3067
Sök

Sugmotortrimmat -> uppmätt prestandaskillnad?

486 Inlägg
10 juli 2008
#41
Jag kom att tänka på Bilsports projektbil från 2002, Kadett GSI:n, och att dom chippade den. Så efter en djupdykning bland högarna av gamla nummer hittade jag den delen när dom chippade den!   Nr 26 2002

Dom chippade bilen på BSR, men först mätte dom originaleffekten som blev:  153.2hk/211nm
Sen chippades den och mättes igen, resultat:  163.9hk/227nm
Efter det så bytte dom avgassystem till ett JT med sportkat och då blev effekten 174.9hk vid 5700rpm
Dessutom höjdes varvstoppet till 7500rpm.

Testresultat:

Mätning                Före trim                      Efter trim

0-100                    6.5                                 6.24
70-110                  4.81                               3.33
40-150                  13.0                               10.99
402M                    15.08/150,47km/h          14,60/157.33km/h
Superstage           1.29.34                           1.28.53

Tilläggas bör att bilen vägde 899kg. Vet inte vad en Kadett GSI väger original men jag skulle tro att det är runt 1000kg va?

Håll till godo, nu är jag trött på att skriva lol

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#42
Så ungefär 20hk extra Opelkusar kapade ungefär 2s 40-140.
Det är ju sånt man vill se, tack & bock Tomas_H


34 Inlägg
10 juli 2008
#43
Så lycklig jag blir!

Äntligen en tråd som tar upp det jag länge har eftersökt, dvs vad som faktiskt får bilen att gå fortare. Alltför ofta får man idiotsvar som "nä, den får inte mer effekt, men den accar snabbare". Det är hårklyverier.

Trimning är enligt mig alla åtgärder man tar för att få bilen att gå bättre.

Nåja, i min blogg håller jag på och testar lite olika saker, mätvärden kommer när jag sammanställt dem. Några preliminära resultat kan jag dock ge:

Indata

Bil:

Volvo 740 GLE -87, alias "silvertejpen".

Mätmetod:

Acceleration 50-120 på 3:ans växel, fullgas. Detta motsvarar 2000 - 5000 rpm. Tidtagning sker med stoppklocka som mäter tiondelar. Jag kör först uppför och sedan nedför en sträcka för att minska inverkan av lutning och vind. Värt att notera är att bilen behöver köras riktigt varm för att man ska få jämna tider, det skiljer typiskt 1 sekund mellan 1:a och 3:e tiden, därefter planar det ut och varierar max 0.3 s mellan körningar (om man inte slarvar). Att den behöver bli varm beror med all säkerhet på att motorn är sliten. När jag fått stabila värden tar jag 3 mätvärden upp och 3 ner och gör ett medelvärde. Det skiljer inte mer än 0.1 sek om förhållandena är lika och inget har gjorts med bilen.

Resultat:

* Helt orörd bil:  15.1 sek

* 45 kg lättning: 14.6 sek (notera att -45 kg innebär en viktminskning med 3.2% samt att tiden förbättrats med 3.3%, det stämmer alltså ganska väl med teorin)

* Ovan nämnda lättning + ändring av utväxling med 5.5%: 13.1 sek

Ändringen av utväxling innebär att hastighetsmätaren visar fel med en faktor 5.5%, vilket betyder att man måste multiplicera 13.1 med 1.055 för att det ska bli rätt. Då får man: 13.8 sek

Detta motsvarar då (14.6-13.8)/14.6 = 5.5% förbättring. Vilket det ju skulle bli eftersom man får 5.5% mer vrid på bakhjulen. Teori och praktik stämmer igen.

Ändringen av utväxling åstadkoms genom att byta däck från 185/80 -14 till 175/75 -14, men ändringen av utväxling mättes upp med linjal från marken till däckscentrum för att utesluta inverkan av slitage.

* Att plugga EGR-ventil, ta bort luftfilter och höja tändning gav inte ett enda skit: 13.0 sek med och utan.

Jag hoppas att det var denna typ av information du ville ha, jag kommer att lägga upp den och kommande tester på min blogg.

/Martin

Varför? För att det går...

1 417 Inlägg
10 juli 2008
#44
m_straat skrev:
Så lycklig jag blir!

