4971
Sök

Lite E30 prat

6 Inlägg
13 januari 2008
#81
E30 power, det ska vara m3 old school!

Kolla bilder i forumet, vart kan man få tag på shyssta stänklappar? Vita..

Män dör fortfarande med stövlarna på, men den ena stöveln har de på gaspedalen.

.......
2 655 Inlägg
13 januari 2008
#82
isakare skrev:
Nä, stopp nu. Strålkastarna passar rakt av, men det ska vara en komplett strålkastare med monteringsramen i plast, på tidigare bilar är den i plåt. Och man måste oxå ha elkontakterna, enklast är att ta dom från en skrotad bil.

Det skilljer oxå på -88ans och 89- halvljusstrålkastare, 88an har p-ljuset upptill, 89- har det nertill och den har en öppning i underkant av reflektorn, det ser ut som munnen på en "smil gubbe".

Det roliga med e30 är just att så många prylar passar mellan dom olika modellerna, förutom bakskärmarna (som ju är svetsade i karossen) så är det inga problem att bygga en M3a av en 316 bara man hittar delarna.

Min egen bil innehåller bla. huv, skärmar, baklucka från 316, styrservo och diff från M3, motor från en 525a.

de va som faan, då ja kolla på brorsans 84 så såg fästerna helt olika ut åså tongue. menmen, har inte forskar så mycke i de heller så:P...

735 Inlägg
13 januari 2008
#83
ooh nostalgi... bytte bort min fina rostfria 320 -88 förr förra året mot Audi.  Nog för att lilla 6an känns lite slö men den har ett mysigt ljud!! Saknaden blev så stor att jag köpte BMW sexa igen. Har man en gång haft en blir man fast=)

Nä ska man ha en E30 så ska det sitta 6a i, gärna 325 för den har bättre chassi och bromsar. 320 utan ABS har ju trummor bak samt klenare krägningshämmare!

Min gamle kompis 320 gick för övrigt SÅ bra och det enda som strula under dom 1 1/2 året var växellådan som var lite småpetad mot slutet. Skrapa lite. Men den hade levt ett hårt liv så det var nog inte så konstigt.

Fina bilar! finns nog risk för att det blir en i framtiden om det dyker om en fin äkta 325im vid rätt tillfälle.

huh?
10 427 Inlägg
13 januari 2008
#84
tobee skrev:
Min gamle kompis 320 gick för övrigt SÅ bra och det enda som strula under dom 1 1/2 året var växellådan som var lite småpetad mot slutet. Skrapa lite. Men den hade levt ett hårt liv så det var nog inte så konstigt.

320n ägde ju upp en Saab NG900 stenhårt på vägen till Audi-bytet också.
Tre bilar i bredd på landsväg.. gamla minnen lol

Sista bilden på tobees pärla:
http://www.forumbilder.se/images/tobbesparlasistabilden.jpg


735 Inlägg
13 januari 2008
#85
steifan skrev:
tobee skrev:
Min gamle kompis 320 gick för övrigt SÅ bra och det enda som strula under dom 1 1/2 året var växellådan som var lite småpetad mot slutet. Skrapa lite. Men den hade levt ett hårt liv så det var nog inte så konstigt.

320n ägde ju upp en Saab NG900 stenhårt på vägen till Audi-bytet också.
Tre bilar i bredd på landsväg.. gamla minnen lol

Sista bilden på tobees pärla:
http://www.forumbilder.se/images/tobbes … bilden.jpg

big_smile

Golfare
164 Inlägg
13 januari 2008
#86
isakare skrev:
Här ser ni skillnaden på 88ans och 89- halvljus, tyvärr var ju 89ans strålkastare väldigt dålig, men jag tror ni ser skillnaden iaf.

http://www.garaget.org/gallery/archive/ … -50396.jpg

Ni ser oxå skillnaden på en normal och en låg E30 smile

Massa Tack för bilden,
fasligt fina smile
Det är nått med fronten på e30 som dom nyare saknar tycker ja.

