NOTERA !! Det som står nedan gäller BARA för nyare bilar med luftmassmätare. INTE bilar med klappa, dvs luftmängdsmätare typ ex vis K-Jetronic.
----------------------------------------------------------------
OK.
Det som händer är följande:
---------------------- bakgrund ----------------------------
En luftmassamätare ( aka varmtrådsmätare) är konstruerad på så sätt att den har en tråd (eller motsv) uppspänd mitt i ett grovt mätrör. Man tillför ström till denna tråd och då blir den varm. När man värmer en metall så ändras dess resistans. Elektroniken i en luftmassamätare mäter denna resistans och försöker hålla den på samma värde (dvs samma temperatur) hela tiden.
När man öpnnar spjället på sin motor och den börjar suga i sig mera luft så kommer lufthastigheten att öka i mätröret och tråden kyls av. Elektroniken i luftmassamätaren kranar då på mera ström i tråden för att bibehålla dess temperatur. Denna extra ström som krävs är ett mått på hur hög lufthastigheten är.
För att kompensera för ytterluftens temperatur så sitter även en liten elektronisk termometer i mätröret.
Då kommer elektroniken i luftmassemätaren att kunna ge en utspänning som är proportionell mot hur fort luften rör sig. Genom att man sedan vet storleken på röret , och därmed arean, så kan man räkna ut hur mycket luft per sekund som passerar genom mätröret.
Och genom att man dessutom mäter temperaturen i mätröret så kan man räkna ut den luftmassa (kg/sek) som motorn suger i sig.
----------------- Lambda -------------------------------------
Lambdavärdet är helt enkelt kvoten mellan massan av luft (kg) och bensin (kg) som motorn suger i sig. Optimal förbränning för bensin erhålls om man blandar 14.7 kg luft med 1 kg bensin. ( tumregel: 1 kubikmeter luft är ca 1 kg).
Om man ökar luften utan att följa med med bensinen så kommer motorn att gå magert, dvs lambda ökar .
När lambda ökar - så ökar förbränningstemperaturen och benägenheten att spika (knacka)
----------------------------- Flödet i mätröret ---------------------------------
När en biltillverkare ställer in styrsystemet i en motor så gör man det med exakt den konfiguration som bilen kommer att ha när du köper den.
Tänk på att jag skrev att värmetråden i luftmassemätaren satt i mitten, dvs den vet inte hur luften flöden längs ytterkanten av röret. Ändras lufthastigheten längs kanten på röret - men inte i mitten, så kommer värmetråden , och därmed motorns styrsystem inte att ha en aning om detta.
-------------------- Problemet ---------------------------
Problemet är att en eftermarknadstillverkare av öppna luftfilter inte kan garantera att luftflödet "längs kanten" ändras gentemot orginal luftburk.
Tillverkaren av filtret kanske kan mäta att man får jämnt (laminärt) flöde men det hjälper inte dig om biltillverkarens orginal luftburk ger ojämt flöde över rörets yta.
Det vet inte du som bilägare, och inte tillverkaren av det öppna filtret.
Därför riskerar du att sitta i skiten om du sätter dit ett öppet filter på en luftmassemätare.
------------------------- Men polarens bil går bra ---------------------
Jaha? Hur vet du det? Har du skruvat isär hans motor och kikat på hur ventilerna eller turbon ser ut? Har du lyft på tändstiften och kollat om det går snålt / varmt? Har du mätt upp den med bredbandslambda?
--------------------------- Coandaeffekten ------------------------
Kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect
Detta är ofta det som händer med öppna filter. Speciellt med öppna filter med radier eller trattar inuti sig.
Luften vill "klistra" sig längs ytterkanten och därmed kommer man att få högre totalt luftflöde genom luftmassemätaren utan att mättråden vet det.
---------------- Rätt använt ---------------------------
Vet man om detta , så kan man, som tex på nyare Volvo S60 T5 , utnyttja detta och lura vissa bilars styrsystem att ge mera effekt. Men då kräver det att det är bilar där man VET att styrsystemen ( framförallt bilar med momentmodell i sina styrsystem) beter sig på "rätt" sätt.
Detta är INGET att labba med hemma såvida man inte gillar dyra motorrenoveringar.
(På S60 T5 sätter man en bas-portstratt på luftmassemätaren, inuti orginal luftburk, och dess sprut kommer att hitta en mis-match mellan momentmodellen och lambda / uppmätt luftmassa och skruva upp motorns vridmoment.)
