3274
Sök

Olagliga extra ljus??? Enl. bilprovningen

337 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Hej...

Jag bara undrar om det är någon mer som fått en 2:a på besiktning? Olagliga extraljus???

Va i hela H.....TE? Extra ljusen har suttit på bilen sedan 1998 då bilen kom till Sverige!!!!

Hur kan dom plötsligt bli olagliga?

Tyvärr var det inte jag som besiktiga min bil utan det var jobbar kompisen, så det visste ju inte han. Hade jag vart där själv hade protesterat HÖGLJUT!!! Tog telefonen och ringde bilprovningen men dom hade inga ingejörer där just då!!! Ska försöka igen på måndag....

Någon som känner någon eller jobbar på bilprovning som skulle kunna ge mig ett svar?

Inte nog med det så trampade han så mycket så en bromsledning sprack!!! Snacka om att man kan bli trööööööööööööött!!

Tacksam för svar eller ja något!! Utryck era känslor någon!!!

// Micke

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
19 juni 2008
VAFAN??? Vad är det för extraljus? Inte e-märkta?

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.

Det som inte dödar gör ont
2 668 Inlägg
19 juni 2008
kanske var bra att han trampade av det stillastående än att du gör det nån gång du måste tvärstanna från 100

2slow

110 Inlägg
19 juni 2008
det finns nån lag att dom inte får sitta för nära varandra måste typ vara 20cm eller nåt mellan dom
så sa dom när jag var där som praktikant o då spelade de ingen roll om dom är e märkta eller att det
står på sidan du köpte dom att dom är lagliga,   när jag var där så kapade dom kabeln för en bara för det

NeonX
19 juni 2008
öhh....om han trampar så bromsledningen spricker så är de juh inte hans fel eller? är juh antingen helkass bromsledning eller nått annat fel, bromsar du aldrig eller hur fasen kan de upptäckas först vid besiktning?

ang extraljusen har jag ingen aning dock...

337 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
E-märkta? detta skulle dom väl sett för 10år sedan då bilen kom till sverige och registerings besiktigas!!

Jo du har väl rätt med bromsarna men när dom står på rullarna och trampar och trampar och trampar lite till så till slut ger sig något. Du får ju ett sådan jäkla tryck i grejorna!! Detta är andra gången dom trampat sönder något sist gång var det huvudcylindern på vanen? samma visa där trampa trampa och trampa lite till!!

Jo det är ju jävligt viktigt att bromsarna fungerar, det var väl kanske inte det som retade mig mest det va detta med x-ljusen....
Senast redigerat av Mickeymouse (19 juni 2008)

NeonX
19 juni 2008
Du skall kunna trampa hur hårt som helst hur många gånger som helst utan att nått ger sig, systemet skall vara idiotsäkert.

Tro inte att jag försvarar bilbesiktningen, jag har tonvis med negativa åsikter om dem och tycker ofta de är ett gäng hycklare, men om de kan trampa sönder ett bromssystem igenom vanlig men grov manuvrering är det lika bra att det går sönder.

att huvudcylindern ger sig beror väll troligtvis på att det suttigt skit långt in dit du normalt inte trampar, och på nått sätt lyckas det flytta kolven så långt bak, varpå skiten pajjar tätningarna, ( som förmodligen var pajj endå eftersom kolven gick så långt bak )... det är nått jag hört från folk som vet va de snackar om, fullt möjligt att jag missförståt påvägen men, min teori iaf.

6 851 Inlägg
19 juni 2008
Mickeymouse skrev:
E-märkta? detta skulle dom väl sett för 10år sedan då bilen kom till sverige och registerings besiktigas!!

Jo du har väl rätt med bromsarna men när dom står på rullarna och trampar och trampar och trampar lite till så till slut ger sig något. Du får ju ett sådan jäkla tryck i grejorna!! Detta är andra gången dom trampat sönder något sist gång var det huvudcylindern på vanen? samma visa där trampa trampa och trampa lite till!!

Det är väl bättre det händer där än på vägen..Tänk om det hade hänt när du själv ska tvärbromsa..då är det inte lika kul kanske..?!
men det med Xtra ljusen va skumt.

509 Inlägg
19 juni 2008
om du skulle behöva tvärnita då räknar du med att något går sönder eller hur?

6 851 Inlägg
19 juni 2008
Gotte91 skrev:
det finns nån lag att dom inte får sitta för nära varandra måste typ vara 20cm eller nåt mellan dom
så sa dom när jag var där som praktikant o då spelade de ingen roll om dom är e märkta eller att det
står på sidan du köpte dom att dom är lagliga,   när jag var där så kapade dom kabeln för en bara för det

hmm, låter skumt. mina sitter nästan sida vid sida och det är inga problem med det. lika så säljs det ju lagliga ljusramper med typ 4-5-6 stycken små brevid varann som bara har mellanrum på 1cm eller nått.

Fartdåre!
592 Inlägg
19 juni 2008
x-ljusen fattar ja inte! Vad ja fått veta får man ju ha hur mycket x-ljus man vill.

Event/shopansvarig på VWPC.SE
Volkswagen Passat Club - Das Club
VW GTI Klubben - för dig med vattenkyld VW

8 197 Inlägg
19 juni 2008
Gotte91 skrev:

Men. Jag har mina 1,5 cm från varann. Ingen som har sagt nåt om det. hmm

-Sir Jackie Stewart

8 197 Inlägg
19 juni 2008
Mickeymouse skrev:

Jo, det skulle dom ju. Trodde den var nyligen intagen.. hmm

-Sir Jackie Stewart

337 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Nopp!! 10 år är den bes. med dom så va e d frågan om??

Dom kanske har något persoligt emot mot mig va vet jag??
Senast redigerat av Mickeymouse (19 juni 2008)

8 197 Inlägg
19 juni 2008
Konstigt. Verkar inte vara några ovanliga ljus på din bil heller. Ser ju ut som vilka som helst, fast jag tyckte dom var snygga i krom. wink
Jag har haft extraljus på alla mina bilar och aldrig fått minsta anmärkning.. Var inte nån ny stjärna som jobbade heller? sad Jävligt tråkigt iaf...

-Sir Jackie Stewart

337 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Tackar.

Nopp det var en äldre herre och en yngre, så den som vart med längst borde väl sagt till den yngre om det var han som sa det isf.

8 197 Inlägg
19 juni 2008
Ja det var konstigt. hmm
Går det inte att fråga dom vad som var olagligt med dom då? Det skulle jag göra.

-Sir Jackie Stewart

337 Inlägg
19 juni 2008
Trådstartare
Ja ska försöka på måndag får vi se vad som händer måste ju fixa till bromsledningen oxå!! Men signaturen på bes protokollet så borde man ju kunna få tag på personen?? Hoppas jag iaf!

110 Inlägg
19 juni 2008
Irmscher Vectra skrev:
Gotte91 skrev:

Men. Jag har mina 1,5 cm från varann. Ingen som har sagt nåt om det. hmm

Nae dom flest bryr sig inte om de och låter dom gå igenom men måste väl haft otur och fått nån sur gubbe
eller nåt som ska skriva up minsta lilla

8 197 Inlägg
19 juni 2008
Mickeymouse skrev:
Ja ska försöka på måndag får vi se vad som händer måste ju fixa till bromsledningen oxå!! Men signaturen på bes protokollet så borde man ju kunna få tag på personen?? Hoppas jag iaf!

Det har dom i sina datorer vem som besiktigade din bil.
Hoppas du får en förklaring till deras, enligt mig, helt korkade dom.
Snutarna kör ju med extraljus t.ex...

-Sir Jackie Stewart

Sök