2988
Sök

Uppkörning B-körkort.

424 Inlägg
21 november 2005
#41
En sak till som jag tror ingen har tagit upp.

Ha vänsterfoten beredd på kopplingen när du närmar dig okänd korsning eller övergångsställe, då ser körledaren att du är beredd att bromsa.

**// Toyota \\**

4 Inlägg
22 november 2005
#42
Scratch skrev:
Känslan när dom säger grattis du klara det är obskrivlig skön. ;D

Känslan när dem säjer: "Det där gick ju väldigt bra men tyvärr var det inte godkänt" är också ganska obeskrivlig. big_smile


draminbil.nu
1 382 Inlägg
22 november 2005
#43
BAD_ROBOT skrev:
Jag är själv en övningskörare men kan ge dig lite råd: Använd backspelgarna, kolla mycket i dem. Glöm inte dödsvinkeln(vänd dig alltid om vid filbyte), håll farterna och kör passivt.

Som sagt, är fortfarande bara en övningskörare så det är säkert något jag har glömt. Lycka till wink

Inte så lyckat att köra passivt? Aktivt ska man väl köra?
Men defensivt!

"STOR skillnad"


31 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#44
Jag skall här med meddela att jag fick körkortet med glans.
Helt utan problem, och det tog ca, 40 min som det skall göra enligt vv, vad jag hört.

säkerhetskontrollen av bilen bestod av att kolla handbroms och mönsterdjup på bilen. lamporna brydde han sig inte om. jag markerade dock att jag ställde in allt i bilen.

körde runt allt från motortrafikled till bostadsområden. jag körde fel tilåmed men vände snyggt vad han sa iaf.
start i flertalet backar, samt backning runt ett hörn.

ja vad mer skall jag säga, det är underbart med lappen.

jag tackar så hjärtligt för alla svar jag fått här på garaget och det har nog gett mig en bra hjälp inför min uppkörning som jag hade idag. Tack åter tack:)

/ny blivne föraren - Jacob
Senast redigerat av Jaaacob (23 november 2005)

69 Inlägg
23 november 2005
#45
Congratzzzz tongue big_smile

15 Inlägg
23 november 2005
#46
grattis "körkorts föraren" smile

dARKiE
5 031 Inlägg
31 Inlägg
23 november 2005
Trådstartare
#48
Man tackar.. känns skönt ^det är över nu^

129 Inlägg
24 november 2005
#49
grattis, då vet vi att vi får gömma oss när vi kör runt i dina trakter tongue nä men skämt åt sido, snyggt jobbat big_smile

Golfare
164 Inlägg
29 november 2005
#50
Jaaacob skrev:
Man tackar.. känns skönt ^det är över nu^

ja..över och över..om 2 år är allt över wink
Ligger inne på mitt andra år nu och är livrädd för 30 /khm gränsen..
Försök köra lagligt de första 2 åren eller max 20 khm för fort.
Lycka till

1 Inlägg
21 maj 2007
#51
Bakgrund: Har kört privat sedan 2 år tillbaka och totalt 14 körlektioner..

Jag gjorde aldrig en "godkänd uppkörning" hos trafikskolan, det fanns alltid flera stora fel: Döda vinkeln, otydlig placering, för hög hastighet..

Körkortet kom idag, jag var mkt nervös men bara skärpan sitter så sitter körkortet!

Alla ni som har uppkörning tänk ALLTID på:

*TYDLIG placering, håll extremt till höger om du ska höger
därmed bra nackrörelser (alla speglar) döda vinkeln innan du blinkar o svänger..

*Tvåans växel vid höger och vänster svängar, skymd sikt (villaområde, stadstrafik ev ettans växel) och rondell.

*Femmans växel vid 60-70, du kan bli kuggad bara för att du kör på fyran för länge!

*PLANERING säger det mesta om dig själv som förare, titta långt fram för att se vart filerna leder så du i god tid kan välja rätt, hitta skyltar långt fram så du t.ex kan sänka farten från 70 till 50 utan att bromsa.

*UPPSIKT är som sagt självklart men överdriv!! Titta till höger, vänster, järnväg kolla extra o kör saktare.. titta runt, var intresserad och galet nyfiken på det runt omkring dig!

