2512
Sök

Etanol konvertera 9-3an utan chipning.

124 Inlägg
16 juni 2008
Trådstartare
Hej,

Tänkte höra lite om det går att köra på ren E85 på min saab 9-3 -01 (2,0t) med en enkel konvertering av Bränsletryck regulatorn.
Polaren ska göra det med sin micra men jag antar att det är lite mer faktorer som spelar in i min turbo motor.

Jag har inte råd eller lust att lägga ut 7-8 laxxar på ett chip. yikes

Jag är egentligen inte ute efter en massa mer hästar utan hälst bara att den går bra på etanolen eftersom den är så pass mkt billigare.

Så frågan är altså, hur går jag tillväga för att göra en billig konvrt. till etanol på Saaben?

/ Wigge big_smile

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 juni 2008
en jäkligt smidig box är flexitune (har dock inga erfarenheter av den) www.flexitune.se den boxen kopplar du bara in i bilens styrsystem så optimeras de till E85. Tänkte jag skulle sätta in de i min nästa bil smile å de har nog ingen åverkan på turbon heller.

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

Volvo performance for life !
183 Inlägg
16 juni 2008
Tänk på att bilen dricker lite mer med etanol. cirka 20-30% så om man slår ut det så blir det cirka 10-11:-/liter motsvarande vad den förbrukar jämfört  med benin. Sen bör man ju slå i någon smörjande olja eftersom motorn är i grund och botten en bensinmotor. Kostar 150:- på typ autoexperten och vara 5-6 tankningar!
Smidigast är ju som sagt att byta boxen till någon annan och det kostar väl några kroner men det är det ju värt. låt säga du sparar minst 2:-/liter har du igen pengarna på 40-50 fulla tankar hehe smile

Powered by autotech.

+Uppfinnare+
643 Inlägg
16 juni 2008
Stjernfelt skrev:
Tänk på att bilen dricker lite mer med etanol. cirka 20-30% så om man slår ut det så blir det cirka 10-11:-/liter motsvarande vad den förbrukar jämfört  med benin. Sen bör man ju slå i någon smörjande olja eftersom motorn är i grund och botten en bensinmotor. Kostar 150:- på typ autoexperten och vara 5-6 tankningar!
Smidigast är ju som sagt att byta boxen till någon annan och det kostar väl några kroner men det är det ju värt. låt säga du sparar minst 2:-/liter har du igen pengarna på 40-50 fulla tankar hehe smile

men behöver man extra smörjning om man optimerar till E85 yikes

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

699 Inlägg
16 juni 2008
Det e väl ingen 2-Taktare han kör heller? Behövs inget smörjande, en fyrtaksmotor har ju separat smörjning ju, har inget med bränslet å göra!

Bilgalen elektriker :)

2 164 Inlägg
16 juni 2008
Inget att rekomendera då du kan med riktig konvertering få ut betydligt bättre bränsle ekonomi och systemet skulle känna av de som du har gjort med bilen och den skulle gå dåligt.
Gör rätt för du har sånt avancerad styr system på din bil så de går inget annat än chip.

MVH

F

362 Inlägg
16 juni 2008
Lånar tråden lite tongue Hur blir det med slangarna? Tåll dom E85? Håller allt annat? Något som måste bytas? hmm

166 Inlägg
16 juni 2008
JonasHalt skrev:
Det e väl ingen 2-Taktare han kör heller? Behövs inget smörjande, en fyrtaksmotor har ju separat smörjning ju, har inget med bränslet å göra!

Inget system är helt "tätt".
Det blir en viss utblandning/ av oljan vid varje kolvvarv. Därför tappar oljan i etanolbilar sina smörjande/renade egenskaper tidigare än på motsvarnade bil som går på bensin. Detta är ett faktum, fabriksnya etanol bilar har förtätad olje service pga av just detta.

(Utan att gå in på den kemiska förklaringen varför det blir så här)

1 867 Inlägg
16 juni 2008
Etanolen brinner "torrare" också vad jag har förstått. Så att hälla i nån smörjande etanoltillsats som tillexempel Redline's "Alcohol-SI" är verkligen att rekommendera.

Specialsvarv.se - Hårda bussningar till hårda bilar.

124 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
då lägger jag det på hyllan och köper mig en BioPower när jag fått jobb smile

17 Inlägg
17 juni 2008
det är lätt värt 8000spänn för att få det gjort ordentligt, man tjänar snart in det igen också får du ju lite extra hästar då tändning kan ställas högre. Har en polare som har en 900 som han etanolkonverterade hos nordic och de sa aldrig något till honom om nå tillsatser á la 2-takts stilen

varför köpa en, när du får två till dubbla priset?

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2008
Koop skrev:
Etanolen brinner "torrare" också vad jag har förstått. Så att hälla i nån smörjande etanoltillsats som tillexempel Redline's "Alcohol-SI" är verkligen att rekommendera.

skall du smörja "eldklotet" i cylindern då eller?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2008
Evil_90 skrev:
en jäkligt smidig box är flexitune (har dock inga erfarenheter av den) www.flexitune.se den boxen kopplar du bara in i bilens styrsystem så optimeras de till E85. Tänkte jag skulle sätta in de i min nästa bil smile å de har nog ingen åverkan på turbon heller.

Finurlig sak.  att den varnar vid hög DC tyder på att det är en genomtänkt pryl smile

-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

124 Inlägg
17 juni 2008
Trådstartare
Flexitune boxen finns ju inte till 9-3, eller??

8 883 Inlägg
17 juni 2008
Pickisen skrev:

Nej och tur är väll det, finns mycket billigare set att förstöra motorn på.

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2008
Hamilton skrev:
Pickisen skrev:

förklara

fungerar inte boxen som utlovat?

8 883 Inlägg
17 juni 2008
torpis skrev:
Hamilton skrev:
Pickisen skrev:

förklara

Finns ingen "Flexitune box" till SAAB och kan således inte fungera.
Kolla med Nordic eller BSR om du vill köra med E85
Senast redigerat av Hamilton (17 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2008
Hamilton skrev:
torpis skrev:
Hamilton skrev:

förklara

Du skrev ju "tur är det"

boxen passar ju alla 4cyl bilar med seq insprutning... så nog skall det fungera.  dock kvarstår ju frågan hurvida boxen fungrar som utlovat?

8 883 Inlägg
17 juni 2008
torpis skrev:
Hamilton skrev:
torpis skrev:
förklara

Du skrev ju "tur är det"

boxen passar ju alla 4cyl bilar med seq insprutning... så nog skall det fungera.  dock kvarstår ju frågan hurvida boxen fungrar som utlovat?

Du får helt enkelt vara först med att testa big_smile tror inte det finns någon SAAB ägare som provat.
663+moms är ju inga pengar, bara att testa...
Senast redigerat av Hamilton (17 juni 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Forummoderator
10 576 Inlägg
17 juni 2008
Det var min tanke med...   för det priset och om den gör det den lovar så kan man faktiskt köra in kostnaden utan att totalt riskera hela motorn.

Hade dock aldrig monterat denna mojäng utan att kontrollera med bredbandslambda första turerna.

Sök