2741
Sök

Hur tjock bör isen vara

1 Inlägg
31 december 2008
#41
Ja det höller räcker men 15cm


Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
31 december 2008
#42
Jo jävlar ja skulle vilja se den som ger sig ut me en bil på 15 cm is jag skulle inte göra de om ja inte hade en ur rensad nissan micra o kapat tak tongue

tjooolihoo

Fire And Silk
2 254 Inlägg
31 december 2008
#43
Torger skrev:
Jo jävlar ja skulle vilja se den som ger sig ut me en bil på 15 cm is jag skulle inte göra de om ja inte hade en ur rensad nissan micra o kapat tak tongue

Då blir det så där häftigt, blir som en pöl runt bilen efter att man har stannat. big_smile

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

908 Inlägg
31 december 2008
#44
1 decimeter ska väl hålla för 1 ton va ? ^o)

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
31 december 2008
#45
Läs igenom inlägg nr 25 och innan ni åker ut och leker. 30cm håller, men kolla många punkter,



Har själv varit på väg genom med en fyrhjuling då vi skulle ploga bana... Det var 20-40cm beroende på hål, och i vissa var det mer än så. Dock var en punkt som var klenare, och det var inte kul att hoppa av, se brorsan tokgasa, stå i ca 5-10cm vatten och försöka putta fram maskinen medan den tuggade bort mer is. Var ca 4-5cm is när vi väl fick bort den, och jag avlägsnade mig fort till fast is... Inte kul att lita på turen...

Varför gick det galet? Det var blötsnö just där, 2meter åt valfritt håll var det inte det. Just där han körde hade vi inte borrat då vi ändrat oss med bansträckningen i sista sekunden.


Tänk även på att inte förlägga kurvor så att ni sladdar ut på svag is. Det är bättre att gå runt den svaga isen (om det går) än att lägga en kurva så att det inte finns utrymme för över/understyrning.


865 Inlägg
31 december 2008
#46
vi brukar leka med skotern på isarna när första isen kommer så den packas brukar bli snabbt hårt där så man kan börja ploga bana:)


69 Inlägg
31 december 2008
#47
no_fake skrev:
vi brukar leka med skotern på isarna när första isen kommer så den packas brukar bli snabbt hårt där så man kan börja ploga bana:)

Packa is? hur då! big_smile

512 Inlägg
1 januari 2009
#48
Mobis skrev:
no_fake skrev:
vi brukar leka med skotern på isarna när första isen kommer så den packas brukar bli snabbt hårt där så man kan börja ploga bana:)

Packa is? hur då! big_smile

tror han menar packa ihop snön på isen så den isolerar sämre och så att snön blir hård då hjälper den till att fördela ut trycket ...men grundisen måste ändå vara tjock men den växer fortare om snön är packad eller borta än annars


1 948 Inlägg
2 januari 2009
#49
alltså vad folk måste lära sig är fysik tongue visst 1dm håller om du ställer en 740 på det... men börja sen köra med den... ajajaj. om ni sett t.ex ice road truckers som nämn ovan så har dom snackat om det där flera gånger.

när du kör på en is så drar du med dig en svallvåg under isen. när du sedan saktar ner/stannar så kommer denna svallvåg ifatt och då säger det pang och du sjunker som en sten genom isen.


sen ska ni tänka på att bara för det håller för en bil så kanske det inte gör det när ni komme och parkerar 10 bilar bredvid varandra på isen big_smile hända mig en vinter... jävlar vad alla åkt fortdärifrån när det började spricka runt bilarna big_smile

Volvo 740 fanatiker
240 Inlägg
2 januari 2009
#50
ja det här med is.. jag har du vart ut på en dam (runt 20-25cm) och vi var 2-3 bilar ute på den och det var inga problem.. synd bra att det inte är plogat på dm större sjöarna häromkring sad

Volvo 855 t-5r T-gul
Mitsubishi l200 Evo

250 Inlägg
2 januari 2009
#51
Has skrev:
Det är ju bara att chansa tongue
Här i trakterna har det varit minst -7 grader i över en vecka nu så det borde vara hållbart.

