Först och främst ber jag om ursäkt till Markus_C för alla som kritiserar dig för att du inte vill riskera att köra onykter och är intresserad av att ett kontrollerat drickande.
Jag själv blev bjuden på en öl av en vän och fick skjuts hem, nu 4 timmar efter undrar jag om jag skulle kunna ta bilen till ett ärende (bor i glesbygden) och när jag nu går ut och själv undrar om alkoholförbränning och bilkörning för att få mer insikt, så är medelandet "tar du en öl till lunchen! kör inte dan efter!". Jag vill upplysa att det händer att man är i närheten av andra ibland som inte har alkoholtestare och då är det bra att veta alkoholförbränningen, sen om det är öl/sprit/vin, kroppsvikt, muskelmassa, kön, ålder kan även det påverka samt olika på individer pga vanlig förbränning. SEN kan man ha som policy att lägga på 2 timmar på den gränsen, men det hör inte alls hit!
Tyvärr har det postas 2 sidor i detta forum och fortfarande är det inte något helt perfekt svar. 0.15promille per timme i förbränning lät ju intressant, själv väger jag 120kg (beachvolleyspelare inte ölkille
) men jag tror jag får mindre promille av en öl än min flickvän?
Jag skulle upskatta om någon fler kunde meddela dricktid, hur mycket ni drack, promillehalt när ni kom hem från krogen samt på morgonen. Gärna vikt, ålder om möjligt. Blev intresserad av ämnet, nog för jag har en "bensinmack-alkotestare" någonstans, själv dricker jag nog bara några ggr per år, nyss farsa också
Men kunskap är viktigt och roligt, speciellt när man hör skrönor om att vissa ungdommar "tycker det är okej att köra bil efter 4 öl" som antireklam på nätet och artiklar när jag sökte mig till detta forum. Kan ju vara bra att ha något svar på tal annat än "nä det är fel!, ja! för att jag säger att det är så! därför!", slänga riktiga fakta i ansiktet är alltid bäst till ungdommar