Edil_ skrev:
Varför inte bara söka? Kopierar in ett inlägg jag skrev för ett tag sen.
"Haha, får väl gå in här och ge lite info då. Har en morbror som har egen firma (
http://www.teleservice.se/) inriktad på just radiokommunikation, är väl nästan uppväxt där. Och har hjälpt till en hel del på senare år. Så kom inte och säg att jag inte vet vad jag babblar om
Säkert någon som hört talas om just den firman, då den är rätt välkänd bland åkerier, ambulanser, osv.
Hallandsåsen och neråt har redan gått över till Tetrasystem, går under arbetsnamnet RAKEL, där är det knäpptyst så fort man bestigit hallandsåsen. Västra Götaland kommer tystna runt jul och nyår detta året. Sist ut är väl Norrland, nånstans runt 2009. Vet inte var ni fått ifrån att det inte händer något med Tetra, det är på stark frammarsch.
Och på frågan om det är lätt att knäcka... Som det ser ut nu kommer det vara omöjligt. Tetra bygger på att man byter "frekvenser" och hålla på med en viss tidsskillnad. Och man har full koll på radioapparater. Så stjäl du en radio tas den bort ur systemet inom en halvtimma. Lyckas du knäcka en kod är den värdelös inom en minut.
Så ska du knäcka Tetra behöver du alltså komma på själva grundfysiken i de enheter som används, och använda detta utan att du syns på kontrollkartorna. Så det lär nog ta ett antal år isåfall.
Själv använder jag en Handic i bilen, och en Sentinel här hemma. Har även ett antal andra radior liggandes, men av dem är Sentinelen helt klart bäst!
Något mer du bör tänka på är att om du köper begagnat på Blocket, var noga med att kolla upp om det kanske är en kristallradio. Isåfall behöver du rätt kristaller, som söker på rätt frekvenser i just ditt område. Annars är radion värdelös."
-------
Sen för att tillägga lite till den här tråden. Det är 100% lagligt att ha polisradio fast monterad i bilen. BARA du inte för vidare det du hört. Har själv min på instrumentbrädan, VÄL synlig.
Men som sagt, i Skåne är det dött, efter nyår släcks det i mellersta Sverige. Så tänk efter innan du lägger ut pengar på en radio.
Och ja, köper du en radio på blocket, se till att det sitter rätt kristaller i.
Annars finns exempelvis
http://www.frekvenslista.com/ för att kolla frekvenser.