Det hade ju inte jag chansat på, -7 grader som minst så är det tveksamt om det håller... Hur kallt var det som varmast då? wink

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
2 januari 2009
#52
Beckstroem skrev:
1 decimeter ska väl hålla för 1 ton va ? ^o)

Ja men de är om den vikten står STILL, de är inte bara tjockleken man ska gå på, utan även vad man ska göra på isen, i detta fall är de att köra, relativt fort också, då blir de ett svall under isen och det är de som gör att isen knäcks, så ha de i baktanke när ni beräknar tjocklekar!, och helst av allt ska man köra på Riktig BLÅ-is den håller för de mesta tongue

och Ice road truckers har ett så liten vikt per cm3 att isen håller plus att dom kör så sakta att de knappt blir nå svall under isan big_smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

2 751 Inlägg
2 januari 2009
#53
Såg ett program på discovery då dom körde stora tunga lastbilar med släp som vägde upp till 25-30t och då var isen ca 60-70cm tjock... Så ja tror nog 30cm är nog tjockt...

Who Djaa bless no man curse

865 Inlägg
2 januari 2009
#54
LilleSKUTT skrev:
Mobis skrev:
no_fake skrev:
vi brukar leka med skotern på isarna när första isen kommer så den packas brukar bli snabbt hårt där så man kan börja ploga bana:)

Packa is? hur då! big_smile

tror han menar packa ihop snön på isen så den isolerar sämre och så att snön blir hård då hjälper den till att fördela ut trycket ...men grundisen måste ändå vara tjock men den växer fortare om snön är packad eller borta än annars

helt rätt det vart det jag menade men skrev slarvigt:D


69 Inlägg
2 januari 2009
#55
no_fake skrev:
LilleSKUTT skrev:
Mobis skrev:
Packa is? hur då! big_smile

tror han menar packa ihop snön på isen så den isolerar sämre och så att snön blir hård då hjälper den till att fördela ut trycket ...men grundisen måste ändå vara tjock men den växer fortare om snön är packad eller borta än annars

helt rätt det vart det jag menade men skrev slarvigt:D

Förstod att du menade något sånt. Kunde bara inte låta bli att kommentera det wink

246 Inlägg
3 januari 2009
#56
har hört av pappa som har åkt mycket bil på olika väglag samt isbanor när han körde rally att den ska vara minst 15 cm


Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 januari 2009
#57
vågar mig fan inte ut på isen med bil >.< inte kul att plumsa i...


689 Inlägg
3 januari 2009
#58
30cm så känner jag mig säker

Double-Unicorn Rider
2 486 Inlägg
3 januari 2009
#59
Det finns som sagt fakta i tråden med hur tjock isen bör vara. Tex inlägg nr 25.


Det håller -förmodligen- med 10cm att köra en bil på isen, men om det nu INTE gör det? Kör ni öppna fönster och liknande? Kan ni samla förståndet på en sekund efter att bilen börjat gå igenom, inte tänka en sekund på bilen utan bara hoppa ut i iskallt vatten och hoppa upp ur vattnet?

Räck upp handen alla som har isdubbar lätt åtkomligt när ni kör på is.


Jag har det inte, och jag har aldrig sett någon som lekt som haft det. Jag har hittills sluppit gå igenom isen, och sluppit se kompisar göra det, kanske för att vi lekt på is som varit "säkra".

Att jag lägger mig i denna tråd  titt som tätt beror på att jag vet att erfarenhet att titta/känna/knacka på is inte duger. Man måste kolla djupet riktigt och inte åka ut om det är för tunt. Att inte mäta, utan att gå på känslan tog min morfars liv. Han jobbade med att köra ut fällda träd på isen med traktor, men isen höll inte, och han kunde inte komma ut ur takluckan innan vattnet tagit krafterna ur honom.


Så vill ni chansa - varsågoda.
Jag skulle ta det säkra först... Och ni minns väl att isens hållbarhet inte är linjär...


819 Inlägg
4 januari 2009
#60
Lånar tråden lite och tänkte om någon vänlig själ/ vänliga själar kunde ge några utlåtande.
Det är så att vi har en sjö här, eller snarare en lite större jöl, den är vell ca 3,5 meter på djupaste stället.
Inga ut/inlopp någonstans alltså inte strömt.
Nu har isen blivit ca 18 centimeter tjock runtom hela sjön. Det är fin is vad jag skulle vilja säga. Alltså ingen is som blivit slask och sedan frysit på igen.. Utan genomfrusen is.
Tror ni detta är säkert att köra på?
Hade tänkt dra ut två stycken 240 och en liten toyota corolla. Borde man vänta längre eller vad tror ni?

Mustang 1987 Foxbody -> Pro Int bil!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=258533


Sök