4209
Sök

Rockford T110d2 ang. porten i portad låda.

58 Inlägg
13 februari 2008
Trådstartare
Tänkte forma om den portade lådan som dom flesta rekommenderar till min rockford t110d2.

Denna: http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … 1121122039

Detta för att få bättre passform till bilen. Undrar nu bara hur kännsligt det är med porten, tänker låta den ha motsvarande placering. Funderar på om det bara är att behålla volymen hos porten eller om den måste ha samma bredd / längd / höjd (eller kanske alla mått bör vara enligt ritningen)? Har aldrig fått klart för mig om det bara är portens totala volym oavsett mått som spelar in eller om volymen på porten ändras med det att man väljer att ha andra mått på porten?

16 197 Inlägg
13 februari 2008
av egen erfarenhet så brukar de inte bli nå vidare om du gör porten för smal/tunn.. men i övrigt så brukar de va lugnt..smile   så länge länden å arean stämmer så funkar de.. men som sagt gör inte öppningen för smal..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

214 Inlägg
14 februari 2008
Mitt tips är att be nån räkna ut en låda till dej.. Deras ritningar funkar alltid men i mitt fall och många andras har dom aldrig vart optimala tyvärr. Går med andra ord ofta att få mycke bättre! Men ang port.. Om du har t:ex en 3" port och den enligt ritning ska va säg 14 cm så SKA den va 14 cm. Måtten på porten är viktigt för optimalt ljud.

Har man slagit yxan i båten får man ro som fan...

58 Inlägg
14 februari 2008
Trådstartare
Dream_on skrev:
Mitt tips är att be nån räkna ut en låda till dej.. Deras ritningar funkar alltid men i mitt fall och många andras har dom aldrig vart optimala tyvärr. Går med andra ord ofta att få mycke bättre! Men ang port.. Om du har t:ex en 3" port och den enligt ritning ska va säg 14 cm så SKA den va 14 cm. Måtten på porten är viktigt för optimalt ljud.

Saken är den att jag kan ju räkna ut det själv om jag vet vad jag ska räkna på, har kollat efter formler och så men hittar inte något vettigt. Vill ha den kunskapen, tycker om att räkna på saker wink

801 Inlägg
15 februari 2008
Längen och diametern/tummen på basporten är viktigt med tanke på vilken avstämningsfrekvens din bas vill ha i en viss lådvolym, gå ut på piratebay, och ladda ner probox2000 det räknar ut volymen åt dig, finns bruksanvisning med, lycka till.

58 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Har nu kommit fram till att skippa det där med att bygga egen port och tänkte byta ut den mot ett basrör då det skulle vara enklare. När jag väl börjar räkna på kalaset så kommer jag fram till följande:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Rockfords rekomendation (enligt ritningen):

http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … 1121122039

Låda  42.48L

Portens längd: 64.77cm
Portens öppning (area): 5.08 * 30.48 = 154.83cm^2

Om porten hade varit ett rör (kan jag räkna på det eller är det annorlunda med rör?):

r^2*pi = 154.83 <=> r^2 = 154.83/pi <=> r^2 = 49.284 <=> r = sqtr(49.284) <=> r = 7cm

Alltså skulle basröret vara 14/2.54 = 5.51" (diameter) och 64.77cm långt

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Räknar nu istället på basens värden:

Vas: 15,8
Fs: 35
Qts: 0.55

Får fram för optimal låda:

Vb: 43.94
Fb: 25.48

Med följande värden enl. uträkning skulle porten på 5.51" vara 151.64cm vilket avviker väldigt mycket från ritningens längd?!

Eftersom lådvolymen och diametern på röret (som inte finns utan är porten i ritningen) är konstanta ändras istället Fb med portens längd, räknar då åt andra hållet och får att fb skulle vara ungefär 38 vilket är den rekomenderade fs enligt rockford för portad låda (kanske en slump?).

Undrar nu om jag kan helt glömma rockfords ritningar och ersätta med egen uträkning istället? Hade ju tänkt mig det skulle bli typ lika när jag räknade på deras port men icke. Blev då osäker på min egen uträkning. Kanske är så att fyrkantig och rund port är helt olika värden för längd / area?

