3095
Sök

Golf VR6 vs Golf VR6 Syncro

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#1
Hej! har kollat mycket på båda bilarna och är lite nyfiken på dom störtsta skillnaderna är. Syncron är jue 4-hjulsdriven och har några hästkrafter mer en den vanliga VR6 som bara är framhjulsdriven.
Men skilljer det stor kostnad på försäkring på dom här bilarna? Är VR6 modellen dyr i försäkring för en medelålders människa. Hur är det med bränsleförbrukningen? Drar Syncron mycket mer en vanliga VR6.
Och hur är bilarna i helhet. Märker man skillnad på körstilerna på syncron och vanliga VR6?

Skulle va trevligt om ni kunde lägga några visa ord om vad ni tycker om VR6 modellen i huvutaget. Är det någonbil att satsa på? Går dom bra? Är det en bra bruks bil? Går det att hitta non i bra skick? Kostnader?

Vad bör man tänka på vid köp?

Mvh
Senast redigerat av Renthal (29 april 2008)


Bil och MC guru
272 Inlägg
29 april 2008
#2
Hejsan,

Enkelt uttryckt så är Golfarna bra bilar generellt men några små saker att tänka på.....

*Rost i golv, trösklar, hjulhus och bagagelucka. Bagageluckan är väldigt vanligt förekommande...
*VR6 motorerna har kamkedjor som blir lite trötta om motorn körs på billig olja.
*AC funkar sällan
*På de tredörrars så "hänger" gärna dörrarna. Beror på att ggj är lite klena men är lätt att fixa.
*Bilarna är några år gamla så skillnaden mellan en bra och en dålig i pris är oftast inte så mycket. Kolla bilen noga, känns det inte bra...hoppa över den å titta på en annan.

Fördelarna då?

Grymt kul bilar till en billig peng.
Delar finns i överflöd och är lätta att få tag i. (fina bacluckor är sällsynta)
Det finns både turbosatser och Kompressorkitt! smile

Säkert glömt nåt...men, men...

Mvh

Karlzzon

Martin. EVO 6 1,753 Kg/Hk www.fastone.se

356 Inlägg
29 april 2008
#3
ABS:n brukar krångla på den, givarna är kända för att gå sönder. Sen fönsterhissarna ska du kolla vid eventuellt köp, brukar också krångla.

356 Inlägg
29 april 2008
#4
just ja , glömde försäkringen ;p min bil står på farsan och helförsäkring på länsförsäkringar går på under 4000/år.

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#5
bjoorniiee skrev:
just ja , glömde försäkringen ;p min bil står på farsan och helförsäkring på länsförsäkringar går på under 4000/år.

Aaaa okej! De låter helt perfekt!. Hur är bränsle förbrukningen då?


Villken tror ni man ska satsa på då? Räker det med en vanlig VR6 eller ska man slå till på en Syncro? Jag är lite skrajj för att bränsleförbrukningen ska slå på för stort.

Tack för svaren!
Senast redigerat av Renthal (29 april 2008)


127 Inlägg
29 april 2008
#6
Bränsleförbrukningen är inte roligt alls..

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#7
beatone skrev:
Bränsleförbrukningen är inte roligt alls..

Ahaa sad Några siffror?

Kanske bättre att satsa på GTI ist?


338 Inlägg
29 april 2008
#8
Känner du att du har behov av 4WD på vintern så bör du ju satsa på en syncro, under sommarhalvåret är ju en syncro FWD precis som en vanlig VR6 då det är visco (blir inte 4WD förrän det börjar spinna fram). Prestandan är liknande mellan båda, syncro har fler hästar men mycket extra vikt att släpa på.

Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 0.8 motorväg, 1.0 blandad och 1.3 stad.

www.vr6.nu finns det massor av info och även en bra köpguide.
Senast redigerat av chilibyte (29 april 2008)

47 Inlägg
29 april 2008
Trådstartare
#9
chilibyte skrev:
Känner du att du har behov av 4WD på vintern så bör du ju satsa på en syncro, under sommarhalvåret är ju en syncro FWD precis som en vanlig VR6 då det är visco (blir inte 4WD förrän det börjar spinna fram). Prestandan är liknande mellan båda, syncro har fler hästar men mycket extra vikt att släpa på.

Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 0.8 motorväg, 1.0 blandad och 1.3 stad.

www.vr6.nu finns det massor av info och även en bra köpguide.

Aha! Så det är samma körstil på syncron som på vanliga VR6an på sommarn?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
29 april 2008
#10
Renthal skrev:
chilibyte skrev:
Känner du att du har behov av 4WD på vintern så bör du ju satsa på en syncro, under sommarhalvåret är ju en syncro FWD precis som en vanlig VR6 då det är visco (blir inte 4WD förrän det börjar spinna fram). Prestandan är liknande mellan båda, syncro har fler hästar men mycket extra vikt att släpa på.

Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 0.8 motorväg, 1.0 blandad och 1.3 stad.

www.vr6.nu finns det massor av info och även en bra köpguide.

Aha! Så det är samma körstil på syncron som på vanliga VR6an på sommarn?

du känner bara skillnader när du våldar annars ligger 90-95% av kraften fram med andra ord
kör du "vanligt" är det som en fwd först när du våldar känner du att du har kraft bak också
jag valde syncro och ångrar mig absolut inte 4wd är det bästa som finns smile


338 Inlägg
30 april 2008
#11
MeloveGolf skrev:
Renthal skrev:
chilibyte skrev:
Känner du att du har behov av 4WD på vintern så bör du ju satsa på en syncro, under sommarhalvåret är ju en syncro FWD precis som en vanlig VR6 då det är visco (blir inte 4WD förrän det börjar spinna fram). Prestandan är liknande mellan båda, syncro har fler hästar men mycket extra vikt att släpa på.

Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 0.8 motorväg, 1.0 blandad och 1.3 stad.

www.vr6.nu finns det massor av info och även en bra köpguide.

Aha! Så det är samma körstil på syncron som på vanliga VR6an på sommarn?

du känner bara skillnader när du våldar annars ligger 90-95% av kraften fram med andra ord
kör du "vanligt" är det som en fwd först när du våldar känner du att du har kraft bak också
jag valde syncro och ångrar mig absolut inte 4wd är det bästa som finns smile

4WD hos syncro kan bli en dyr historia om man inte sköter den som ett litet barn kanske ska nämnas också tongue Iofs lite överdrivet kanske, men den kräver sin omvårdnad...

498 Inlägg
30 april 2008
#12
chilibyte skrev:
Känner du att du har behov av 4WD på vintern så bör du ju satsa på en syncro, under sommarhalvåret är ju en syncro FWD precis som en vanlig VR6 då det är visco (blir inte 4WD förrän det börjar spinna fram). Prestandan är liknande mellan båda, syncro har fler hästar men mycket extra vikt att släpa på.

Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 0.8 motorväg, 1.0 blandad och 1.3 stad.

www.vr6.nu finns det massor av info och även en bra köpguide.

Vet inte precis hur hjulupphängningen ser ut på dessa golfar men om man snackar 4wd/ inte 4wd så glömmer nästan alla att det skiljer radikalt på hjulupphängningen mellan dessa bilar.
4wd bilar har en mer avancerad bakvagn(liknande framvagn) vilket ger en mer följsam bil = högre kurvhastighet.


338 Inlägg
30 april 2008
#13
enpatte skrev:
chilibyte skrev:
Känner du att du har behov av 4WD på vintern så bör du ju satsa på en syncro, under sommarhalvåret är ju en syncro FWD precis som en vanlig VR6 då det är visco (blir inte 4WD förrän det börjar spinna fram). Prestandan är liknande mellan båda, syncro har fler hästar men mycket extra vikt att släpa på.

Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 0.8 motorväg, 1.0 blandad och 1.3 stad.

www.vr6.nu finns det massor av info och även en bra köpguide.

Vet inte precis hur hjulupphängningen ser ut på dessa golfar men om man snackar 4wd/ inte 4wd så glömmer nästan alla att det skiljer radikalt på hjulupphängningen mellan dessa bilar.
4wd bilar har en mer avancerad bakvagn(liknande framvagn) vilket ger en mer följsam bil = högre kurvhastighet.