-------------------------- END ------------------------------
Göran
----------------------------------------------------------------
OK.
Det som händer är följande:
---------------------- bakgrund ----------------------------
En luftmassamätare ( aka varmtrådsmätare) är konstruerad på så sätt att den har en tråd (eller motsv) uppspänd mitt i ett grovt mätrör. Man tillför ström till denna tråd och då blir den varm. När man värmer en metall så ändras dess resistans. Elektroniken i en luftmassamätare mäter denna resistans och försöker hålla den på samma värde (dvs samma temperatur) hela tiden.
När man öpnnar spjället på sin motor och den börjar suga i sig mera luft så kommer lufthastigheten att öka i mätröret och tråden kyls av. Elektroniken i luftmassamätaren kranar då på mera ström i tråden för att bibehålla dess temperatur. Denna extra ström som krävs är ett mått på hur hög lufthastigheten är.
För att kompensera för ytterluftens temperatur så sitter även en liten elektronisk termometer i mätröret.
Då kommer elektroniken i luftmassemätaren att kunna ge en utspänning som är proportionell mot hur fort luften rör sig. Genom att man sedan vet storleken på röret , och därmed arean, så kan man räkna ut hur mycket luft per sekund som passerar genom mätröret.
Och genom att man dessutom mäter temperaturen i mätröret så kan man räkna ut den luftmassa (kg/sek) som motorn suger i sig.
----------------- Lambda -------------------------------------
Lambdavärdet är helt enkelt kvoten mellan massan av luft (kg) och bensin (kg) som motorn suger i sig. Optimal förbränning för bensin erhålls om man blandar 14.7 kg luft med 1 kg bensin. ( tumregel: 1 kubikmeter luft är ca 1 kg).
Om man ökar luften utan att följa med med bensinen så kommer motorn att gå magert, dvs lambda ökar .
När lambda ökar - så ökar förbränningstemperaturen och benägenheten att spika (knacka)
----------------------------- Flödet i mätröret ---------------------------------
När en biltillverkare ställer in styrsystemet i en motor så gör man det med exakt den konfiguration som bilen kommer att ha när du köper den.
Tänk på att jag skrev att värmetråden i luftmassemätaren satt i mitten, dvs den vet inte hur luften flöden längs ytterkanten av röret. Ändras lufthastigheten längs kanten på röret - men inte i mitten, så kommer värmetråden , och därmed motorns styrsystem inte att ha en aning om detta.
-------------------- Problemet ---------------------------
Problemet är att en eftermarknadstillverkare av öppna luftfilter inte kan garantera att luftflödet "längs kanten" ändras gentemot orginal luftburk.
Tillverkaren av filtret kanske kan mäta att man får jämnt (laminärt) flöde men det hjälper inte dig om biltillverkarens orginal luftburk ger ojämt flöde över rörets yta.
Det vet inte du som bilägare, och inte tillverkaren av det öppna filtret.
Därför riskerar du att sitta i skiten om du sätter dit ett öppet filter på en luftmassemätare.
------------------------- Men polarens bil går bra ---------------------
Jaha? Hur vet du det? Har du skruvat isär hans motor och kikat på hur ventilerna eller turbon ser ut? Har du lyft på tändstiften och kollat om det går snålt / varmt? Har du mätt upp den med bredbandslambda?
--------------------------- Coandaeffekten ------------------------
Kolla här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Coanda_effect
Detta är ofta det som händer med öppna filter. Speciellt med öppna filter med radier eller trattar inuti sig.
Luften vill "klistra" sig längs ytterkanten och därmed kommer man att få högre totalt luftflöde genom luftmassemätaren utan att mättråden vet det.
---------------- Rätt använt ---------------------------
Vet man om detta , så kan man, som tex på nyare Volvo S60 T5 , utnyttja detta och lura vissa bilars styrsystem att ge mera effekt. Men då kräver det att det är bilar där man VET att styrsystemen ( framförallt bilar med momentmodell i sina styrsystem) beter sig på "rätt" sätt.
Detta är INGET att labba med hemma såvida man inte gillar dyra motorrenoveringar.
(På S60 T5 sätter man en bas-portstratt på luftmassemätaren, inuti orginal luftburk, och dess sprut kommer att hitta en mis-match mellan momentmodellen och lambda / uppmätt luftmassa och skruva upp motorns vridmoment.)
-------------------------- END ------------------------------
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
0
0
0
0