Bakgrund: Har kört privat sedan 2 år tillbaka och totalt 14 körlektioner..
Jag gjorde aldrig en "godkänd uppkörning" hos trafikskolan, det fanns alltid flera stora fel: Döda vinkeln, otydlig placering, för hög hastighet..
Körkortet kom idag, jag var mkt nervös men bara skärpan sitter så sitter körkortet!
Alla ni som har uppkörning tänk ALLTID på:
*TYDLIG placering, håll extremt till höger om du ska höger
därmed bra nackrörelser (alla speglar) döda vinkeln innan du blinkar o svänger..
*Tvåans växel vid höger och vänster svängar, skymd sikt (villaområde, stadstrafik ev ettans växel) och rondell.
*Femmans växel vid 60-70, du kan bli kuggad bara för att du kör på fyran för länge!
*PLANERING säger det mesta om dig själv som förare, titta långt fram för att se vart filerna leder så du i god tid kan välja rätt, hitta skyltar långt fram så du t.ex kan sänka farten från 70 till 50 utan att bromsa.
*UPPSIKT är som sagt självklart men överdriv!! Titta till höger, vänster, järnväg kolla extra o kör saktare.. titta runt, var intresserad och galet nyfiken på det runt omkring dig!
Allt detta ingår i ett defensivt körsätt! Hellre för sakta än för fort! Och hellre att du stannar och avvaktar lite för länge än att du "vågar friskt". Ingen hetts, inga rivstarter. (förutom möjligtvis acc på större motor/landsväg).
Om uppkörningskillen snackar me dig snacka me han med! Börja babbla på om trevliga saker, han får då förmodligen ett ännu bättre intryck av dig (att du kan köra noggrant samtidigt som du för en konversation). Varför inte tala om för förrättningsmannen vad du gör i trafiken? T.ex. Nu kollar jag döda vinkeln, backspeglar, blinkers, bromsar in.
När du känner dig redo för uppkörning så handlar det mest om skärpa! Du måste vara helt fokuserad, ha planering en bra bit framåt annars kommer misstagen illa kvickt!
Tänk också på vad förrättningsmannen vill få ut av dig, om ni åker in i ett villaområde vill han självklart kontrollera din hastighet, högerregel osv. då ska du överdriva me det! Kör du ut på motorväg då vet du vad som gäller: Snabb, bestämd acc o snabbt in på motorvägen från acc fältet.
Tänk långt, tänk längre än "snuten på vägverket".