2307
Sök

ska jag köpa saab 9000?

176 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#1
tjabba vet inte om jag skulle göra ny tråd eller hur de ska göras menmen.

är i köpsvängarna å tänkte köpa en smått preppad 9000.
samtidigt vet jag att min gammle 740gl lever längre än jag själv kommer göra, men den börjar bli tråkig^^
hur stadiga är motorerna i saab? fick veta att oljereturen fucktar lite, är det början till nått större eller? och hur tidskrävande och dyr blir den historian.
vill veta all nyttig info smile

4 554 Inlägg
6 maj 2008
#2
har du provat att söka efter lite köpråd om saab 9000 ?

176 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#3
nej, tänkte höra om nån här inne kunde ge lite svar smile

7 100 Inlägg
6 maj 2008
#4
klart du ska köpa saab!
köp en 9000 2,3t

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

Lokförare
126 Inlägg
6 maj 2008
#5
Köp min wink

Saab 900 Aero -96

176 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#6
saaben jag kikat på är en 88a btw smile

Inläggskritiker
990 Inlägg
6 maj 2008
#7
Oljeretur probs o sån hände på de nyare saabarna, inte 9000.

9000 är ett utomordentligt val, kolvar stakar håller för 500hk+.
Samt nordic uhr bänkade en motor i en testbänk, tror de fick ur 650hk ur en helt orginal saabmotor.
Dom hängde bara på stora jävla spridare o en turbo o det höll.

Nordic Uhr robban kör ju med org stakar i sina maskiner så det säger ju en heldel.
Inga problem o klämma ur 400 driftsäkra hästar ur en 9000 Turbo, byt spridare turbo soppa pump o programvara så är du där.

Folk gnäller om lådorna, men missar helt den urkraft som finns i saabarna (9000 aero) 20nm mer än volvos T5 motor TROTS en cylinder mindre! säger en heldel.

Smidd vevstake, smidda stakar kolvar är en av fördelarna.

Lådorna är det inget fel på, däremot är diffarna inte så superbra på 9000 ifrån 95 och neråt, köp gärna 96 o uppåt dom håller bättre.

Köp en saab 9000 T ifrån 94 och uppåt, (kortmotor trimvänligast)
Senast redigerat av Hammarslag (6 maj 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
6 maj 2008
#8
Hammarslag skrev:
Oljeretur probs o sån hände på de nyare saabarna, inte 9000.

9000 är ett utomordentligt val, kolvar stakar håller för 500hk.
Nordic Uhr robban kör ju med org stakar i sina maskiner så det säger ju en heldel.
Inga problem o klämma ur 400 driftsäkra hästar ur en 9000 Turbo, byt spridare turbo soppa pump o programvara så är du där.

Folk gnäller om lådorna, men missar helt den urkraft som finns i saabarna 20nm mer än volvos T5 motor TROTS en cylinder mindre! säger en heldel.

Köp en saab 9000 T ifrån 94 och uppåt, (kortmotor)

Kunde inte skrivit det bättre själv!

MVH Rikard

176 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#9
aah okej, för de står just nu mellan att ha kvar min eller byta till den jag har kikat på.
hade juh inga planer på att preppa den så jätte mkt men bara ha en lite trevligare bil med nåra mer hk under huven smile tack för responden kan va bra å veta i framtiden smile

tuningservice.se
91 Inlägg
6 maj 2008
#10
Precis. köp en 2.3turbo från 94a och uppåt. Jag tycker att man åker för skönt i saabarna och mycket mer bil för pengarna får du inte.
min har gått 32000mil och jag har haft i en programvara som laddade ungefär 1.3 och det var inga problem. nu har jag kört med steg2 i lite över 100 mil och allt fungerar klockrent. och det är inga större kostnader eller problem att få ut 300hk ur en 9000.

En nackdel med saabarna är att dom är jobbiga att meka med. om man ska få bort handbromsviren så är det bara att slänga ur inredningen i bak och mittkonsollen finns många irriterande lösningar som gör det svårt för en hemmapysslare. tar ungefär lika långt tid att få bort en framskärm på en saab som att renovera en framvagn på en volvo.roll
Men även om jag har bråkat ett antal gånger med saaben så är det den bästa bilen jag har haft:D
Senast redigerat av sebben (6 maj 2008)


176 Inlägg
6 maj 2008
Trådstartare
#11
blir fara till jobbet nu men skriv om de finns nåra saabsjukor jag ska kolla efter så svarar jag ikväll.

