3950
Sök

För hög effekt?!

Däcknötare
82 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Är ganska ny på området men har börjad införskaffa lite billjudsprylar.
Jag har egentligen bara en funderation hittills, det gäller effekten på högtalarna. Måste den överstiga slutstegets effekt för att inte pajja?

Vore ju försmädligt att koppla in allting och sedan kraschar allt vid första starten tongue

21 761 Inlägg
13 december 2005
Det är säkrast om högtalarna har samma eller högre effekttålighet, då är risken mindre att man bränner talspolen i elementen.

Visst kan man ha ett steg på tex 500W och element på 100W om man spelar väldigt försiktigt, men om man glömmer bort sig och drar på så brinner talspolen illa kvickt.

Däcknötare
82 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Ok så det är lugnt bara man inte brassar på maxvolym?
På kartongen till mitt slutsteg står det: Power output: 4x 300w
Tänkte koppla två 6,9or på varsin kanal, deras maxeffekt är 240w
Sen tänkte jag bryggkoppla de två återstående kanalerna till subwoofern vars maxeffekt är 500w.

Det borde hålla ganska bra hoppas jag smile

21 761 Inlägg
13 december 2005
Är det 4x300W max eller RMS?

Däcknötare
82 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Asså i boken som följde med steget står det: Average output 4 ohms= 300Wx4 or 600wx2 Det är exakt ett sånt här: http://www.tradera.com/auction/aid_21432429

6 851 Inlägg
13 december 2005
Drönirettab skrev:
Det är säkrast om högtalarna har samma eller högre effekttålighet, då är risken mindre att man bränner talspolen i elementen.

Visst kan man ha ett steg på tex 500W och element på 100W om man spelar väldigt försiktigt, men om man glömmer bort sig och drar på så brinner talspolen illa kvickt.

Nja, vill inte riktigt hålla med dej där. Har du REN effekt till dina högtalare så kommer du antagligen inte spela sönder dem av för mycke kraft.
Det vanligaste felet folk gör är att de sätter för KLENT steg till tex. basen.
Har du tex. en högtalare på 100W rms och sätter ett steg på 300Wrms så kommer din högtalare må bättre av det än om du vänder på det. Asså högtalare på 300Wrms och steg på 100Wrms.

Man kan i regel säga så att ju mer REN effekt du har, ju bättre och högre kan du spela.
Har du mycke ren effekt så gör du bara så att då vrider man ner gain kontrollen och du får renare och snyggare ljud.

859 Inlägg
13 december 2005
Om du använder steget du länkade till så behöver du inte vara rädd för att ge högtalarna för mycket effekt. Utan det är mer det som Tiaz beskriver som är aktuellt.

/Theo

21 761 Inlägg
13 december 2005
Hmm..  Jaha, då är det nog så då.

Däcknötare
82 Inlägg
13 december 2005
Trådstartare
Okej big_smile Tack för hjälpen allihopa, nu blir det enklare när jag ska in med systemet till våren big_smile

209 Inlägg
13 december 2005
Snarare större chans att du bränner högtalarna ifall du har för LITE effekt från steget.

Högtalarna som drar effekt från steget - och då bör det vara rena signaler för att inte pajja speakers.

Så du kan utan problem ha ett steg på 50kW, eller mer, till en högtalare som har en effektålighet på 20 watt.

424 Inlägg
13 december 2005
men är det inte risk att man bränner nåt då? om elementet får mer effekt matat till sej än vad det är gjort för?

**// Toyota \\**

505 Inlägg
14 december 2005
Men hallå? Det går väl inte räkna watten för att se om ett steg är bra? Såg ett steg nånstans för 1200 spänn med 4x400wrms...

Man kan väl inte jämföra ett sådant med t.ex ett DLS Genesis SA 50 som ligger på 2x25w säkert spelat skortan av 400wrms steget..?

Watten betyder ju inte allt, går inte att titta efter om det står mkt watt så är det en bra pryl:)

Calibra Turbo 4x4

10 287 Inlägg
14 december 2005
Nu får ni kamma er lite grann....

1: "Ren" effekt versus "distad" effekt.

En högtalare har ingen egen intelligens och den kan inte avgöra om den matas med en signal som är "ren" eller distad i ett led eller annat. Då skulle alltså en högtalare vara extra känslig för distade gitarrer eller?

Som jag har skrivt tidigare så finns det TVÅ mekanismer i slutsteg som klipper hårt som skulle kunna knäcka högtalare men då krävs att även högtalaren och lådan är dåligt respektive fel konstruerad.
Dessa två mekanismer är endera att om man konstruerar sina slutsteg taskigt (så att man tillåter återkopplingen i signaldelen att bottna) så tappar slutsteget sin dämpfaktor, dvs förmåga att hålla i elementet, eller om man konstruerar sitt slutsteg osymmetriskt så kan det bottna så att man får DC ut.

Men för att tappad dämpfaktor skall leda till kvaddade element så krävs det elementen skall vara dåligt konstruerade i sin (progressiva) upphängning och att man kör dom i felaktigt avstämda basreflexlådor.
Och här är risken större ju MERA effekt man har när steget tappar dämpfaktorn.

När det gäller DC ut så är det lite giftigare för här är det bara dålig slutstegskonstruktion som är boven. Och det finns inget som säger att ett klent slutsteg skulle vara dåligt konstruerat just bara för att det är klent.

2. Vart är den magiska gränsen?

Om vi nu har en tänkt högtalare som tål 1000W. Går den då sönder, enligt erat "farligt med för klena slusteg resonemang" om man matar med ett steg på 1W som klipper som satan. Eller 5W eller 10W eller 50W....

Var är gränsen och vad avgör denna magiska gräns? Kom inte med något magiskt mumbo-jumbo, berätta vilken fysikaliskt spårbar egenskap som skapa denna magiska gräns.

3. 50kW i ett element som tål 20W.

Lär er hur en logaritmisk skala fungerar. 3dB är en effektdubbling. 10dB upplevs som ca "dubbelt så högt".
Så om man spelar sitt 20W element med just 20W och får en peak på 10dB, vilket inte är mycket i en ljudbild, så trycker helt plötsligt på 200W i elementet vilket för så gott som alla element är godnatt.

4. Man kan inte kategoriskt rekommendera en viss slustegseffekt utifrån bara elementets nominella effekt.

Ett elements nominella effekt talar bara om hur mycket effekt talspolen tål utan att brinna upp och för baselement så förutsätts att konen rör på sig så att man får kylning.
För att kunna rekommendera en slutstegseffekt så måste man även veta hur högtalarlådan ser ut. Framförallt om det är en basreflexlåda då det går alldeles utmärkt att passera Xmax redan på effekter långt under nominell effekt om lådan är felaktigt avstämd.

5. I vanlig god ordning så är jag beredd att ställa upp på experiment.

Om ni vill bevisa mig fel, så kan vi ju ta tex min 300W Infinity 12" (sluten 20L låda) och försöka spela sönder den med ett (bra konstruerat) 100W steg.

6. Jag hävdar inte att man inte ska ha mer effekt.

OBS! jag säger inte att man ska låta bli att tex ha ett 500W steg till en bra konstruerad 300W bas. Jag har kört så under många år i PA-branschen och har man koll på prylarna så funkar det.
Men dom få gånger man glömde att trycka in subsonicfiltret till 4x18" basarna så blev det dyrt. (detta var basreflexlådor).

Men skall man råda "Svenne Pung" när han är 17 bast och skall skaffa sitt första dunka-dunka så är man ute på hal is om man rekommenderar honom 200W basar och 600W slutsteg.

Mvh
Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

SSS -12
3 217 Inlägg
14 december 2005
Just nu kan jag säga såpass mycket som att jag ser ut som ett frågetecken...

Jag snortar inte kola, jag röker inte på... Är man redan dum i huvet, är det fel väg att gå! - Sabotage, Epilog, Här och nu

13 Inlägg
14 december 2005
Drönirettab skrev:

Det bästa är att ha starkare steg än högtalare, då får du ut mer effekt och kan spela högre..
Och det är inte stor risk att bräna talspolen om man inte spelar hög musik och och högtalarna är kalla.. man ska aldrig dra på och spela för högt innan högtalarna och stegen är uppvärmda !..

10 287 Inlägg
14 december 2005
Får ut mera effekt? Vv läs vad jag skrev, det går INTE att kategoriskt uttala sig så där. Har du nått Xmax så har du. Mera effekt kvaddar bara upphängningen.

