2514
Sök

Tagen för Fortkörning på gissad hastighet??

Livsnjutare
31 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Blev tagen av en civilare som kom ifatt mig efter att jag saktat in...
När han kom upp bakom mig i en vit V70, så blinkade han med helljus och EN röd lampa i framrutan.. Inga blåljus i närheten.. (stannade för jag trodde de var nån som drev me mig)

Jag och min passagerare får en chock när det kommer fram två poliser...
Jag blir då hänvisad till "polisbilen" Åh det är nu det märkliga börjar.

Frågorna blir...
-Vi har följt efter dig i 1mil och inte närmat oss förrän nu (Landsväg med 2+1väg o 90väg) vi har legat mellan 160-180 åh inte närmat oss, så fort har du kört.. Hur fort körde du?

Jag- Inte mycket 95 kanske..

- Har du och din kompis kommit överens om nån hastighet??

jag- Nej! (Den ena polismannen går ut för att förhöra min vän)

-Du måste ha kört jäkligt fort..

Jag- Men hur fort körde jag då?

- Vi har som sagt följt efter dig och mätt avstånd, så vi vet att du har kört för fort..

jag- jaha, men ni måste väl klocka mig??

Den andra polismannen kommer tillbaka o e sur som en Citron, min vän har bara sagt att det gick lite fortare vid omkörningarna..

- Så här gör vi sätter upp dig på 120km/h, vilket är gränsen innan körkortet dras på 90-väg..

jag-  vaa!! eehh... jahaa?? men ni har juh inte klockat mig för nån hastighet..?

- Ja, men detta är ändå en bra deal, det blir väl runt en 4000kr för detta!

jag- vadå, gissar du summan?? Om jag nu ska betala, vill jag fan veta hur mycket det är??

polis ringer nu upp stationen och efter bra länge och mycket virrande, säger han till mig 3200kr blir det..

Jag- Men det var ju en jävla skillnad...

Tillråga på allt så hade dom inte några botlappar i bilen, så dom skulle skicka detta hem..
Vilket dom också gjorde..
Men nu e det som så här att jag har INTE ERKÄNT, åh jag vill veta vad det är som gäller.. Får man verkligen göra så här??

Detta är i så fall ett stort skämt inom polis!!!
Tacksam för svar..

Ja, så tror jag att det är..

DFFL
9 020 Inlägg
17 januari 2008
Neka, du har inte blivit tagen på bar gärning för fem öre.

EDIT:
Ordet tjänstefel kommer upp när jag läser historian, vet dock inte ifall det gäller i detta fallet.
Senast redigerat av FireTraXX (17 januari 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

284 Inlägg
17 januari 2008
Dom kan ge böter genom hastighetsmätarn men då ska allt ske på nåt speciellt sätt. Dom ska ligga bakom dig en bestämt sträcka och avståndet till dig ska öka typ.. Men då ska dom veta hur fort du har kört och inte hålla på som dom där.. Verkar helskumt, jag tycker att du ska neka.

/Anna
Det man inte vet har man ingen aning om..

the greatest
121 Inlägg
17 januari 2008
det där låter inte rätt alls. har dom inte bevis på att du kört för fort och att du inte har erkänt det så kan dom inte dömma dig för det brott som dom påstod att du har gjort. men vet ej hur det blir nu när dom har sänt een fin litten lapp till dig. men va jha vet moste man erkänna brott för dom skall dömma dig för det. själv har man nekat tre ggr för fortkörning på grund av att det inte fins bevis för det. och det har alldrig hänt något för mig. men det där skall du nog kolla upp. hur nu man gör det då man nog moste ringa polisen o kolla. men ja personligen tycker det låter helt sjukt.

The Mödd

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
17 januari 2008
Om dom inte klockat dig så är det bara till att neka på smile

C H E V R O L E T <3

406 Inlägg
17 januari 2008
Neka och neka och neka lite till. Dom kommer inte kunna sätta dit dig för någonting om dom inte har klockat till lr filmat dig

My way or the highway? I take both sideways

Evolution Garage
1 299 Inlägg
17 januari 2008
Neka!

En polis är inte någon gud, även dom gör fel, och kan börja tvivla på sig själva.

Om du får polis efter dig, så ska man klart stanna. För att inte sätta sig själv eller andra i onödiga risker i "stressen" som lätt uppkommer vid en biljakt.
Men inte är det omöjligt att köra ifrån dom med rätt odds på sin sida. Bakom ratten sitter Eva 43år 2 barnsmamma i en chippad v70 (eller liknande)
Det är lätt att glömma att dom e vanligt folk, när man ser dom läskiga polisbilarna...

Detta är precis de dom absolut inte vill att vi ska få veta, därför ska dom alltid verka så himla stöddiga o.s.v.
Alltid när man får mildare omständigheter o.s.v. så e de för att dom "va snälla den här gången" underförstått, vi polis-gudar är barmhärtiga, kyss våra skor.

Man ska absolut ha respekt för polisen, och följa lagarna. Men när dom håller på sådär så sätt hårt mot hårt, dom är inte allsmäktiga även om dom vill få oss att tro det...

Sky´s the limit...

