3240
Sök

What Is The Shit? Turbo eller Kompressor?

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
19 april 2008
#81
Det mest effektiva är turbo, thats it. Jag gillar dock kompressor-ljudet mycket mer (när man laddar MYCKET).


2 117 Inlägg
19 april 2008
#83
Denna är manlig...
http://media.putfile.com/WOTM-TX2K6-pit

I just love this one...
http://www.youtube.com/watch?v=s5YGe0F7U_A

och denna visar effekten av ALS på strippen i en "vanlig" kärra...
http://www.youtube.com/watch?v=ldEkl6hlKjg
Senast redigerat av shogun (19 april 2008)


Forummoderator
10 576 Inlägg
19 april 2008
#84
Nu är han igång wink

ALS är väl inget man använder i trafiken till och från jobbet.  Skall man gasa/accelerera så håller man sig på höga varvtal i regel så det är överflödigt, men i starten kan det vara gott med lite snurr på bitarna smile  0.7bar vid 4500rpm ger stabila starter för en S40 iaf smile

https://www1.garaget.org/archive/66521/62730/62730-825590.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
19 april 2008
#85
TCG skrev:
Lågtryckare måste Volvo ha misslyckats med totalt då, exempelvis tycker jag 940 LTT får lite turbo effekt vid ca.2000 för att sedan tappa den helt vid drygt 3000rpm och känns som en vanlig gammal B230motor.

Ja, kan så vara, 135hk är ingen raket. Sen är väl inte ett rödblock med mekanisk laddtrycksstyrning och turbo från Hitlers tid representativ för dagens turbobilar.

men jag är helt med på hur du menar, i många fall ( i synnerhet hemmabyggen) så går finliret bort och man får tråkiga baksidor på turboladdningen
Senast redigerat av torpis (19 april 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

71 Inlägg
87 Inlägg
19 april 2008
#87
Alltså..det är ju inte många som lyckas bygga en motor med 5-600hk som har samma ladd från 1500 och genom hela registret....
OK att en C5a med kompressorkit och lite godis fixar de kanske..men inte en turbokärra..då får man göra som hilmersson och köra båda delar..för onekligen plockar folk ut mer effekt med turbo än kompressor....
Personligen tycker jag bättre om turbo...

Shogun: ALS är overkill på en gatbil och bör endast användas max 10 sek...
Som du säger så blir det en grym värme och..ja näst intill härdsmälta om man har igång de lite för länge...

Vänliga Hälsningar Klas Östling

Tyskstükare!
225 Inlägg
20 april 2008
#88
Kompressor! wink

Men det fränaste fanns inte ens med som alternativ:
En ordentligt sugtrimmad motor!


Så eller så eller tvärtom.
86 Inlägg
28 april 2008
#89
V8 med turbo tycker jag är klart fränast.

http://www.youtube.com/watch?v=DEn0I9LFbr8


Fast kompressor e rätt skönt det med i rätt sammanhang, hehe
http://www.youtube.com/watch?v=Hbn9NG1VhPw


Men, sugmotorns respons är svår att slå...

/Joel
"Det ordnar sig alltid."

FreddeK
28 april 2008
#90
kompressor alla dagar i veckan. Länkar till etunas råaste bil! den här filmen är några år men tyvärr den enda dokumetationen på den.

http://www.youtube.com/watch?v=35RuuWDOmd8

DFFL
9 020 Inlägg
28 april 2008
#91
bmwmannen skrev:
Inget avdera, ren råstyrka är bäst, jag ser turbo/kompressor som ett hjälpmedel för att skrämma motorn bara

Jaha, jag som trodde det var för att kunna steka ägg...

Klart att överladdning bara är ett hjälpmedel för att skrämma motorn.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

1 808 Inlägg
28 april 2008
#92
V8 med Kompressor är ju de bästa

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

Sothora <3
1 201 Inlägg
13 maj 2008
#93
Turbo helt klart, Men angående dump osv, tex wrc bilarna kör ju utan? det är ju inte nyttigt men om dom kör utan borde de ju betyda bättre respons /effekt?

Bildemonterare samt egen verkstad. !

