Har nu kommit fram till att skippa det där med att bygga egen port och tänkte byta ut den mot ett basrör då det skulle vara enklare. När jag väl börjar räkna på kalaset så kommer jag fram till följande:
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Rockfords rekomendation (enligt ritningen):
http://www.rockfordfosgate.com/scripts/ … 1121122039Låda 42.48L
Portens längd: 64.77cm
Portens öppning (area): 5.08 * 30.48 = 154.83cm^2
Om porten hade varit ett rör (kan jag räkna på det eller är det annorlunda med rör?):
r^2*pi = 154.83 <=> r^2 = 154.83/pi <=> r^2 = 49.284 <=> r = sqtr(49.284) <=> r = 7cm
Alltså skulle basröret vara 14/2.54 = 5.51" (diameter) och 64.77cm långt
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Räknar nu istället på basens värden:
Vas: 15,8
Fs: 35
Qts: 0.55
Får fram för optimal låda:
Vb: 43.94
Fb: 25.48
Med följande värden enl. uträkning skulle porten på 5.51" vara 151.64cm vilket avviker väldigt mycket från ritningens längd?!
Eftersom lådvolymen och diametern på röret (som inte finns utan är porten i ritningen) är konstanta ändras istället Fb med portens längd, räknar då åt andra hållet och får att fb skulle vara ungefär 38 vilket är den rekomenderade fs enligt rockford för portad låda (kanske en slump?).
Undrar nu om jag kan helt glömma rockfords ritningar och ersätta med egen uträkning istället? Hade ju tänkt mig det skulle bli typ lika när jag räknade på deras port men icke. Blev då osäker på min egen uträkning. Kanske är så att fyrkantig och rund port är helt olika värden för längd / area?