191 Inlägg
6 maj 2008
#12
som jag har hört om saab så är växel lådorna ökännd de var nån här som hade ökat turbo trycket lite efter 15 min hade växel lådan rasat...


7 100 Inlägg
6 maj 2008
#13
tkr att det inte alls nå fel på saab lådorna!dom ja känner som har saab har inte haft nå problem!
känner många som har volvo och dom rasar lådor jämt så!

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!

tuningservice.se
91 Inlägg
6 maj 2008
#14
nej jag tycker inte heller att det e större fel på lådorna. visst om man ökar laddat till 1.5 så har man ca 310hk och då blir dom flesta originalådor sköra.
Däremot så är rost ett problem. vid framskärmar och nedkant på dörrarna samt bussnigarna i framvagnen. det kan man kontrollera genom att se om framhjulen glappar i sidled. tex vid bromsning i låg fart


127 Inlägg
6 maj 2008
#15
Lådorna håller väl som på vilken annan bil som helst, däremot kan du inte på vilken annan bil som helst slänga på större spridare och turbo, och däremed hänga på betydligt dyrare bilar. Att lådorna inte är anpassade för det massiva vridet du får på köpet är en annan femma wink

Hemlig Agent
1 115 Inlägg
6 maj 2008
#16
Inget fel på saab 9000 växellådor?
Skärp er!! Finns väl ingen som har trimmat lite som inte rasat lådan!!
Jag har knäckt 4 lådor.

För övrigt är ett problem deras antispinn aka TCS som kan strula och det kan bli riktigt dyrt.
Rost kommer ju förr eller senare på alla bilar...
Finns mycket problem med Saab precis som andra bilar men det beror mycket på hur dom sköts.
I övrigt är Saab mycket trevliga bilar.

Avstängd
653 Inlägg
6 maj 2008
#17
Kanske för att og900 har otroligt klena lådor som alla tror att alla saabar har klena lådor roll
men saab 9000 har ganska bra låda vad jag har hört iaf, finns dem som rasat volvo lådor med originaleffekten, beror som sagt på hur man kör. Men bara för man har 300 häst i en 9000 behöver det inte betyda att den ska rasa direkt... dem jag känner som har 9000 turbo är/var mycket nöjda iaf.

Jag har rätt i vad jag än säger.

2 164 Inlägg
6 maj 2008
#18
Beror helt på hur man kör med.
Kör man hårt och gasar mycket så rasar de.
Nått man får räkna med.
själv ska jag skaffa en 6 växlad låda som maptun har tillhanda bara för att trimma så mycket jag vill utan att va rädd för låd ras.
Har man en OG9-3/9-5 går de ju alltid att skaffa en 9-3ss Tid låda och sätta på som håller för 500 hk+

MVH

F


45 Inlägg
6 maj 2008
#19
ja försök att har ihjäl en m90 låda på en volvo lycka till .

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
6 maj 2008
#20
Fredrik-79 skrev:
Beror helt på hur man kör med.
Kör man hårt och gasar mycket så rasar de.
Nått man får räkna med.
själv ska jag skaffa en 6 växlad låda som maptun har tillhanda bara för att trimma så mycket jag vill utan att va rädd för låd ras.
Har man en OG9-3/9-5 går de ju alltid att skaffa en 9-3ss Tid låda och sätta på som håller för 500 hk+

MVH

F

Maptuns drevsats från Quaife passar väl i 9-5:ans låda med ??

Står ju iaf det på deras hemsida.


EDIT: Saxat från maptun.se:

"Denna 6-växlade drevsats passar i original växellådshus på NG900, 9000, OG9-3 och 9-5 och är specad för extrema vridmoment. Den har framgångsrikt hårdtestats på en av våra vassa projektbilar med 540 hk/700 Nm."
Senast redigerat av TBOC_Razor (6 maj 2008)

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P


Sök