Äntligen en tråd som tar upp det jag länge har eftersökt, dvs vad som faktiskt får bilen att gå fortare. Alltför ofta får man idiotsvar som "nä, den får inte mer effekt, men den accar snabbare". Det är hårklyverier.

/Martin

Fan vad intrsessant!
Fortsätt gärna posta vidare resultat här, jag är mycket nyfiken! smile


1 675 Inlägg
10 juli 2008
#45
steifan skrev:
volvo_1987 skrev:
steifan skrev:
Vore skoj om nån kunde visa några tider eller nåt efter sugmotorchipning.

Före, 0-100: 10s
Efter, 0-100: 10s

"Jaha, det gav inget"

osv smile

Har chip i min 240. Bilen får ett bättre vrid. och lite bättre bräsle förbrukning. Så mycket mer märkte jag inte på min i alla fall hmm Men bilen ska tas ut nästa sommar så får se vad mycket piggare sugisen blir efter lite skruvande roll

Fränt med chippad B230F tongue Du skulle klockat lite tider på den, typ 80-130 på treans växel
på plan väg. Mäta före och efter.. se om den verkligen går snabbare.

Det gör jag vet du, men blir nästa sommar sad Men är då även lättad, ombyggt insugnings system, ändrat bränsle tryck, extraktor grenrör och short shifter big_smile Så ska nog gå framåt med hemlängtan och vinden i ryggen lol

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

huh?
10 427 Inlägg
10 juli 2008
Trådstartare
#46
m_straat, 45kg lättning var inte illa på 740 GLE -87. En bekant håller på med nåt liknande på sin GLE 88, vet inte om han riktigt har kommit upp i samma minskning men långt ifrån är det nog inte.

Viktminskning är nog rätt vettigt på just sugisbilar (billigast?tongue).
Så det är ju intressant med tanke på vad det gav smile

Tider i intervallet 80-130km/h på trean är också intressant om du vill jämföra
med andra Volvos (finns en del tider lagrat på ett forum).


.......
2 655 Inlägg
10 juli 2008
#47
steifan skrev:
m_straat, 45kg lättning var inte illa på 740 GLE -87. En bekant håller på med nåt liknande på sin GLE 88, vet inte om han riktigt har kommit upp i samma minskning men långt ifrån är det nog inte.

Viktminskning är nog rätt vettigt på just sugisbilar (billigast?tongue).
Så det är ju intressant med tanke på vad det gav smile

Tider i intervallet 80-130km/h på trean är också intressant om du vill jämföra
med andra Volvos (finns en del tider lagrat på ett forum).

45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

277 Inlägg
10 juli 2008
#48
Tomas_H skrev:
Jag kom att tänka på Bilsports projektbil från 2002, Kadett GSI:n, och att dom chippade den. Så efter en djupdykning bland högarna av gamla nummer hittade jag den delen när dom chippade den!   Nr 26 2002

Dom chippade bilen på BSR, men först mätte dom originaleffekten som blev:  153.2hk/211nm
Sen chippades den och mättes igen, resultat:  163.9hk/227nm
Efter det så bytte dom avgassystem till ett JT med sportkat och då blev effekten 174.9hk vid 5700rpm
Dessutom höjdes varvstoppet till 7500rpm.

Testresultat:

Mätning                Före trim                      Efter trim

0-100                    6.5                                 6.24
70-110                  4.81                               3.33
40-150                  13.0                               10.99
402M                    15.08/150,47km/h          14,60/157.33km/h
Superstage           1.29.34                           1.28.53

Tilläggas bör att bilen vägde 899kg. Vet inte vad en Kadett GSI väger original men jag skulle tro att det är runt 1000kg va?

Håll till godo, nu är jag trött på att skriva lol

// Tomas

971 kg väger den original.

Why drive M-Power when you can drive Ecopower!

735 Inlägg
11 juli 2008
#49
Nu drar ni upp något som diskuterats miljoner gånger på bmwforum runt om i världen! Vad gäller BMW 523:s(och 323 som har lika) motor så är den unik vad gäller effekt på drivhjulen. Teknikens Värld gjorde ett rototest på 523an 1996 och effekten var 169hk!

