Nu får ni kamma er lite grann....
1: "Ren" effekt versus "distad" effekt.
En högtalare har ingen egen intelligens och den kan inte avgöra om den matas med en signal som är "ren" eller distad i ett led eller annat. Då skulle alltså en högtalare vara extra känslig för distade gitarrer eller?
Som jag har skrivt tidigare så finns det TVÅ mekanismer i slutsteg som klipper hårt som skulle kunna knäcka högtalare men då krävs att även högtalaren och lådan är dåligt respektive fel konstruerad.
Dessa två mekanismer är endera att om man konstruerar sina slutsteg taskigt (så att man tillåter återkopplingen i signaldelen att bottna) så tappar slutsteget sin dämpfaktor, dvs förmåga att hålla i elementet, eller om man konstruerar sitt slutsteg osymmetriskt så kan det bottna så att man får DC ut.
Men för att tappad dämpfaktor skall leda till kvaddade element så krävs det elementen skall vara dåligt konstruerade i sin (progressiva) upphängning och att man kör dom i felaktigt avstämda basreflexlådor.
Och här är risken större ju MERA effekt man har när steget tappar dämpfaktorn.
När det gäller DC ut så är det lite giftigare för här är det bara dålig slutstegskonstruktion som är boven. Och det finns inget som säger att ett klent slutsteg skulle vara dåligt konstruerat just bara för att det är klent.
2. Vart är den magiska gränsen?
Om vi nu har en tänkt högtalare som tål 1000W. Går den då sönder, enligt erat "farligt med för klena slusteg resonemang" om man matar med ett steg på 1W som klipper som satan. Eller 5W eller 10W eller 50W....
Var är gränsen och vad avgör denna magiska gräns? Kom inte med något magiskt mumbo-jumbo, berätta vilken fysikaliskt spårbar egenskap som skapa denna magiska gräns.
3. 50kW i ett element som tål 20W.
Lär er hur en logaritmisk skala fungerar. 3dB är en effektdubbling. 10dB upplevs som ca "dubbelt så högt".
Så om man spelar sitt 20W element med just 20W och får en peak på 10dB, vilket inte är mycket i en ljudbild, så trycker helt plötsligt på 200W i elementet vilket för så gott som alla element är godnatt.
4. Man kan inte kategoriskt rekommendera en viss slustegseffekt utifrån bara elementets nominella effekt.
Ett elements nominella effekt talar bara om hur mycket effekt talspolen tål utan att brinna upp och för baselement så förutsätts att konen rör på sig så att man får kylning.
För att kunna rekommendera en slutstegseffekt så måste man även veta hur högtalarlådan ser ut. Framförallt om det är en basreflexlåda då det går alldeles utmärkt att passera Xmax redan på effekter långt under nominell effekt om lådan är felaktigt avstämd.
5. I vanlig god ordning så är jag beredd att ställa upp på experiment.
Om ni vill bevisa mig fel, så kan vi ju ta tex min 300W Infinity 12" (sluten 20L låda) och försöka spela sönder den med ett (bra konstruerat) 100W steg.
6. Jag hävdar inte att man inte ska ha mer effekt.
OBS! jag säger inte att man ska låta bli att tex ha ett 500W steg till en bra konstruerad 300W bas. Jag har kört så under många år i PA-branschen och har man koll på prylarna så funkar det.
Men dom få gånger man glömde att trycka in subsonicfiltret till 4x18" basarna så blev det dyrt. (detta var basreflexlådor).
Men skall man råda "Svenne Pung" när han är 17 bast och skall skaffa sitt första dunka-dunka så är man ute på hal is om man rekommenderar honom 200W basar och 600W slutsteg.
Mvh
Göran
I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI