3289
Sök

motorn tickar behöver man vara orolig ?

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
hej min scorpio ha börjat ticka lite inte jätte mycket  men lite. kan det vara ventilerna som tickar eller va kan det vara ? första jag tänkte på va kamskedjan men då bordet det låta mycket väll ? och kedjan ska man väll inte bytta efter 18 tusen mil ? olje nivån är nomal och olja och filter bytte jag i sommras. 

bilen är då en ford scorpio 2,0 dohc motorn ifrån 94 gått 18 mil lite info om bilen tongue om det hjälper nått.

gör som jag kör gubba racer=)

244 Inlägg
21 februari 2008
är det inte ganksa vanligt med tikcande ventiler på fordarna??

orginal är för gubbjävlar
296 Inlägg
21 februari 2008
jo de är de...

hellre pallbocks kung än trailer queen

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
jo det vet jag me men är det nått man behöver göra nått åt ?  kan inte så mycket om motorer så är det farligt ?

Mångsysslare
546 Inlägg
21 februari 2008
Så länge  dom är rätt instälda bör det inte vara någon fara. Kan vara att det är något till ventilerna som är slitet och därför den börjat ticka! Men det säkraste är ju att åka och rådfråga en verkstad! Dom brukar kunna vara hjälpsamma! Så har du ju fått svar från en som arbetar som bil reparatör och som desutom har hört hur mycket den tickar!

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
ok tack smile ska åka och höra me en verkstad imon ford kankse kan känna igen symptomen tongue

Mångsysslare
546 Inlägg
21 februari 2008
Bätre att åtminstone ha hört efter så att det inte kan göra stor skada. Men visa modeler får det här problemet när de blir äldre och slitna, men det brukar inte vara någon fara. Men som sagt det är bätre att fått höra det från någon yrkesperson också så att det inte händer nått!

147 Inlägg
21 februari 2008
slitna lyftare kanske,,,,

Audi S4

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
jag ha hydraliska lyftare och så är det svårt att bytta ventilerna / lyftarna ?

321 Inlägg
21 februari 2008
Troligen bara dags för ett oljebyte, byt det och hjälper inte det kan du börja spekulera i andra fel.

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
bytte olja och filter i sommras ju tongue  och ha inte kört jätte många mil sen dess under tusen mil i alla fall tongue  men jag ska höra me ford imon sen åter kommer jag me svar . annars få jag bytta olja och filter .

874 Inlägg
21 februari 2008
kan inte mycket om motorer ska jag villigt erkänna, men det varierar säkert mellan på hur allvarligt det kan vara, eller? I vilket fall tickar min Calibra lite och har gjort det hela tiden jag ägt den, jag frågade min mekaniker om det var nåt jag skulle vara orolig för.

Han sa att det var lungt bara jag skötte oljebyten och sånt och han hade rätt har haft den i nästan 4 år nu, och har inte haft några problem, det tråkigaste är bara att den låter så sunkig hmm men som sagt funktionen är det inget fel alls på.

- I came to wreck everything and ruin your life …. God sent me -
- www.gbrt.se -
- TRANCE4LIFE-

321 Inlägg
21 februari 2008
klimpan skrev:
bytte olja och filter i sommras ju tongue  och ha inte kört jätte många mil sen dess under tusen mil i alla fall tongue  men jag ska höra me ford imon sen åter kommer jag me svar . annars få jag bytta olja och filter .

Vad för olja? Märke, viskositet, osv.?

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
jadu kanppt man våga säga det tongue men det är olja ifrån biltema dom är ju godkännda men ha funka bra för många andra min pappa kör me det me ha inte hafft några problem. tro det är 10 .40 ojla

Hjultomte
1 500 Inlägg
21 februari 2008
Jag hade dock en sierra men jag ställde bara ventilerna sen knacka den mindre. dock såg inget bra ut i den moroten. så frågan e ju som det står ovan att d e lyftarna som e liiiite tillsletna. min såg ut som en halfpipe (Med lite fantasi men inte för mycket)

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

482 Inlägg
21 februari 2008
ä en ford bara att gasa  tills det rasar o när det gör det bara köpa en ny spis för 1k och köra vidare, du kan börja bli lite orolig när den låter som en diesel

just real power
no turbo shit

321 Inlägg
21 februari 2008
TooS skrev:
Jag hade dock en sierra men jag ställde bara ventilerna sen knacka den mindre. dock såg inget bra ut i den moroten. så frågan e ju som det står ovan att d e lyftarna som e liiiite tillsletna. min såg ut som en halfpipe (Med lite fantasi men inte för mycket)

Går inte ställa på denna då det är hydraliska lyftare.

321 Inlägg
21 februari 2008
klimpan skrev:
jadu kanppt man våga säga det tongue men det är olja ifrån biltema dom är ju godkännda men ha funka bra för många andra min pappa kör me det me ha inte hafft några problem. tro det är 10 .40 ojla

Har själv testat det på flera motorer och det är skit, funkar i ett par hundra mil sen måste den bytas. Kör numera på Castrol 10/40(tror jag) mineral. Kostar ca. 270kr/4L på Mekonomen.

2 600 Inlägg
21 februari 2008
Trådstartare
HardCore skrev:
klimpan skrev:

Har själv testat det på flera motorer och det är skit, funkar i ett par hundra mil sen måste den bytas. Kör numera på Castrol 10/40(tror jag) mineral. Kostar ca. 270kr/4L på Mekonomen.

ok ja det är väll mycket möjligt att det är oljan då som är dålig . få bytta den va skeptiskt innan me me biltema olja men när ekonomin inte va så bra så blev det den tongue  få gå in till mekonomen och köpa ny olja och filter och hoppas på det bästa smile

2 600 Inlägg
22 februari 2008
Trådstartare
ha idag varit på ford och automeck båda sa att den läcker nån stans därför låter det som den tickar antingen är det grenröret som är spruket eller toppen och även packningen till främre röret som jag bytte för nån månadsen verka mest vara den packningen som är kass hoppas jag på tongue men bilen går som den ska .

Sök