Kalla? Vad menar du med kalla? Rumstemperatur eller -30 grader?
Från rumstemperatur är det ingen fara att blåsa på direkt, men från -30 så lönar det sig att låta tex gummi i upphängningar få en chans att komma igång. Sedan så tål en iskall talskpole mera än en het talspole....
Och slutsteg..... Det finns inget så effektivt som att ha kalla slutsteg, jag byggde vattenkylda slutsteg i början på 90-talet. Dvs 8 grader kranvatten och det är alldeles utmärkt miljö för sluttrissor.

/Göran

nisco skrev:
Drönirettab skrev:

Det bästa är att ha starkare steg än högtalare, då får du ut mer effekt och kan spela högre..
Och det är inte stor risk att bräna talspolen om man inte spelar hög musik och och högtalarna är kalla.. man ska aldrig dra på och spela för högt innan högtalarna och stegen är uppvärmda !..

(Groucho Marx).

6 851 Inlägg
14 december 2005
Teori och praktik..dessa är väldigt olika.

10 287 Inlägg
14 december 2005
Precis,

Det är därför man verifierar teorier. Så ser all kunskapsinsamling ut.

Och det jag beskriver är just det, verifierat. Och hur verifiering går till rent praktiskt råkar jag på ha örnkoll på då jag sedan 12 år jobbar med avancerad systemverifiering.

Sedan att man kan kvadda element med låg effekt är en annan story. Gör man det får man tar reda på orsakerna - och inte extrapolera att det var den låga effekten som ställde till det. Att göra det - det är att teoretisera utan att belägga.

Lägg nu noga märke till att jag inte förkastar tesen att man kan köra steg med högre märkeffekt, det går utmärkt i många fall. Det jag förkastar är att man kategoriskt kan uttala sig om att "högre effekt är bra, lägre effekt kvaddar" utan att verifiera en sådan tes.

Den som nu misstror mig kan ju tjacka en färdig basreflexlåda, låt oss säga med märkeffekt på 300W och avstämd till en nedre gränsfrekves på 50Hz.
Mata den sedan med 500W vid 30Hz och gör en praktiskt iakktagelse av resultatet.
Lärdomen är att man måste ha tillräcklig information om hela systemet ifråga innan man kan säga om 500W är bra för ett 300W element.

/Göran

Tiaz skrev:
Teori och praktik..dessa är väldigt olika.

(Groucho Marx).

391 Inlägg
14 december 2005
om vi har en  bas  som  kräver relativt mycket effekt och ajg har ett starkt steg  behöver jag kanske bara nytta 20% av stegets kapacitet,  men om jag istället  har ett steg som inte är så starkt måste jag kanske pressa det i 85 - 90% vilket  då skulle kunna leda till att överhettnings skyddet slår till (om h man har sådant)       jag säger som så man kan alrig ha för mycket effekt.    men sen är det upp till den bakom rattarna att inte dra på för mycket,

10 287 Inlägg
14 december 2005
Helt korrekt iakktagelse. Ett kraftigare steg behöver man inte stressa på samma sätt, dvs det går kallare vilket innebär mycket bättre livslängd.

Och det där att det är upp till den bakom rattarna att inte krana på. Det tror jag tyvärr inte på efter 15 år i PA branschen. Om volymen går till 11, då ställer man den på 11. Och säkraste sättet att en hyrkund skall köra sönder en rigg, är att förse honom med för starka steg. Med förklena steg så klagar hyrkunderna ibland på att det distar, men högtalarna håller i alla fall.

Och det var det som diskussionen handlade om IIRC.

Min praktiska erfarenhet är alltså 15år med hyrriggar. För starka steg, se till att du har omkoningssatser hemma, för dom behövs.

Mvh
Göran

andreasl skrev:
om vi har en  bas  som  kräver relativt mycket effekt och ajg har ett starkt steg  behöver jag kanske bara nytta 20% av stegets kapacitet,  men om jag istället  har ett steg som inte är så starkt måste jag kanske pressa det i 85 - 90% vilket  då skulle kunna leda till att överhettnings skyddet slår till (om h man har sådant)       jag säger som så man kan alrig ha för mycket effekt.    men sen är det upp till den bakom rattarna att inte dra på för mycket,

(Groucho Marx).

Sök