3440
Sök

95-oktan istället för 98-oktan?

Stolt Volvoägare
4 913 Inlägg
13 maj 2009
#21
jorre83 skrev:
Jag gjorde misstaget att köra på 95 oktan det slutade med att egr ventilen har gått sönder. 2100:- fattigare så det kostar lite

Säker på att det var bensinen som var orsaken till det?
Har svårt att tro att en ny motor går sönder av tre oktan mindre. Den ställer ju om tändning m.m. så det anpassas efter bränsle, som alla andra motorer idag?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.

1 853 Inlägg
13 maj 2009
#22
Vad vinner du på det ?. Den drar ju mer spoppa på 95 än 98:a hur mycket skiljer det i pris?

sedan att det inte rekommenderas... av olika anledningar.

men ring din lokala Auktoriserade VAG och ställ frågan.

/mvh soyd

4 586 Inlägg
13 maj 2009
#23
MeloveGolf skrev:
ni får det att låta som om det är världens sämsta insprutnings system.
du kan köra allt mella 95-101oktan utan större skillnad...avgasreningen blir inte fel och du bränner inte katten utan att din motor säger till att nått är fel...
man har flera lambda mätare och insugstemp/LMM/map och en eller flera knacksensorer...

tack för bra svar. då kan jag bli lite lugnare men ska iallfall in på felsökning med min bil efter att motorlampan börjat lysa


4 586 Inlägg
13 maj 2009
#24
John87 skrev:
jorre83 skrev:
Jag gjorde misstaget att köra på 95 oktan det slutade med att egr ventilen har gått sönder. 2100:- fattigare så det kostar lite

Säker på att det var bensinen som var orsaken till det?
Har svårt att tro att en ny motor går sönder av tre oktan mindre. Den ställer ju om tändning m.m. så det anpassas efter bränsle, som alla andra motorer idag?

det tråkiga är att jag läst på flera forumstrådar att om du kör på 95 oktan istället för 98 så kan du förstöra avgasreningen


4 001 Inlägg
13 maj 2009
#25
jorre83 skrev:
John87 skrev:
jorre83 skrev:
Jag gjorde misstaget att köra på 95 oktan det slutade med att egr ventilen har gått sönder. 2100:- fattigare så det kostar lite

Säker på att det var bensinen som var orsaken till det?
Har svårt att tro att en ny motor går sönder av tre oktan mindre. Den ställer ju om tändning m.m. så det anpassas efter bränsle, som alla andra motorer idag?

det tråkiga är att jag läst på flera forumstrådar att om du kör på 95 oktan istället för 98 så kan du förstöra avgasreningen

ifall det är på det viset så ger jag inte mycket för VAG:s tekniker som kommit fram med den lösningen, hur gör dom i länder som bara har 87-93 oktan?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

4 586 Inlägg
13 maj 2009
#26
kolvas skrev:
jorre83 skrev:
John87 skrev:

Säker på att det var bensinen som var orsaken till det?
Har svårt att tro att en ny motor går sönder av tre oktan mindre. Den ställer ju om tändning m.m. så det anpassas efter bränsle, som alla andra motorer idag?

det tråkiga är att jag läst på flera forumstrådar att om du kör på 95 oktan istället för 98 så kan du förstöra avgasreningen

ifall det är på det viset så ger jag inte mycket för VAG:s tekniker som kommit fram med den lösningen, hur gör dom i länder som bara har 87-93 oktan?

det finns nog en förklaring att denna motor bara fanns 2004-05


1 853 Inlägg
13 maj 2009
#27
kolvas skrev:
jorre83 skrev:
John87 skrev:
Säker på att det var bensinen som var orsaken till det?
Har svårt att tro att en ny motor går sönder av tre oktan mindre. Den ställer ju om tändning m.m. så det anpassas efter bränsle, som alla andra motorer idag?

det tråkiga är att jag läst på flera forumstrådar att om du kör på 95 oktan istället för 98 så kan du förstöra avgasreningen

ifall det är på det viset så ger jag inte mycket för VAG:s tekniker som kommit fram med den lösningen, hur gör dom i länder som bara har 87-93 oktan?

De borde ställa in programvaran och kringutrustning efter deras bränslen. Så förmodligen har bilarna mycket sämre prestanda där än här.

jorre83 skrev:
det finns nog en förklaring att denna motor bara fanns 2004-05

Men rekomenderar inte VAG samma för dagens FSI och TFSI motorer på alla dess storlekar?...

/mvh soyd

4 586 Inlägg
29 maj 2009
#28
soyd skrev:
kolvas skrev:
jorre83 skrev:
det tråkiga är att jag läst på flera forumstrådar att om du kör på 95 oktan istället för 98 så kan du förstöra avgasreningen

ifall det är på det viset så ger jag inte mycket för VAG:s tekniker som kommit fram med den lösningen, hur gör dom i länder som bara har 87-93 oktan?

De borde ställa in programvaran och kringutrustning efter deras bränslen. Så förmodligen har bilarna mycket sämre prestanda där än här.

jorre83 skrev:
det finns nog en förklaring att denna motor bara fanns 2004-05

Men rekomenderar inte VAG samma för dagens FSI och TFSI motorer på alla dess storlekar?...

/mvh soyd

I dagens motorer är det bara namnet som finns kvar. FSI tekniken är borta. Rätta mig ifall jag har fel
Senast redigerat av jorre83 (29 maj 2009)


201 Inlägg
29 maj 2009
#29
Decibel skrev:
MrKerm skrev:
Hur gör dom i tyskland? Eller dom kanske har slutat sälja audi där tongue

Dom tankar super plus eller vpower (98 vs 100 oktan).

Frågade just en polare som bor i memmingen, där har dom detta nästan överallt.

big_smilebig_smilelol Och svaret är givet!
Tankar alltid v-power om jag tar med en privatbilarna. Detta för det varvas högre över längre distanser i den högre fartskategorin (förutom alla vägarbeten som är överallt).
Så jovisst; högoktanigt är nog bra för en del av era VAG-bilar...

Be A Part Of The Driving Force

1 853 Inlägg
29 maj 2009
#30
jorre83 skrev:
I dagens motorer är det bara namnet som finns kvar. FSI tekniken är borta. Rätta mig ifall jag har fel

Dom har väll utvecklat den vidare och nu kör dom väll bara på TFSI
FSI tekniken + en turbo...

min GTI är ju TFSI och jag vet att nya GTI:n MK6:an är också en TFSI osv...

så jag skulle tippa på att har man TFSI:n är det ännu viktigare att man kanske kör på 98 än 95:an

är man rädd om motorn kör man på V-Power, som är ett finare bränsle jämnare kvalite mm läs på

www.shell.se

/mvh soyd

4 637 Inlägg
30 maj 2009
#31
Bilar ska visst dricka mer med för lågt oktantal så ekonomiskt blir priset för 95 och 98 samma.
Du kan inte lyssna på motorn om den får fel oktantal, eventuella skadliga spikningar uppstår oftast vid segdragning eller hög hastighet och då kanske motorljudet överröstar spikningarna.
Jag tankar 98 i min bil, litar hellre på instruktionsboken än på amatörer...
Senast redigerat av EmilHammarlund (30 maj 2009)


Sök