Nu har jag dels ringt SFRO-Gustav som ska komma och besiktiga bilen under höst/vintern. Ville inte riva isär bilen under sommaren för att alltid ha den flyttbar i garaget, men häromdagen fick jag för mig att titta på det sista som behövdes inför SFRO-reggningen.
För att följa definitionen av ombyggt fordon så krävs ju att minst två punkter är uppfyllda i sin helhet av bl.a. följande:
Motor med kraftöverföring - Detta omfattar motor, låda, diff. Då det är jobbigt att bygga om för en annan diff i denna och gör det svårare att hitta dirvaxlar vid eventuella haverier så undvek jag att byta diffen. Nu ska reglerna dock vara ändrade och att byta diffinnehållet skulle visst också vara tillåtet. I dagsläget hade jag nog hellre valt att renovera diffen och förstörka+byta innehåll i den.
Komplett bromssystem - Detta innefattar hela vägen från Huvudbromscylinder till samtliga ok. Denna punkt gick jag på och bytte till större bromsar runt om enligt beprövade metoder. De bromsar jag monterade är dels större och passar med minimala modifikationer.
Rattaxel och styrinrättning - Här bytte jag ju till en Mustang-styrväxel som passar med en del modifikationer. Nya fästen för styrväxeln behövde byggas i framvagnsbalken, men det var inga problem att bygga dit under tiden som motorn var ur. Då mustangstyrväxeln var 2" smalare totalt och hade USA-gäng så svarvades adaptrar fram som byter gänga för att använda sig av original-styrleder/armar. Styrväxeln är också mekanisk och saknar servo, därav monterades rattstången från en Prius 2008 som har elektrisk kraftförstärkning i stången.
Genom ovan nämnda modifikationer så ska bilen uppfylla kriterierna för att registreras som ombyggt fordon.
Så den sista punkten löste jag nu i veckan och det gick förvånansvärt enkelt, förvisso har jag ju skruvat en hel del genom åren och lärt mig massor sedan jag skaffade bilen och började med bilar så det här var faktiskt kul.
Jag skulle inte ens skruva i bilen aktuell kväll utan stod och städade garaget och höll på att sortera onödiga saker i lådor för magasinering, men det slutade med att jag rev ner styrningen istället. Slänger in lite bilder och förklaringar nedan.
Nedan följer lite bilder från ombyggnationen.
Här har originalrattstången monterats ur, en stor pjäs med tilt och flera justeringar. Inte alls dum egentligen, men nu ska Prius-kolumnen in. Jag kapade upp en tjockare metallbit och borrade hål för originalinfästningen för att provmontera rattstången som ni ser.
Den nedre styraxeln som passade på splinesen från Priusstången följde med, så jag kapade den och svetsade dit den på den nedre delen av originalstyraxeln, då kunde jag använda mig av stödlagret som redan satt där original. Detta är en temporär installation då SFRO ej tillåter hemmasvetsade rattaxlar. Men då jag skulle testa konceptet och passform samt hade delar för att få ihop det lät jag inte det hindra mig.
Här har vi hela vägen mellan rattstången till styrväxeln. Den nedre knuten var också bytt på original styraxel vid ett tidigare tillfälle för att passa mustangväxeln, därefter är översta delen kortad för att matcha priusaxeln.
Jag var ensam i garaget och att passa in allt hela vägen var lite jobbigt, konstaterade att ratten var lite för låg här och funderade på hur jag skulle angripa det problemet. Då det var en del jobb att lyfta i och ur allt så fortsatte jag med andra omkringliggande uppgifter under tiden.
Här är en lite knepig bild att tolka, men det är axeln sett nerifrån, motorn som sticker upp en bit fick plats in i ett hål uppåt och passade kanon utan att ta i något med den klockning som var standard, helt klart en bra grej om den någonsin skulle behöva ersättas i framtiden pga problem. Ju mindre special-mods som behövs desto enklare i framtiden.
Dag två angrep jag problemet med att ratten tog i låren, tiltmekanismen var helt onödig i detta fall då justeringsmöjligheterna var lite felaktiga. Så fästet för tilt kapades bort och stummonterades i fästplattan i stället. Efter att provmonterat och höftat lite på måtten så fick jag till en mycket bättre höjd på ratten.
Och till slut hade jag ratten centrerad och i en bra höjd. Det roligaste av allt är att det är samma splines på axeln och ratten, så det gick mycket bättre än förväntat. Oroade kanske mig lite för mycket för denna ombyggnation. Jag tror detta är världens första MK3a med Priusaxel i varje fall för jag hittade ingen som gjort detta då jag googlade.
Nu ska jag 3d-scanna och cadda/3d printa spakcentralen för att göra ett fäste dit samt lite andra småsaker. En stor sten har lättat från bröstet nu för nu är bilen redo för att visas upp för SFRO.
En inköpslista är gjord för delarna som behövs för att bygga den nya styraxeln, mått tagna och en ny axel med D-D stång ska byggas med teleskopdel, knutar och nytt stödlager men det var inte några bekymmer att visa upp konceptet med min hemmasnickrade axel under den första SFRO-besiktningen. Slutbesiktningen görs därefter och då ska bilen vara i det skick som den kommer vara på reg-bes.
Näväl, det står inte still men jag har prioriterat motorcykelåkningen och skoterkörningen i år, förhoppningsvis är den up and running nästa sommar!