284 Inlägg
17 januari 2008
Citerat av "bosing" på Garaget som tydligen är polis, från min tråd http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 18&p=1

"Polisen kan visst ge böter för hastighet utan att ha utrustning i bilen, de använder då hastighetsmätaren, men det ska gå till på detta sätt, avståndet till bilen som ska mätas ska öka, polisen ska ligga bakom i minst 300m, sen för rättssäkerhetens skull drar man av ett antal Km/h. Det gör inget eller om han är själv i bilen.
Hatsighetsmätaren på en polisbil kalibreras med jämna mellanrum så att man ser att den stämmer.
Detta används inte till att ta folk som kör 10-20km/h för fort utan vid högre hastigheter och oftast på motorväg eller landsväg, det är nog detta du har blivit drabbad av."
Senast redigerat av my740is-fantastic (17 januari 2008)

/Anna

Livsnjutare
31 Inlägg
17 januari 2008
Trådstartare
Tack för alla svar.. Jag ska fortsätta neka.. Blev kallad till polisstation till förhör nu snart.. Så jag får väl se vad dom har att säga..

Några tips inför mitt besök hos den fule blå??

När jag blev stannad höll jag laglig hastighet 90!! en kilometer innan dom väl kom i fatt mig..???
Senast redigerat av livet__leker (17 januari 2008)

Ja, så tror jag att det är..

284 Inlägg
17 januari 2008
livet__leker skrev:
Tack för alla svar.. Jag ska fortsätta neka.. Blev kallad till polisstation till förhör nu snart.. Så jag får väl se vad dom har att säga..

Se till att du och kompisen säger samma sak. tongue
Lycka till!

/Anna

DFFL
9 020 Inlägg
17 januari 2008
livet__leker skrev:

Var trevlig.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

155 Inlägg
17 januari 2008
jag tror att du slipper böta, ord står mot ord.
men du får gärna säga vad som händer efter förhöret!

12 086 Inlägg
18 januari 2008
Har dom kamera i bilen så kan de räkna ut din hastighet med avstånd och tid. Men jag skulle nekat i alla lägen, troligen lägger dom ner ett sånt fall.

3 235 Inlägg
18 januari 2008
Säg som det är, och helst förklara situationen grundligt och påpeka att poliserna själva inte visste exakt hur fort du körde, och vilket bötesbelopp de skulle skriva.

En gång blev jag avskyltad helt utan anledning, (skyltarna var smutsiga, precis som resten av bilen, och gick inte att avläsa) Det tyckte inte den civilklädda idioten om, och krävde att jag skulle rengöra de där och då. Jag hade varken papper eller trasa, så jag bad honom följa efter mig till en biltvätt. Han vägrade och tog skyltarna. Jag fick ingen lapp eller nåt, utan han skrev bara mitt namn,personnr och regnr, sen drog han.
Dagen efter ringde jag till statione han jobbade på och förklarade allt som det var.
Jag tror han fick käft, och jag fick mina skyltar tillbaka.

AUTOBAHNRASER
3 804 Inlägg
18 januari 2008
När en snut kommer till än utan bevisa är det bara att neka! Erkänner man e man körd. Men om dom inte kan bevisa nått så nekar man vad det än gäller därför så många går fria i sverige vad det än gäller.. Vårat rättssystem kräver bevis.

Bmw osv..

2 072 Inlägg
18 januari 2008
hehe.. de va de sämsta jag har hör (ang polisen)
har de ej klockad dej.. klart du ska neka.. finns inte en chans att de kan fälla dej..
de är ni 2 mot 2 poliser.. så de e ba o neka..
hadde de vatt 2 poliser mot dej själv då kan de ge böte...
(tar man de till domstolen brukar de lägga när de 99%..)
har hänt de några gånger big_smile

lycka till.. nu...

Sandzoo i da house

Noiseprojekt
18 januari 2008
Jadu, vilken poliser det finns!
Jag blev stannad den 4 Jan, för att bilen var på fel plats...
Hade hämtat Audin samma dag och på natten vad halv 1 blev jag stannad på en liten skitväg strax utanför byn jag bor i.
Bilen stod ju fortfarande reggad i Norrköping, så dom hade undrat (poliserna emellan) hur jag hittade så bra på småvägarna..

Fel plats vid fel tid...

1 532 Inlägg
18 januari 2008
Blå neka bara! Gå till rätten med det dom har begått tjänst fel så det bara skriker om det! det är ett klockrent fall om lite fika pengar! Skicka svar sen om det har löst sig, du är nog inte den ända som råkat ut för det!

654 Inlägg
18 januari 2008
Risken är nog stor att dom kommer/har tillämpat den gammla metoden genom att ligga bakomvarande en viss distans och sen räkna ut snittet osv.
Finns flera som åkt dit på detta även fast konkret laser/radar mätning saknas.

Men i ditt fall är du berättigad en offentlig försvarare betald av staten har ja för mig,och skulle i ditt fall bara neka till det hela så mkt det går.

Lycka till och hävda dig mot polismaktens långa arm nu!

Teddan
2 495 Inlägg
18 januari 2008
ring en advokat , det är värt dom pengarna .

Jag låter allt genom advokat , det går nog jämnt ut med böterna men betalar hellre min advokats lön än böter.

nu sista gången så fick jag endast 1månads kk indragning när jag körde 40km/h för fort.
undrar vad man hadde fått utan advokat

www.byebyepolizei.se, för dig som gillar snabba bilar

Sök