Tycker inte det skiljer värst mkt i kurvtagning med vanliga däck mellan FWD och Syncro iaf. Men dom har ju bra vikt fram och får rätt bra fäste i höga hastigheter vid kurvor. Jag har iaf ännu inte lyckats få någon nämnvärd sladd utan is/snö-påverkan tongue

665 Inlägg
30 april 2008
#14
Min bränsleförbrukning ligger nånstans runt 1.o motorväg, 1.3 blandad och 2.5 stad smile

tycker om syncro.
Senast redigerat av sexy_d (30 april 2008)

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 april 2008
#15
Kör på vanlig VR6. Golf´s egna Syncro är ren skit rent ut sagt,. Ingen riktig 4hjusdrift

C H E V R O L E T <3

47 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#16
Children-Of-Bodom skrev:
Kör på vanlig VR6. Golf´s egna Syncro är ren skit rent ut sagt,. Ingen riktig 4hjusdrift

Aaaa okej! Aaa joo man ska väll ha syncro om man är kåt på att gasa på vintern. Men de kan man ha annan bil för.

Har kollat lite smått på GTI modellen. Är den en snällare variation av VR6an? Är GTI något att ha?
Tycker att det värkar finnas fler i bättre skick av GTI än VR6an. Men det kanske inte är något att ha?


. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
30 april 2008
#17
Renthal skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Kör på vanlig VR6. Golf´s egna Syncro är ren skit rent ut sagt,. Ingen riktig 4hjusdrift

Aaaa okej! Aaa joo man ska väll ha syncro om man är kåt på att gasa på vintern. Men de kan man ha annan bil för.

Har kollat lite smått på GTI modellen. Är den en snällare variation av VR6an? Är GTI något att ha?
Tycker att det värkar finnas fler i bättre skick av GTI än VR6an. Men det kanske inte är något att ha?

Ska du köpa en Vr6a så köper man oftast inte dom billigt då dom flesta tyvär är ganska hårt piskade hmm
Gti är en fin golf med skapligt tryck också smile
GTi är en snällare version men går inte att jämföra med vanlig golf heller smile

C H E V R O L E T <3

47 Inlägg
30 april 2008
Trådstartare
#18
Children-Of-Bodom skrev:
Renthal skrev:
Children-Of-Bodom skrev:
Kör på vanlig VR6. Golf´s egna Syncro är ren skit rent ut sagt,. Ingen riktig 4hjusdrift

Aaaa okej! Aaa joo man ska väll ha syncro om man är kåt på att gasa på vintern. Men de kan man ha annan bil för.

Har kollat lite smått på GTI modellen. Är den en snällare variation av VR6an? Är GTI något att ha?
Tycker att det värkar finnas fler i bättre skick av GTI än VR6an. Men det kanske inte är något att ha?

Ska du köpa en Vr6a så köper man oftast inte dom billigt då dom flesta tyvär är ganska hårt piskade hmm
Gti är en fin golf med skapligt tryck också smile
GTi är en snällare version men går inte att jämföra med vanlig golf heller smile

Hadde tänkt lägga ut runt 50.000kr på bilen. Men om man säger såhär. Om en VR6a har 200hk och en GTI har 200hk. Vilken bil är bäst då? På körsättet, hållbarhet, ekonomin, ljudet osv.

Är GTIn lätta att trimma? Billiga att chippa?


338 Inlägg
30 april 2008
#19
Chip gör ju nästan ingen skillnad om du inte köper en Golf IV GTI med turbo.

En GTI är rent generellt billigare att äga, drar mindre bensin, billigare försäkring, billigare delar.

En GTI låter mindre än en VR6, men VR6 låter för jävla skönt 3000rpm och uppåt wink

Biltokig
870 Inlägg
1 maj 2008
#20
När du säger GTI på 200hk... vad menar du för någon då? för enda GTI´n som har 200hk original är GTI mk5 som kom 2005, och den är ju en bra bit över din budget tongue

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.


Sök