haha ja den ena va ju lite närmare jorden tongue
Vem vet, vägbulorna kanske är flyttbara hos dej wink

Golfare
164 Inlägg
13 januari 2008
#87
beemern skrev:
Karl_Kravall skrev:
beemern skrev:

vet inte hur dy lyckats få en 325 billigare i försäkring än en 320 men aja ingenting e omöjligt säger man ju.
tycker inte den där va så värst dyr om man kollar på skickat åså. e30 stiger ju bara i pris hela tiden då dom e mer populär nu än någonsin.

strålkastare passar inte överhuve taget från 88-91 till 82-87 karossen. samma gäller baklyserna. däremot så kan man byta frontplåten under kofångarn och kofångarn från 88-91 till äldre modellerna 82-87. men bak passar inte.

ja hade trumma på min från början, men håller på att byta nu, och som ja har förstått de så är de bara touring och 325 som har de orginal. kanske e tillval på de klenare, ja har ingen aning.

elektroniken e de mest lättmekade du kan hitta på ett bilmärke. har aldrig haft så lätt å meka å komma åt som på en bmw nångång.

och kylningen, den funkar bra om man kör som folk, men märke de i sommras då ja låg å körde 235km/h nån kilometer så ville den gärna bli lite varm, men de har ja löst nu genom att ta en kylare från en e28 528/535, passar rätt över ocj kyler bättre. viskokopplingen slits ju som allt annat, min funkade fint och den har då suttit där i 25tusen mil nu tills ja kapa av den å montera elfläkt tongue...

hoppas du fick svar på de du ville nu smile...

Tackar tackar smile

Ja, ja har ingen teori heller varför 325:an va billigare för mej, kollade detta flera ggr och If (har ja för mej) va billigare på 325:an än 320, om de har att göra med olycks statistik eller nått vete fan men de va iallafall skillnad åt "rätt håll" wink

eftersom ja hajat att 87 och neråt har relativt pissljus så är det nått man får sätta igång och pilla med på en gång vid ett köp när det är svart som i graven och man ska bruka bilen.
Säkert rätt "lätt-löst" men många bäckar små..

Sen om de faller på en E30 får det bli en 325:a 88:a och uppåt, kanske en 320 om den faller rätt.
Fördelarna verkar överväga, orkar inte sätta igång nått större projekt det första man gör..
de leder bara till större  och sånt har ja inte tid med wink

får åka i min "deathtrap k10 Micra" tills ja hittar nått som faller mej i smak med andra ord.
drar ju lite iallafall lol

316-318 modellerna är inte tänkbara, snittförbrukningen lär väll ändå bli rätt hög, kanske något mindre med 16 v versionen men...nej, 6 är 6 wink

Hur många brukare har ni haft på era bilar innan den hitta rätt ?
hitta en 89:a som hade 37 st (!) till salu för ett tag sen.

hehe ook, lät lite knepigt att den va billigare faktiskt. borde ju ha me statestiken att göra då isåfall, men tycker de e fler som borde kört åt helsike me en 325 tongue.

ja de går ju att bygga om lite så nyare lyktorna passar och annat men då måste du köpa ne ny "frontram" eller va den kallas, plåtdelen som sitter runt kylare o de man skruvar huven i och de. ja har beställt en sån och den plåten går på 1800kr så ska man inte renovera hela bilen så är de ju ingen mening egentligen.

faan en micra:O kom inte hit för ja vill inte bli ifrånkörd av dej sad så håll dej där du e tongue..


ska du ha nån som inte är 6:a i så är de ju 318IS dom går rätt ok, men en vanlig 316/318 e värdelösa. som du säger, en 6:a är ju en 6:a.

minns inte på min men har för mej ja e ägare nr 14, vet att den gått nere i södra sverige en hel del år, de 3 ägarna innan mej har bott i göteborgs området iallfall. konstigt ingen på garaget sagt att de känner igen den än tongue...

