3007
Sök

Nya basen, korta frågor.

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Var på BRL idag och fick en helt ny JBL P1222, var givetvis glad och tackade snubben där efter han ställt in mitt slutsteg så det är rätt nu. Tycker det låter förvånansvärt bra nu och är helnöjd. Dock vill jag kunna spela lite högre. Jag kör ju basen i 4Ohm/550RMS nu och allt är ganska lågt vridet och när man höjer bas remoten i kupén ganska högt så låter det som om något tar i konen, typ som att det hänger en kabel framför basen som konen slår i när den gör långa kon utslag. Vad kan det vara som låter så, aldrig hört något liknande och det känns inte som att basen av sig själv kan göra såna ljud även om man spelar skiten ur den. Men när det är uppvridet 70-80% så basar det så mycket jag vill, bara de att de låter sådär...

Förstår ingenting, någon som kan förklara hur mycket man kan trycka på med en P1222 och ett DLS CAD15 1-kanals steg?

Vill som sagt kunna spela så högt som möjligt utan att något går sönder.

2 911 Inlägg
15 mars 2008
Troligen distar basen, eller så är lådan helt wacko.

Vi har byggt en hel del till 1222;orna och aldrig riktigt fått det kanon för att spela högt med bra kontroll, oavsett slutsteg.
1222;an låter däremot riktigt riktigt bra.

Hur stor är lådan, och vad är den avstämd till? (antal portar, storlek på port samt längd)
Senast redigerat av Decibel (15 mars 2008)

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Jag tror lådan ska vara ganska bra avstämd, det är en färdigbyggd sluten låda på 32l och P1222 ska ju ha en sluten låda på 28,45l ungefär och basen tar väl 3l så lådan är typ en halvliter för stor. Grejjen är ju att det låter ruskigt bra men för lite, och jag vill kunna spela snäppet högre. Har tänkt köpa en till likadan bas i samma låda om de nu är de som krävs eller så blir det att köpa en 12" RF Power T1 bas.

801 Inlägg
15 mars 2008
du kanske behöver spela in den? mina rockford basar spelade inte särskilt bra innan dem vart inspelade. bara en tanke

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Jo, har spelat ganska mycket redan 12-14h och upphängningen har blivit rejält mjuk jämfört med hur den var i kartongen smile Men med den gamla serien av samma bas JBL P1220 med enkeltalspole gick det att spela hur högt som helst och dem basarna var rejäla monster, tycker det är synd att den nyare versionen inte har samma prestanda hmm Men det där ljudet som uppstår, är det möjligt att de är högtalar kabeln som tar i konen? nog för att den är ganska tajt..

EDIT: Jag har en portad låda på 37l över som jag kanske kan pröva basen i?
Senast redigerat av thesvensk (15 mars 2008)

6 851 Inlägg
15 mars 2008
Skulle mera tro att det är som Decibel säger. Basen distar när du vrider upp bas gain.
Vill du kunna spela högre så tror jag att du ska bygga en portad låda med rätt mått, både på lådan och porten. Detta bör BRL kunna hjälpa dej med.
Den funkar säkert bra i sluten låda och du har mer kontroll över basen, men för just tryck och SPL är det nog portat du ska köra.
Bygg en låda på 63,72L med en port på 4"x12.58"(=10x32cm
(rek. av JBL)
Senast redigerat av TT-Avant (15 mars 2008)

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Då får jag bygga en portad låda smile Men hur högt vågar man spela utan att det finns risk att den pajjar och hur vet man vad som är högt och för högt?

6 851 Inlägg
15 mars 2008
thesvensk skrev:
Då får jag bygga en portad låda smile Men hur högt vågar man spela utan att det finns risk att den pajjar och hur vet man vad som är högt och för högt?

Det ska du höra.
be om hjälp av BRL att visa hur det låter när basen distar.Då kan du kanske få en liten uppfattning av hur det låter.
Senast redigerat av TT-Avant (15 mars 2008)

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
När BRL killen ställde in steget så sa han att han vred ner på gain bak vid steget ganska lågt och sa även att jag kan höja det senare, kanske därför det spelar så lågt just nu? Sedan så vad innebär att en bas distar? är det att den får oren signal från steget och låter konstigt?

40 Inlägg
15 mars 2008
låt bli den värdelösa lösningen via remote "basvolyme".  gå bak och vrid upp GAIN lite ist. testa dig fram. rör ej bassboost. bara gain

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Då är det lika att jag kopplar bort remote saken då, den känns så värdelös ändå. Dock har jag ingen GAIN på mitt steg, eller det kanske heter LEVEL istället? 0,15-5V Ska inte den vara vriden på 4V om stereon har 4V signal på lågnivån?

6 851 Inlägg
15 mars 2008
njae..det är inte säkert. Beror på hur din bas låter då?
Du ska göra såhär när du ställer in den..
vrid ner level på steget till 0, sedan vrider du upp din CD till 75-80% av max.
Du vrider sedan din level tills du hör att basen börja låta dåligt och distar, då drar du tillbaka din level tills basen låter ok och bra igen.

Har du framsystem inkopplat på din CD eller steg, koppla då bort dessa när du ska justera din bas.
Har du även framsystem på steg, justera då in detta innan du ställer in basen.
För basen skall du ställa in efter ditt framsystem är bra.

thesvensk: Skall du till Elmia i Påsk?

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
TT-Avant skrev:
thesvensk: Skall du till Elmia i Påsk?

Vet inte än, hurså?

Appropå de andra så får ja ta o ställa in det ikväll.

6 851 Inlägg
15 mars 2008
Kan ev. hjälpa dej under påskhelgen isf. så du får det rätt..

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Varit och justerat GAIN på steget och verkar fan inte kunna få till det. BRL killen har vridit de på nästan minsta och bara ja vrider upp det pytte lite så börjar basen låta annorlunda. Kan inte skilja på rent ljud och distorsion när det gäller basar sad Jag har stereo grejjor för 16-17 000 och det basar knappt nå. Resten har typ billiga MDS prylar för 4000 som är 3-4 år gamla och dem basar som in i helvete, men då är allt vridet på max och deras prylar går inte sönder men mina gör. Förstår inget och är frustrerad big_smile

21 761 Inlägg
15 mars 2008
Om det bara låter illa vid stora konrörelser så håller jag nog med Decibel att det är basen som distar, antagligen går konen i sitt ändläge och bottnar. CAD15 ska ju vara ett bra steg vad jag vet iaf, är bara strömförsörjningen okej så ska steget ha full kontroll på basen.

Är det vid basdunk eller vid långa bastoner som det blir så där?

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Både vid långa och basdunk. Så du menar att steget ger för mycket effekt till basen?

Frågan är ju bara: hur ska jag få med tryck i bilen och kunna spela dubbelt så högt.
Senast redigerat av thesvensk (15 mars 2008)

21 761 Inlägg
15 mars 2008
Steget ger inte för mycket effekt till basen om allting är rätt inställt, det kan ju hända att den ljudnivå som du vill ha är för mycket för den där basen med tanke på att den är sluten.

Hur har du ställt baslådan, mot skidluckan eller mot bakluckan?

312 Inlägg
15 mars 2008
Trådstartare
Mot bakluckan, har provat ställa den genom skidluckan och tätat runt men blir inte så stor skillnad.

6 851 Inlägg
16 mars 2008
jag säger ju ju PORTAD låda..!!

Sök