Allt detta ingår i ett defensivt körsätt! Hellre för sakta än för fort! Och hellre att du stannar och avvaktar lite för länge än att du "vågar friskt". Ingen hetts, inga rivstarter. (förutom möjligtvis acc på större motor/landsväg).

Om uppkörningskillen snackar me dig snacka me han med! Börja babbla på om trevliga saker, han får då förmodligen ett ännu bättre intryck av dig (att du kan köra noggrant samtidigt som du för en konversation). Varför inte tala om för förrättningsmannen vad du gör i trafiken? T.ex. Nu kollar jag döda vinkeln, backspeglar, blinkers, bromsar in.

När du känner dig redo för uppkörning så handlar det mest om skärpa! Du måste vara helt fokuserad, ha planering en bra bit framåt annars kommer misstagen illa kvickt!

Tänk också på vad förrättningsmannen vill få ut av dig, om ni åker in i ett villaområde vill han självklart kontrollera din hastighet, högerregel osv. då ska du överdriva me det! Kör du ut på motorväg då vet du vad som gäller: Snabb, bestämd acc o snabbt in på motorvägen från acc fältet.

Tänk långt, tänk längre än "snuten på vägverket".

4 Inlägg
22 maj 2007
#52
uppkörning imorgon..

har en fråga. ifall jag kör i centrum och ser att det kommer en återvändsgränd(?) i slutet på vägen, vad ska jag göra?
Ska jag köra in och vända i återvändsgränden, ska jag fråga vart jag ska köra eller ska jag svänga innan utan att fråga..?

/Martin

Dr Snuggles
956 Inlägg
22 maj 2007
#53
Om uppkörningsgubben inte säger nåt, så ska man vanligtvis fortsätta rakt fram, men det är undantagsfall med återvändsgränd och såna ställen man inte får köra på, då ska man välja själv åt vilket håll man vill svänga ..

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

Dr Snuggles
956 Inlägg
22 maj 2007
#54
Lycka till med uppkörningen btw! big_smile

- "Lämnar dig lika förvirrad som fyra blinda flator i en fiskaffär"

BMW fantast
1 172 Inlägg
22 maj 2007
#55
följ vägen tills dom säger vad du ska göra....kör du då in i återvändsgränden, så ska du ju antagligen vända... alltid på lättaste med trakiksäkert sätt... så sa dom till mig när jag tog kort... klabba in till det sa dom... man ska alltid göra saker på det lättaste sättet, men endå det som är trafiksäkert... och det stämmer.. ex... gör inte en u sväng på stor väg.. lättare att köra in på sidoväg och vända, och det är bra säkrare... lycka till imorrn...

Jackie Steward: "trampa aldrig på gasen förrän du vet att du inte behöver släppa den igen"
Idrott luktar svett, sport luktar bensin!!

9 Inlägg
27 maj 2007
#56
Tja jag ska köra upp om ett par dagar och jag undrar lite smågrejer som jag vill få klart för mig helt och hållet innan jag kör upp.

*När ska man släppa fram cycklister över ett övergångsställe? (förutom när de leder cyckeln)
*Räcker det med att ligga på 2an och 30 på ett högerregelområde där gränsen är 50km/h?
*Och är det verkligen sant att man måste ha i femman på en 70-väg? Har haft 4an i på 70 och 5an på 90 och min körskolelärare har inte klagat på det.

Är det så att folk från körskolor(som jag) har det lättare att godkännas på uppkörning?
Senast redigerat av CloseToTheEdge (27 maj 2007)

volvoraggare
4 776 Inlägg
27 maj 2007
#57
CloseToTheEdge skrev:
Tja jag ska köra upp om ett par dagar och jag undrar lite smågrejer som jag vill få klart för mig helt och hållet innan jag kör upp.

*När ska man släppa fram cycklister över ett övergångsställe? (förutom när de leder cyckeln)
*Räcker det med att ligga på 2an och 30 på ett högerregelområde där gränsen är 50km/h?
*Och är det verkligen sant att man måste ha i femman på en 70-väg? Har haft 4an i på 70 och 5an på 90 och min körskolelärare har inte klagat på det.

