "3" efter katt (ävern kallat catback) är alltså ett system som går efter org katalysatorn o då behåller med org rör från turbo osv.. vilket inte ger mkt efekt alls. men sata du på ett "hela vägen system" så ger de garanterat några pållar.


Bmw osv..

Eliminator
1 441 Inlägg
23 augusti 2007
#23
Avlivning av MYT. Att öka avgas diameter efter kat ger absolut ingen effekökning överhuvudtaget,, what so ever!!

En kromad 4" slutdämpare med fjolligt neon i ger samma effektökning.

Ett rostfritt avgas ger ett högt och mycket (i mina öron) otrevligt ljud som jag aldrig skulle rekommendera någon att montera,,,

//Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
23 augusti 2007
#24
Sokrates skrev:
Avlivning av MYT. Att öka avgas diameter efter kat ger absolut ingen effekökning överhuvudtaget,, what so ever!!

En kromad 4" slutdämpare med fjolligt neon i ger samma effektökning.

Ett rostfritt avgas ger ett högt och mycket (i mina öron) otrevligt ljud som jag aldrig skulle rekommendera någon att montera,,,

//Tommy.

Det GER efektökning men fan inte mkt.. men nog fan minskar man motståndet lite.

Rostfria system inge fel på ljudet alls har du nån gång hört m3or,porschar,ferraris,m5or,lambos med rostfria sportsyetm tyker du de låter illa? till värsting bilarna köper man inget annat än rostfria sportsystem. Har en kompis med en bmw 740 med ferrita rostfritt sportsystem race kattar osv.. låter gudomligt.


Bmw osv..

Eliminator
1 441 Inlägg
23 augusti 2007
#25
3" e. kat,,,Den effektökningen dubblar du  lätt genom att tömma askoppen,,,,,
Likadant är det med effekt luftfilter typ konmodell som 9 ggr av 10 ger en försämring av effekten pga att de suger in motorrumsluft, och dels för att de oftast har mycket mindre filteryta än orginal, men ett effektfilter i orginalburk är det klart bästa man kan göra.

RF,,,Det är precis det äckligt vassa ljudet jag menar,, mycket trevligare med kolfiber eller alu,,,,alternativt ett gammalt hederligt rätt byggt.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

Driifter;)
1 630 Inlägg
23 augusti 2007
#26
de e ju direkt efter turbo stor diameter gör nytta.. så börja me 3" downpipe och bort till katten sen kan du gå över till typ 2,5" de gör inget..

Trimma för att köra fort? NÄ, Brett;)

14 Inlägg
23 augusti 2007
Trådstartare
#27
Det var så dom sa på Ferrita smile

svenssonhbg

14 Inlägg
24 augusti 2007
Trådstartare
#29
Det blir Ferrita 2,5 " med 3" främre

svenssonhbg

preem pump
836 Inlägg
24 augusti 2007
#30
Natural skrev:
mannen666666 skrev:
svenssonhbg skrev:
Men är inte simons rostfrit

nä abselut inte

Simons har visst rostfritt!

nä inte det jag tänkte på big_smile


alvarligt talat så visste jag inte att det fanns

wrooooom.ptshhhhhhhhhhhiiiiiiiiiii

TEAM "BONNMECK"ÖREBRO
1 123 Inlägg
25 augusti 2007
#31
vilken är bäst och värd pengarna då om liksom jag åker till ferrita o beställa en vanlig 3tum från turbo till bilen.. volvo s40 t4,, eller ska jag lägga till pengar o fixa en special system från turbo hela vägen utan mellan dämpare?jag frågade de kostar ca:8tusen med vanlig 3" den andra kostar ca:12-13tusen.. vilken är bäst för pengarna?


Driver Lastbilsgrossisten.se
44 Inlägg
25 augusti 2007
#32
svenssonhbg skrev:
Det blir Ferrita 2,5 " med 3" främre

Låter bra. Varför du skall ha 3" direkt efter turbon (downpipen) är att avgaserna "är större" (pga att det är varma) och då behöver det större utrymme för att inte skapa en flaskhals. Senare i systemet har avgaserna kylts ner och då behöver du inte mer än 2,5".

Mycket bra val, funderar själv på 3" downpipe/2,5" system ifrån Ferrita till min racer smile

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se

the greatest
121 Inlägg
25 augusti 2007
#33
3tum från turbo till katt där efter 2,5tum så får du bäst efeckt har ja hört när jag snackat med som som håller på m,ed det.

The Mödd

168 Inlägg
25 augusti 2007
#34
Körde HKS system på Subban.  3" från turbo med avslutande 2.5

Klockrent efter mappningen smile

En japansk bil går att bygga på två sätt: rätt sätt eller fel sätt. En Saab går att bygga på 27 sätt: ett av dem är rätt.

14 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#35
En liten fråga till ska jag byta avgas först eller chipa

svenssonhbg

Driver Lastbilsgrossisten.se
44 Inlägg
26 augusti 2007
#36
Jag skulle byta avgassystem först, både för att få orginalmotorn att andas bättre, men samtidigt att märka skillnaden med att ha bytt avgassystem emot orginal. Och, du kommer få ut mer av chipningen pga motorn andas bättre smile

Driver eget, tillbehörspartner för åkerier och transportörer. www.lastbilsgrossisten.se

14 Inlägg
26 augusti 2007
Trådstartare
#37
Ok

svenssonhbg

76 Inlägg
26 augusti 2007
#38
Har provat 3tum(jt-avgas) hela vägen o den drog inte bra o fick fel meddelande i disp (emissioner,service erfodras) inte bra, kör nu 2,5tum från ferrita o har märkt skillnad,både ljudet o effekten.har man inte minst 300hk+ behöver man inte mer än 2,5tum

Alltid skit gla.

76 Inlägg
26 augusti 2007
#39
svenssonhbg skrev:
Det blir Ferrita 2,5 " med 3" främre

ett mycke bra val:D

Alltid skit gla.

252 Inlägg
26 augusti 2007
#40
Angående simons så beror det på hur man kör och hur ofta. Min 240 höll det lätt sex år innan det behövde lagas (Längst bak)  Men då gick bilen varje dag.   Min 850 går hårt varje gång den körs=  Mitt 4 år gammla JT 3" ser ut som nytt.  Självklart e ju feritta ett system såm går i alla väder. =$$$

//Janne


Sök