3660
Sök

Tips om hur man tar bra bilder?

165 Inlägg
12 oktober 2007
Trådstartare
någon som har lite tips om hur jag ks ta bra bilder.. någon bra kamera man kan köpa kanske??

Rubrik fixad åt dig, latmask. / Mod

It seems they wanna finger print me and gimmie some years
They'll only get one finger while I'm shifting gears

Miklen
12 oktober 2007
räcker me en hyffsad kamera.. sen är det bara att öva öva öva.. Sen finns det massor av fin info att läsa på www.fotosidan.se .. under artiklar..

Mekaniker
472 Inlägg
12 oktober 2007
Ett stativ gör mycket. Samt att platsen du tar bilden på spelar stor roll. Va även nogrann med vilken dag/tid på dag du tar bilden.

BMW-tok

Yellow bug!
1 640 Inlägg
12 oktober 2007
Det bästa är väl att börja med en enkel kamera. För det är inte kameran som gör fotot, utan det är fotografen..

Så börjar du lägga ihop teori med praktik.. Börjar vara ute och fota allt du ser, prova saker ur olika vinklar och liknande, så du lär dig se världen ur en fotografs öga. Sen kan du börja fota lite bilar, se hur man bäst fångar en bil. Lägg upp bilderna här, så kan man kommentera och säga vad du ska göra bättre..

Samtidigt sitter du inne på kvällarna och läser på typ www.fotosidan.se . Och lär dig allt om hur slutartider och bländare m.m funkar..

När du kan det kommer vi till nästa steg, då kan du köpa dig en billig systemkamera, en instegsmodell. Typ Canon EOS350D eller Nikon D40. Kan du komma riktigt billigt undan om du köper begagnat..

Men, för att allt det här ska funka, behöver du verkligen intresse. Det är inte bara att springa ut och ta lite bilder, utan du måste ha känslan..

Ännu vet ingen hur gammal en Volkswagen kan bli! :)

4 767 Inlägg
12 oktober 2007
Edil_ skrev:
För det är inte kameran som gör fotot, utan det är fotografen..

Amen to that! Får ofta höra på träffar "fan vilka schysta bilder du lägger upp, måste också köpa en sån kamera så jag också kan ta likadana bilder".... roll mad

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

7 120 Inlägg
12 oktober 2007
Erick skrev:
Edil_ skrev:
För det är inte kameran som gör fotot, utan det är fotografen..

Amen to that! Får ofta höra på träffar "fan vilka schysta bilder du lägger upp, måste också köpa en sån kamera så jag också kan ta likadana bilder".... roll mad

Mvh
Erick

Du tar jättefina kort Erick. Inte kameran wink hehe lol

Smålänning
7 887 Inlägg
12 oktober 2007
Men köp inte vilket billigt skit som helst! Hellre en begagnad märkeskamera än en ny b-kamera!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Hobbyfotograf
113 Inlägg
13 oktober 2007
Får hålla med om att den som håller i kameran gör rätt mycket. Men tycker ändå att det är väldigt stor skillnad på kamera och kamera. Systemkamera ger dig mycket större möjligheter!

Vill du ha din bil fotograferad? Skicka PM!

4 767 Inlägg
13 oktober 2007
Japp det är digital systemkamera som gäller om man vill ha bra bilder! smile

Mvh
Erick

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

Noiseprojekt
16 oktober 2007
Kameran gör en del!
Jag har en Minolta DiMage 7i och jag lyckas inte riktigt fånga såna bilder som med kanske en D40 eller 350D
Optiken är ju inte lika bra.
men kanske är fotografen även här

165 Inlägg
16 oktober 2007
Trådstartare
får la börja träna.. ska köpa en fin kamera snart.. bilen går i förstahand..

GOES wild
325 Inlägg
16 oktober 2007
En kompis har en Nikon D80. Tar mycket fina bilder!

/Jmy

Silly rabbit - Trix are for kids

RE-雨宮
481 Inlägg
16 oktober 2007
Det som är viktigt är fotografen och Objektivet. Kameran spelar mkt mindre roll om vi ska prata om själva bildkvalitet'en. För dom flestat idag är tillräckligt bra för folk som inte jobbar med bilder.

RE-Amemiya Kitted FD3S

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
18 oktober 2007
En bra kamera kan göra en bra fotograf bättre, men en bra kamera kan oftast inte göra en dålig fotograf bättre. Om man säger så. tongue

För övrigt kan du ju kolla bilderna på min bil, alla är tagna med en ~5 år gammal halvbra digitalkamera. Mycket magi sker ju faktiskt i post också. wink
Så bara träna, träna, träna så blir det nog bra till slut!

Whine whine!

165 Inlägg
18 oktober 2007
Trådstartare
tack alla för era bra tips.. men det låter som att jag får träna en jäkla massa.. tid på dagen, vinkel och timing är mycket viktigt har jag märkt.. sen så är väl platsen och bojektet som man ska fota det viktigaste  lr???

RE-雨宮
481 Inlägg
18 oktober 2007
Platsen är viktig, objektet du ska fota är också viktigt. Men idag är det ju sjukt många som fuskar och gör om allt i photoshop efteråt också.

Jag ändrar i stort sett ingenting efteråt på mina bilder, om så inte är skrivet. Tycker det ska vara rätt från början men det är inte så många som gör så idag.

Men ja, fota fota å fota så lär du dig. Jag har pinsamt mkt kvar att lära mig men har man en kamera är det inte svårt att träna! tongue

RE-Amemiya Kitted FD3S

1 833 Inlägg
18 oktober 2007
Måste man inte vara duktig på ex. PS också? big_smile Så att man kan redigera bilderna smile

Jag är inte dum, jag har bara otur när jag tänker.
www.x40nordic.com - För dig som kör X40/50/30 med eller utan turbo!

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
18 oktober 2007
Squadron skrev:
Måste man inte vara duktig på ex. PS också? big_smile Så att man kan redigera bilderna smile

Eller så är man duktig på att fotografera istället wink

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

paparazzi
349 Inlägg
18 oktober 2007
man behöver int kunna photoshop.. men ett bildbehandlingsprogram kan väll vara bra..  t.ex.. ändra bildstorlek..

Kontakta mig om ni vill få bilen fotad i Karlstad med omnejd.
------------ www.ENfoto.nu -------------
www.karlstadracing.nu - för bilfolk i Karlstad med omnejd.

Smålänning
7 887 Inlägg
18 oktober 2007
visst, jag är inte ens bra,  men stirra dig inte blind på megapixlarna. Jag har en 3 mpix kamera, och tar bättre bilder än en del polare med 10 mpix kameror, bara för att jag övat...
Få mpix i kameran ställer dock högre krav på fotografen, för det finns inte lika mycket spelrum som man kan skära på.
PS används för att fixa det som inte gick att ställa in i kameran. Eller i mitt fall ändra ljus eftersom att ljusmätningen är paj i min kamera, så den tror alltid att det är kolsvart eller solsken... Eller om du BARA har autovitbalans i kameran och tar kort en regnig dag t.ex.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök