3659
Sök

säkringen går efter ca 10min

10 287 Inlägg
10 december 2007
För att kondingen skall göra någon nytta skall den sitta så nära steget som möjligt, max typ 20cm kablar mellan konding och steg. Att separatavsäkra kondingen via ett fördelningsblock är rätt meningslöst.

/Göran

kalle_fiat skrev:
sen har jag satt ditt ett delnings block vid steget där det sitter 2 säkringar på 30a en kabel går till kondingen och den andra till steget

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
stegt har 3*30 ampers säkringar! alltså ska jag ha en 90ampersskring? enligt beskrivningen som låg i lådan till kondingen skulle den bara få plus från ett sånt block sen jord! men när man tänker efter så kan d eju inte göra någon nytta? men hur i helvete ska jag få in 2*21kvadkablar på plus på steget? känner mig grymt trög nu!

338 Inlägg
10 december 2007
Koppla batteri->konding->slutsteg bara. Självklart jorda steget då med. Som det verkar vara nu så har du bara kopplat ström genom kondingen och sen direkt in i karossen.
Senast redigerat av chilibyte (10 december 2007)

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
det är ju plus och minus på kondingen? så jord behöver den väl? eller kan man koppla så här ström direkt från batteri till plus på kondingen sen ta minus till steget?

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 december 2007
Byt ut ditt säkringsblock fram till ett ANL block, de säkringarna börjar från 80 amp up till ca 400amp
Du ska nog ha en 150amp som huvudsäkring fram.

Bak sätter du ditt splitblock/säkringsblock som fördelar din 21mm2 kabel ner till den dimseionan som ditt steg klarar av. försök att hålla dessa kablar så korta som möjligt men över driv inte. Bättre då att dra dem ordentilgt!

Avsäkra dina steg med 80amp stycket som är max på AGU/glassäkringar du utnytjar inte steget fullt ut troligen i vart fall.

En enkel och rätt lösning!
Din säkring fram kommer inte att gå sönder förens det är något fel och lika så bak.

Good luck!

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
jag har 1*21 in och 2*16 ut tror jag det är!

338 Inlägg
10 december 2007
Men du ska parallelkoppla kondingen på strömkabeln, alltså bara klippa av den och montera in kondingen på vägen till steget, sen jorden från steget till kondingen och sen till en jordpunkt. Hoppas du förstår hur jag menar.

Edit: Tur man inte är lite trött då tongue
Senast redigerat av chilibyte (10 december 2007)

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 december 2007
Det är klart att du ska jorda kondningen!
Sett dennes jord på samma plats som dina slutsteg så blir det riktigt bra!
Du behöver alltså inte försöka trycka in en jordkabel i steget?!?

Good luck!

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
ja nu tror jag fattade när jag lste hella inlägget:) så på kondingen ska kopplat in 2 plus en från batteriet och 1 till steget sen en jordning? jävligt trtt e jag!

338 Inlägg
10 december 2007
Borde finnas bilder på hur det ska kopplas i manualen du fick med kondingen om inte annat.

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
enligt manualen ska det gå en strömkabel till ett födelnings block sen en plus till konding och 1 till steget och jorda båda 2! ingen annan förbindelse me dom! det är ju en voltmätare på kondigen och den sjuker och laddas när man spelar musik!

338 Inlägg
10 december 2007
Vad jag vet så kopplar man på fökjande sätt:
http://uppladdning.net/bilder/0/3ae5b58 … 5fedc9.JPG

Urgulliga paintskillz ;D

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
ok får väl testa de! det ser ju mest logigst ut!

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
10 december 2007
MrCalle skrev:
Byt ut ditt säkringsblock fram till ett ANL block, de säkringarna börjar från 80 amp up till ca 400amp

Bak sätter du ditt splitblock/säkringsblock som fördelar din 21mm2 kabel ner till den dimseionan som ditt steg klarar av. försök att hålla dessa kablar så korta som möjligt men över driv inte. Bättre då att dra dem ordentilgt!

Avsäkra dina steg med 80amp stycket som är max på AGU/glassäkringar du utnytjar inte steget fullt ut troligen i vart fall.

Din säkring fram kommer inte att gå sönder förens det är något fel och lika så bak.

Good luck!

En 21mm2 klarar inte 150A!!!

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

El/automations- ingenjör
112 Inlägg
10 december 2007
chilibyte skrev:
Vad jag vet så kopplar man på fökjande sätt:
http://uppladdning.net/bilder/0/3ae5b58 … 5fedc9.JPG

Urgulliga paintskillz ;D

Helt rätt. Begrep aldrig varför matningen bara gick till kondningen och inte vidare.

Hoppas du får det rätt nu.

Om du drömmer om att besegra mig är det bäst att du ber om ursäkt när du vaknar

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 december 2007
NoXXaN skrev:
MrCalle skrev:

Good luck!

En 21mm2 klarar inte 150A!!!

Nu är det huvudsäkring det handlar om!
Inte bak vid stegen utan fram vid batteriet!
HAr han 2st steg som drar 90amp /st vid max beslastning så är 21mm2 förliten till att börja med. men kör han förliten huvudsäkring idag så kommer den att sjutas hela tiden i vart fall!

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
jag har 1steg!

Team Autohifi!
865 Inlägg
10 december 2007
kalle_fiat skrev:
jag har 1steg!

Sorry mitt fel......

Jag förstog att det var 2 steg.

Ja du kör du en ANL 100amp fram!

bäst
319 Inlägg
10 december 2007
Trådstartare
ok ska kpa en sån anl grej! försökte få dit strömkabalran i dag men allt bara sög ocg såg för jävligt ut!

7 100 Inlägg
10 december 2007
kalle_fiat skrev:
ok ska kpa en sån anl grej! försökte få dit strömkabalran i dag men allt bara sög ocg såg för jävligt ut!

inte för att vara dum,men är du typ trött eller nåt? tongue

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Sök