Det hela är så enkelt att motorn egentligen ger runt 185hk! Logiken faller på plats när man provkör 523 eller 323 för bilarna går jävligt bra för att "bara vara 170hk"! Detta gäller M52B25 och bara M52B25, övriga BMW-motorer följer annars "lagen om drivhjulseffekt" som många referar till.

BMW var väldigt snåla när dom angav effekten på 323/523an(2.5liter) detta för att 328/528an(2.8liter) inte skulle verka överflödig, vilket den egentligen var! 2.8 litersmotorn har i praktiken bara några ynka hk mer än  2.5 litersmotorn. Kolla in vilken löjligt liten skillnad det är i acc mellan bilarna så förstår ni:

328, 0-100: 7.3s, 0-160: 17.5s, toppfart 237kmh
323, 0-100: 7.7s, 0-160: 20s, toppfart 229kmh

323/523 borde ju också egentligen hetat 325/525, men även gjorde BMW en bantning på modellerna, detta i ett namnbyte för att få oss att tro att det var större skillnad än det egentligen var!

Vad tror ni själva? Runt 10hk mindre i 323 skulle jag gissa. Dock har den större motorn ett mycket goare vridmoment så skillnaden i segdragning gör ändå 328an till en mycket trevligare bil att köra!



itsfun:s mätning är med andra ord inte alls så otrolig som få folk här vill påstå
Senast redigerat av tobee (11 juli 2008)

Majestas
1 319 Inlägg
11 juli 2008
#50
Hockeyfrillan skrev:
Tomas_H skrev:
Jag kom att tänka på Bilsports projektbil från 2002, Kadett GSI:n, och att dom chippade den. Så efter en djupdykning bland högarna av gamla nummer hittade jag den delen när dom chippade den!   Nr 26 2002

Dom chippade bilen på BSR, men först mätte dom originaleffekten som blev:  153.2hk/211nm
Sen chippades den och mättes igen, resultat:  163.9hk/227nm
Efter det så bytte dom avgassystem till ett JT med sportkat och då blev effekten 174.9hk vid 5700rpm
Dessutom höjdes varvstoppet till 7500rpm.

Testresultat:

Mätning                Före trim                      Efter trim

0-100                    6.5                                 6.24
70-110                  4.81                               3.33
40-150                  13.0                               10.99
402M                    15.08/150,47km/h          14,60/157.33km/h
Superstage           1.29.34                           1.28.53

Tilläggas bör att bilen vägde 899kg. Vet inte vad en Kadett GSI väger original men jag skulle tro att det är runt 1000kg va?

Håll till godo, nu är jag trött på att skriva lol

// Tomas

971 kg väger den original.

Jävlar vad pållar dom fick ut av det!! det är ju bra!

Team VeboTrim

KHRacing
11 juli 2008
#51
beemern skrev:
45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

150-200kg är ju ingenting lol

jag har lättat 335kg...... slå det smile

1 675 Inlägg
11 juli 2008
#52
KHRacing skrev:
beemern skrev:
45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

150-200kg är ju ingenting lol

jag har lättat 335kg...... slå det smile

Inte illa wink Se vad min väger om något år när man börjar lätta på allvar. Men som sagt är nog det billigaste trimmet big_smile

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

486 Inlägg
11 juli 2008
#53
Kom idag ihåg att min syrra chippade sin Golf VR6 -92 som hon hade för några år sedan.


Jag kom inte ihåg några nm, men innan den chippades så bromsades den och effekten var 170hk. Alltså hade den 4(?) hk mindre angivet, men bilen hade gått ca 16000mil eller nått, så det var ju inte så konstigt. Efter dom chippat den så blev det 176hk. Jag minns att det gjorde ganska mycket i vrid men kommer inte ihåg några siffror tyvärr. Hon tyckte bilen blev lite piggare, men ingen stor skillnad.

Chippad av Autotech och effektmätt i deras Rototest förövrigt.

// Tomas

En marginal är alltid tillräcklig så länge den existerar!

34 Inlägg
11 juli 2008
#54
beemern skrev:
steifan skrev:
m_straat, 45kg lättning var inte illa på 740 GLE -87. En bekant håller på med nåt liknande på sin GLE 88, vet inte om han riktigt har kommit upp i samma minskning men långt ifrån är det nog inte.