Är det så att folk från körskolor(som jag) har det lättare att godkännas på uppkörning?

punkt 1 sitter dom på sina cyklar så är det bara att köra
             punkt 2 håll minst 40 45 där gränsen är 50 annars så stoppar du upp trafiken
             punkt 3  för bensinens skull så kan du ha i femman  när du kör 70  det går åt mindre bränsle då ps   det är mycket hårdare regler  att köra upp än att bara övningsköra

en hårdrockande volvoraggare som älskar tjejer

25 Inlägg
27 maj 2007
#58
CloseToTheEdge skrev:
Tja jag ska köra upp om ett par dagar och jag undrar lite smågrejer som jag vill få klart för mig helt och hållet innan jag kör upp.

*När ska man släppa fram cycklister över ett övergångsställe? (förutom när de leder cyckeln)
*Räcker det med att ligga på 2an och 30 på ett högerregelområde där gränsen är 50km/h?
*Och är det verkligen sant att man måste ha i femman på en 70-väg? Har haft 4an i på 70 och 5an på 90 och min körskolelärare har inte klagat på det.

Är det så att folk från körskolor(som jag) har det lättare att godkännas på uppkörning?

* Cyklister ska du släppa fram vid cykelöverfarter. vad jag vet. kommer inte ihåg hur det är med obevakade övergångsställen dock big_smile dax att plugga på lite kanske tongue

* Varför ska du ligga 30 på en 50sträcka.. spelar ingen roll om det är högerregeln som gäller där. högerregeln gäller ju bara i korsningar och där bör du ju hålla den farten så att du kan bromsa utan att orsaka nån olycka.

* Vilken växel du kör med spelar ingen större roll.. beror ju lite på bil och utväxlingen oxå. men om man ser det ur bilskolelärarens syn så ser han ju att du växlar upp till 5:an så fort som möjligt rent miljövänligt och ekonomisk.

* det hoppas jag inte.. tycker inte att dom på vägverket ska kolla om man kört privat eller vid skola.. dom ska se på dej hur du fungerar i trafiken och göra en rätt bedömning efter det.

Såååå deeeeeeeeeeee sååååå :P

410 Inlägg
27 maj 2007
#59
CloseToTheEdge skrev:
Tja jag ska köra upp om ett par dagar och jag undrar lite smågrejer som jag vill få klart för mig helt och hållet innan jag kör upp.

*När ska man släppa fram cycklister över ett övergångsställe? (förutom när de leder cyckeln)
*Räcker det med att ligga på 2an och 30 på ett högerregelområde där gränsen är 50km/h?
*Och är det verkligen sant att man måste ha i femman på en 70-väg? Har haft 4an i på 70 och 5an på 90 och min körskolelärare har inte klagat på det.

Är det så att folk från körskolor(som jag) har det lättare att godkännas på uppkörning?

1. Du ska bara släppa fram cyklister på ett övergångställe om dom leder över cykel inte annars. På cykelöverfarter så får dom cykla över på cykel men på ett vanligt zebra övergångställe så har dom inget företräde alls om dom sitter på cykeln och cyklar dom måste leda över den för att få företräde.

2. räcker??? du ska ju ha runt 50 något under och så hög växel som möjligt, om det är rak väg kan du ju sätta i femman och ta det lungt.

3. finns inga bestämmelser över vilken växel du ska ha i, men så hög växel som bara möjligt. Dom kommer kommentera om du har i en för låg växel, det hände mig men jag förklara bara att jag låg i en omkörning och behövde den extra acceleration för att det var uppförsbacke också.

4. Det är det största skitsnacket någonsin. Jag körde ENBART privat har inte haft en enda timma med körskola och jag greja kortet på andra uppkörning. Första uppkörningen vare mitt egna fel att jag inte grejade den. Jag höll på att köra in i en bil och missade att kontrollera övergångsställen innan jag körde. Men det är bara bullshit att dom skulle favorisera körskolor framför privatister.


9 Inlägg
27 maj 2007
#60
Tack för svaren allihopa, jag var lite otydlig när jag skrev det om högerregeln, menade såklart vilken fart ska man ungefär hålla i en högerregelskorsning och inte i hela gatan hehe. För i en korsning med högerregeln där sikten är lite skymd borde 30-40 räcka och sen bromsbereddskap eller?
Senast redigerat av CloseToTheEdge (27 maj 2007)


Sök