674 Inlägg
13 maj 2008
#94
lovemyr skrev:
Självklart ska man ha turbo. kan ju inte ta effekt från vevaxel för att få mer effekt de kan ju inte va rätt;)

HELT rätt inställning!    För om det ska vara så då kan man istället sätta in en större motorvolym, för det är precis vad en kompressor & turbo gör med motorn. Den lurar den att tro att den är större än vad den är.   


Men det är ju motor karaktären som man får med en överladdning. Den är HELT oslagbar.  Då är ändå en sugmotor häftig med.. men den kan alldrig få det där stora extra... cool   För min del är det TURBO som gäller.    Lagom stor, snabb & rapp.. cool

With great freedom comes great responsebility

2 079 Inlägg
13 maj 2008
#95
både och big_smile

Cars were invented to have a faster way of fleeing from Chuck Norris. Not to be outdone, Chuck Norris invented the car accident.

1 503 Inlägg
13 maj 2008
#96
Både och som sagt smile Finns ju inget som slår ljudet på Hilmersons manta!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

674 Inlägg
13 maj 2008
#97
shogun skrev:
Jag väljer turbo och det av den enkla anledningen att det är mycket lättare och billigare att få till väldigt mycket hästar. Kompressorljudet älskar jag från alla år på strippen men nuförtiden så är det turbo som gäller.

För er som verkligen vill veta vad det handlar om och inte bara gissar er fram finns det mycket att läsa om de olika varianterna på nätet. Här nedan en mycket intressant artikel:


Turbocharging vs. Supercharging

"Given equivalent vehicles, the turbo would easily motor away from the centrifugal in an acceleration contest......The turbo offered massive midrange torque production, the only system to exceed 600 lb-ft.  Need more convincing?  At 4,000 rpm, the turbo was more than 100 lb-ft. stronger than either the Roots or centrifugal."  - Battle of the Boost, Hotrod Magazine, August 2003.



http://www.turbochargedpower.com/images … ousing.jpg

Similarities

Turbochargers and superchargers are similar in that they both compress air to higher than atmospheric pressures.  Normal or standard atmospheric pressure is about 14.7 psi (pounds per square inch or "psi").  The job of the compressor common to both turbochargers and superchargers is to increase air pressure so that more air is forced into the cylinders ("forced induction").  This increased air volume ("boost")  is mixed with a proportionately increased fuel volume which, when burned in the combustion cycle, results in increased horsepower and torque production.  However, this is where the similarities between the two types of systems ends.

http://www.turbochargedpower.com/images … 20Type.jpg

Differences

Power Curves

Because they are belt driven from the engine crankshaft, centrifugal and roots superchargers build boost as rpm increases in a linear fashion.  As engine rpm increases, the supercharger compressor speed (and boost level) increases to the point of peak boost occurring at peak engine rpm.  For example, a centrifugal or roots supercharger designed to produce 8 psi at 6,000 rpm may produce as little as 2.5 lbs. of boost at 3,000 rpm.  Screw-type superchargers are more like turbochargers in that they build boost much earlier than a centrifugal or roots-type, but they are also belt-driven.  Turbochargers, on the other hand, are exhaust driven, and come up to speed very quickly (almost instantly if properly sized), and will reach the same 8 lb. peak boost level as low as 2,500 rpm.  The result is much more horsepower and torque being produced earlier at lower rpm levels with a turbocharger vs a centrifugal or roots supercharger.

http://www.turbochargedpower.com/images … 20Type.jpg


Efficiency

Just like the air conditioner compressor on a car, all superchargers, including centrifugal, roots and screw-type, require horsepower to turn them.  This "parasitic" drag is always present, even when the car is being driven normally, and can rob 20%-30% of the power being produced by the engine.  The result is a significant decrease in fuel economy and less net power produced.  Turbochargers, however, are exhaust gas driven and don't require any horsepower to spin the compressor.  When driven normally, a turbocharged car will not consume more fuel and, in fact, gas mileage can actually increase.  Even when under full throttle, a turbocharger system will produce as much horsepower at 9 psi as a supercharger at 12 psi.