Viktminskning är nog rätt vettigt på just sugisbilar (billigast?tongue).
Så det är ju intressant med tanke på vad det gav smile

Tider i intervallet 80-130km/h på trean är också intressant om du vill jämföra
med andra Volvos (finns en del tider lagrat på ett forum).

45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

Mitt mål är att optimera två saker, ekonomi och gasrespons, istället för att bara fokusera på hästkrafterna.

Lättning är ur denna synvinkel den optimala trimningen eftersom det minskar bränsleförbrukning och slitage samtidigt som det ökar accelerationen av bilen över hela registret. Men om lättningen leder till att jag inte kan återställa bilen i ett skick som gör att den kan säljas eller att den inte passerar SBP, då har jag ju inte optimerat map ekonomi.

Sedan kan jag tänka mig att göra några snedsteg som t.ex att montera en K-kam.

Uppmuntrande tankar:

Antag att man plockar bort 140 kg från en 740. Det bör gå att göra utan att man behöver ha sönder alltför mycket. 140 kg motsvarar 10% av vikten. Då kommer bilen också att accelerera 10% snabbare dvs bilen uppför sig som om den hade 10% mer vrid vilket i mitt fall motsvarar en ökning av toppeffekten med 13 hk. Vilken motortrimning ger förresten motsvarande 10% ökning av vridmoment på alla varvtal?
Om man ska hårddra det och struntar fullständigt i om bilen kan säljas eller går sönder så antag att man flippar ur fullständigt och plockar bort 500 kg. Det motsvarar en ökning med 500/1400=36% dvs ekvivalent med +46 hk. I mitt fall skulle det innebära att jag får ett effekt/viktförhållande på 6.9 kg/hk, ungefär som en Civic Type R. Dock så är 500 kg VÄLDIGT mycket att plocka bort, det är möjligt att det inte ens går att göra.

Varför? För att det går...

.......
2 655 Inlägg
13 juli 2008
#55
KHRacing skrev:
beemern skrev:
45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

150-200kg är ju ingenting lol

jag har lättat 335kg...... slå det smile

har tagit ca 175kg va ja kan komma fram till me att kolla va andra tagit bort från samma modell och vägt en del själv också, är dock inte klar än:P. blir plastrutor och div annat i glasfiber tongue, finns dock inte så mycke mer att plocka bort på en e30 mer än ja gjort nu, har ju skippat allt, inge servo eller nånting, bara instrumentbrädan och 2st stolar kvar i bilen, inga extra plåtar eller nånting runt motor och annat, precis varenda pryl är borta tongue...

1 675 Inlägg
13 juli 2008
#56
m_straat skrev:
beemern skrev:
steifan skrev:
m_straat, 45kg lättning var inte illa på 740 GLE -87. En bekant håller på med nåt liknande på sin GLE 88, vet inte om han riktigt har kommit upp i samma minskning men långt ifrån är det nog inte.

Viktminskning är nog rätt vettigt på just sugisbilar (billigast?tongue).
Så det är ju intressant med tanke på vad det gav smile

Tider i intervallet 80-130km/h på trean är också intressant om du vill jämföra
med andra Volvos (finns en del tider lagrat på ett forum).

45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

Mitt mål är att optimera två saker, ekonomi och gasrespons, istället för att bara fokusera på hästkrafterna.

Lättning är ur denna synvinkel den optimala trimningen eftersom det minskar bränsleförbrukning och slitage samtidigt som det ökar accelerationen av bilen över hela registret. Men om lättningen leder till att jag inte kan återställa bilen i ett skick som gör att den kan säljas eller att den inte passerar SBP, då har jag ju inte optimerat map ekonomi.

Sedan kan jag tänka mig att göra några snedsteg som t.ex att montera en K-kam.

