Så här är det på dom flesta moderna lastbilar.
Range: Skiftar mellan 1-3 området och 4-6 området på huvudväxeln
Split: Ger två olika utväxlingar på varje huvudväxel, när man anväder spliten brukar man säga att man går upp eller ner el halv växel.
En normal acceleration från 0-80 är som följer t,ex.
Exemplet kör med lätt last, L=lågsplit H=högsplit
Start på 2L:an, växlar till 3L:an, slår om rangereglaget till högområdet(den kommer att växla till högområdet när man passerar neutraläget) växlar till 1:an som nu är 4L:ans växel, växlar till 5L:an,slår om spilten till högläge växlar till(spliten växlar när kopplingen är nertryckt) 5H från till slått om till lågspilt på knappen innan växling, 6L och sen till 6H
Hoppas att det blev lite klarare hur man växlar en låda med range och splitväxlar.
Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.