Haha, nä min Micra är kanske pigg för en 1.2 L motor men en Bmw skulle nog skrämma den till backläge wink

Skit att ja övertalat mej själv till en 325.. ja hatar att leta bil..ännu mer sälja, nu är ju båda ett krav sad
Enda ljusa i tunneln är att de antagligen tar ett tag innan man får tag i nån, men å andra sidan vill ja ju ha en NU.

hade 320:n trummor bak som standard hela produktionstiden ut`?
för först 1993 kom la ABS som standrad på 316 & 318 (cab) och hittar ingen info om att 320 någonsin hade abs som standard.

5 Inlägg
16 juni 2008
#88
Tjena var o köpte mig en e30 320 -88 i helgen, tänkte höra om det är någon som vet hur svårt det är att bygga om till bromsskivor bak? om man använder sig utav 325 saker..

508 Inlägg
16 juni 2008
#89
jag har inte den blekaste men gissar att du kanske kan ta en 325 bakaxel med skivor om dem nu har det?
(som sagt jag gissar:D)

376 Inlägg
16 juni 2008
#90
H_Merkel skrev:
Tjena var o köpte mig en e30 320 -88 i helgen, tänkte höra om det är någon som vet hur svårt det är att bygga om till bromsskivor bak? om man använder sig utav 325 saker..

Om du ska sätta skivor så är det enklast om du får tag i en 325:a axel komplett med bromsar och hänger dit. Passar rakt av. Även 318is. Touringen har ju skivor runt om också men är osäker på o mdet passar rakt av där.

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

5 Inlägg
16 juni 2008
#91
Det går inte lösa utan att byta hela bakaxeln?

376 Inlägg
16 juni 2008
#92
Blir lite bökigt men du kan ju alltid byta hela navet!  MEn byter du axel så är det nog betydligt enklare

Underliga äro Herrens vägar, sa prästen när han körde i diket

5 Inlägg
16 juni 2008
#93
Jorsten skrev:
Blir lite bökigt men du kan ju alltid byta hela navet!  MEn byter du axel så är det nog betydligt enklare

Jo det är sant.. kasnke blir billigare att byta komplett bakaxel med bromsar.. någon aning om vad en begagnad ligger på?

Rörpulare
1 453 Inlägg
16 juni 2008
#94
Har 2st 325 bakaxlar till salu me skivor wink

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

BMW Power
2 362 Inlägg
17 juni 2008
#95
Uppar på det wink har en komplett 325 bakvagn med bromsar osv till salu om någon behöver smile

BMW, bogsering med wire :/

5 Inlägg
19 juni 2008
#96
Ge mig ett bra pris då? smile
tänkte höra om nån har en chippad 320 e30? märks det någon skilland? har bara chippat turbo bilar innan o det är ju lite annan sak..

1 353 Inlägg
19 juni 2008
#97
Fugitive, är det stora eller lilla diffen? smile

skulle behöva den stora (:

There's no replacement for displacement

1 798 Inlägg
19 juni 2008
#98
Tänkte sänka min 60*60 nu är den hög som en traktor kolla min sida , Någon som har en sats liggande?

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

.......
2 655 Inlägg
19 juni 2008
#99
får ja säga va ja tycker så är 60/60 sänkningen äckligt ful, ska alltid va lite högre bak än fram, såfall skulle de varit 70/60 . 60/40 har ja på den röda + borttagna gummin och nu är den så låg att den tar i alla fartgupp...

1 353 Inlägg
19 juni 2008
#100
jag kör med 60/60 på min, och jag tycker den är bra smile

kan rekomendera att kika på www.gemotorsport.se
dom var billiga, och har hållt i 1.5 år nu iallafall (:

beemern;
jag kör med 60/60 och sidokjolar av okänt märke, och jag tar inte i fartguppen om jag inte har folk i baksätet tongue

There's no replacement for displacement


Sök