http://www.turbochargedpower.com/images … cutout.jpg

Reliability

Both superchargers and turbochargers require high compressor rpm to compress the air.  This ranges from 30,000-65,000 rpm in superchargers and can be even higher with turbos (over 100,000 rpm).  In order to achieve the high rpm levels required to compress the air to the psi required, superchargers must have a step-up mechanism (gears, belts, pulleys or a combination thereof) consisting of numerous moving parts, to convert 6,000 engine rpm to the 40,000+ rpm necessary to build boost.  Turbochargers need no step-up mechanism and have only one moving part, the compressor/turbine wheel assembly (see Figure 2).  The simplicity of the turbocharger is therefore less prone to mechanical problems.  Superchargers must have a belt to drive them, and belt slippage or breakage is a common problem.  More serious problems include crankshaft, bearing and engine damage caused by belt tension forces on the crankshaft.  Turbochargers have no belt and no direct mechanical connection to the crankshaft, thereby eliminating these problems.  It is interesting to note that many automobiles and nearly all large over-the-road trucks use turbochargers that regularly log in excess of a million miles of reliable performance.

http://www.turbochargedpower.com/images … ay%201.jpg

Maintenance

Some superchargers have a separate lubricating system that must be maintained, but turbochargers are lubricated by the engine oil and require no additional maintenance beyond what is normally required for a naturally aspirated car.

Streetability

Superchargers are always connected to the engine, they are always producing some level of boost and cannot be "turned off".  Because turbochargers only produce boost when under load (as in full throttle acceleration), performance under normal driving conditions is no different than if the engine were naturally aspirated.  Turbocharged cars exhibit excellent driveability characteristics.

Upgradability and Adjustability

Superchargers are generally not upgradeable.  When higher performance is required beyond the capabilities of a specific supercharger system, the entire system must be replaced.  Turbocharger systems, however, are usually upgradeable by simply upgrading or installing a larger turbocharger without requiring replacement of the entire system.  Further, adjusting the boost levels on a supercharger requires removing and replacing pulleys, idlers and belts.  Adjusting the boost levels on a turbocharger may be accomplished with a simple turn of a boost controller knob from the comfort of the inside of the car.

Value

At first glance, turbo systems may appear to cost more.  However, if you consider everything that is included in a complete turbo kit that must be purchased in addition to the supercharger kit in order for the supercharger kit to be comparable (not even considering the performance differences), you may find the turbo system is less expensive and a much better horsepower per dollar value.

Conclusion

What does this all mean? Basically, an 8 psi turbo kit will produce more peak power due to the fact that a supercharger is using a fairly large amount of power just to get it spinning. What is more important for a street car is "power under the curve" meaning the average horsepower produced. This is where the turbo really shines since you can have full boost at as little as 2500 rpm! This will make the turbo car feel like it has 50% more cubic inches (or more). The difference in torque at low rpm's can be as much as 100 lb ft in favor of the turbo due to the additional available boost....now that's performance!

Jag säger bara .... TURBOOO !!!!     Kompressor låter fränt, men turbo låter fränare..   Kompressor är desutom stenålder!

With great freedom comes great responsebility

4 Inlägg
24 juni 2008
#98
Beror på i vilket syfte du använder bilen. Typ av bil/motor osv. På en klen motor så kanske du får ut mer med en turbo. Kör man där det är kurvigt typ touge eller en kort teknisk bana så kan det va bättre med kompressor just för att du får kraft genom hela registret och slipper lida av turbo lag i varje kurva. Personligen gillar varken turbo eller kompressor. En lättvikt bil med stark sugmotor är bäst tycker jag för den typ av körning.big_smile

Allmänt Jobbig
1 200 Inlägg
24 juni 2008
#99
Dubbelturbo big_smile

If loyalties must be broken, If the lines must be crossed, do it fast, do it Furious

89 Inlägg
24 juni 2008
#100
de beror helt o hållet på vad du vill ha för effektkurva. Kompressor ger mkt effekt på låga varv. typ 0-2500varv. Turbon ger mkt effekt på höga varv som typ 3500-maxvarv beroende på hur du ställt in den. så om du vill ha ett optimalt bottendrag så ska du ha en kompressor, men om du vill dra mer på högre varv så ska du ha turbo. och vill du vara värst så kombinerar du båda två:)



Sök