21 761 Inlägg
26 februari 2008
RF:s port är en slotport, den porten blir lite kortare än en rund port för samma avstämningsfrekvens. För att ersätta RF:s port med rör så kan man ha antingen ett st 6" eller två st 4" rör, rörlängden blir ganska lika.

Den uträkning som du själv har gjort är en "optimal" låda, en sån blir ofta stor och/eller får mycket djup avstämning när basens Qts är över 0,35-0,4. Din uträkning har en avstämning på 25,48 Hz och det skulle kanske fungera i ett rum, men inte i en bilkupe eftersom kupen förstärker de lägsta frekvenserna ganska ordentligt.

En bilbas är ofta gjord för att kunna spela i relativt små lådor och har dessutom stor linjär konrörelse (långt X-max), det gör att en låg avstämning får ett vääldigt långt rör tyvärr.

En vanlig avstämning i en bil brukar vara 35-45 Hz, bla beroende på vilken musik man vill kunna spela. 40 Hz avstämning är mycket vanlig, RF:s förslag har ju 38 Hz vilket är väldigt nära. En trolig orsak till att deras portförslag är en slotport är att den blir ganska lång, då blir det enklast att göra en slotport eftersom den kan vinklas på ett lätt sätt och blir inte så otymplig inuti lådan.

När jag räknar ut hur långt två st 4" rör blir i en 42 liters låda med 40 Hz avstämning så hamnar längden på runt 65cm, dvs ganska opraktiskt. Det är möjligt att tre st 3" rör (42cm) kan räcka till utan att det uppstår flåsljud, men det är inte helt säkert.

Flera som har provat RF:s egna förslag säger att de fungerar bra, då är det kanske bäst att göra som deras förslag visar smile.

58 Inlägg
26 februari 2008
Trådstartare
Drönirettab skrev:
RF:s port är en slotport, den porten blir lite kortare än en rund port för samma avstämningsfrekvens. För att ersätta RF:s port med rör så kan man ha antingen ett st 6" eller två st 4" rör, rörlängden blir ganska lika.

Den uträkning som du själv har gjort är en "optimal" låda, en sån blir ofta stor och/eller får mycket djup avstämning när basens Qts är över 0,35-0,4. Din uträkning har en avstämning på 25,48 Hz och det skulle kanske fungera i ett rum, men inte i en bilkupe eftersom kupen förstärker de lägsta frekvenserna ganska ordentligt.

En bilbas är ofta gjord för att kunna spela i relativt små lådor och har dessutom stor linjär konrörelse (långt X-max), det gör att en låg avstämning får ett vääldigt långt rör tyvärr.

En vanlig avstämning i en bil brukar vara 35-45 Hz, bla beroende på vilken musik man vill kunna spela. 40 Hz avstämning är mycket vanlig, RF:s förslag har ju 38 Hz vilket är väldigt nära. En trolig orsak till att deras portförslag är en slotport är att den blir ganska lång, då blir det enklast att göra en slotport eftersom den kan vinklas på ett lätt sätt och blir inte så otymplig inuti lådan.

När jag räknar ut hur långt två st 4" rör blir i en 42 liters låda med 40 Hz avstämning så hamnar längden på runt 65cm, dvs ganska opraktiskt. Det är möjligt att tre st 3" rör (42cm) kan räcka till utan att det uppstår flåsljud, men det är inte helt säkert.

Flera som har provat RF:s egna förslag säger att de fungerar bra, då är det kanske bäst att göra som deras förslag visar smile.

Tack för mycket bra svar. Det kan ju vara idé då att göra en slotport istället. Tänkte ju dock vända basen. Bör jag då räkna på samma volym hos lådan trotts att jag tar bort en del av volymen eller ska man räkna om efter den nya?

21 761 Inlägg
27 februari 2008
Basen tar gissningsvis upp runt 2 liter när den sitter med magneten inuti lådan, då blir alltså lådan ca 2 liter större med magneten utåt. Sedan får man även räkna med den lilla extra volym som också blir "inuti" konen, men ändå så blir det totalt sett kanske 2,5 liter eller liknande.

Dessa extraliter gör att avstämningen blir ca 1-2 Hz lägre, det är inte så stor skillnad. Vill du så kan du göra lådan 2 liter mindre om du vill.

Sök