Uppmuntrande tankar:

Antag att man plockar bort 140 kg från en 740. Det bör gå att göra utan att man behöver ha sönder alltför mycket. 140 kg motsvarar 10% av vikten. Då kommer bilen också att accelerera 10% snabbare dvs bilen uppför sig som om den hade 10% mer vrid vilket i mitt fall motsvarar en ökning av toppeffekten med 13 hk. Vilken motortrimning ger förresten motsvarande 10% ökning av vridmoment på alla varvtal?
Om man ska hårddra det och struntar fullständigt i om bilen kan säljas eller går sönder så antag att man flippar ur fullständigt och plockar bort 500 kg. Det motsvarar en ökning med 500/1400=36% dvs ekvivalent med +46 hk. I mitt fall skulle det innebära att jag får ett effekt/viktförhållande på 6.9 kg/hk, ungefär som en Civic Type R. Dock så är 500 kg VÄLDIGT mycket att plocka bort, det är möjligt att det inte ens går att göra.

Men ett sätt att spara vikt på är ju att byta ut , skärmar, huven, dörrar till glas fiber. Har själv planer på detta. Det kommer bli många kilo du wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

34 Inlägg
13 juli 2008
#57
volvo_1987 skrev:
m_straat skrev:
beemern skrev:

45kg är ju ingenting yikes. ja har lättat nå nånstans mellan 150-200kg, slängt ut allt och blir massa glasfiber tongue

Mitt mål är att optimera två saker, ekonomi och gasrespons, istället för att bara fokusera på hästkrafterna.

Lättning är ur denna synvinkel den optimala trimningen eftersom det minskar bränsleförbrukning och slitage samtidigt som det ökar accelerationen av bilen över hela registret. Men om lättningen leder till att jag inte kan återställa bilen i ett skick som gör att den kan säljas eller att den inte passerar SBP, då har jag ju inte optimerat map ekonomi.

Sedan kan jag tänka mig att göra några snedsteg som t.ex att montera en K-kam.

Uppmuntrande tankar:

Antag att man plockar bort 140 kg från en 740. Det bör gå att göra utan att man behöver ha sönder alltför mycket. 140 kg motsvarar 10% av vikten. Då kommer bilen också att accelerera 10% snabbare dvs bilen uppför sig som om den hade 10% mer vrid vilket i mitt fall motsvarar en ökning av toppeffekten med 13 hk. Vilken motortrimning ger förresten motsvarande 10% ökning av vridmoment på alla varvtal?
Om man ska hårddra det och struntar fullständigt i om bilen kan säljas eller går sönder så antag att man flippar ur fullständigt och plockar bort 500 kg. Det motsvarar en ökning med 500/1400=36% dvs ekvivalent med +46 hk. I mitt fall skulle det innebära att jag får ett effekt/viktförhållande på 6.9 kg/hk, ungefär som en Civic Type R. Dock så är 500 kg VÄLDIGT mycket att plocka bort, det är möjligt att det inte ens går att göra.

Men ett sätt att spara vikt på är ju att byta ut , skärmar, huven, dörrar till glas fiber. Har själv planer på detta. Det kommer bli många kilo du wink

Helt sant och det finns en jäkla massa kilon att spara på det. Men det kostar, så det får bli en glasfiberhuv modell GDS (Gör Det Själv).
 
Jag tänkte undersöka om man ekonomiskt sett kan motivera ett byte till en glasfiberhuv (Typ, om du sparar 15 kg vikt = bilen drar 1% mindre soppa = du sparar 300 kr/år = på 3 år har du sparat in kostnaden för materialet).  Men det förutsätter ju att man faktiskt sparar så mycket soppa på viktminskningen, vilket är rimligt i stadstrafik men inte på landsväg.

Varför? För att det går...

1 675 Inlägg
14 juli 2008
#58
m_straat skrev:
volvo_1987 skrev:
m_straat skrev:

Mitt mål är att optimera två saker, ekonomi och gasrespons, istället för att bara fokusera på hästkrafterna.

Lättning är ur denna synvinkel den optimala trimningen eftersom det minskar bränsleförbrukning och slitage samtidigt som det ökar accelerationen av bilen över hela registret. Men om lättningen leder till att jag inte kan återställa bilen i ett skick som gör att den kan säljas eller att den inte passerar SBP, då har jag ju inte optimerat map ekonomi.

Sedan kan jag tänka mig att göra några snedsteg som t.ex att montera en K-kam.

Uppmuntrande tankar:

Antag att man plockar bort 140 kg från en 740. Det bör gå att göra utan att man behöver ha sönder alltför mycket. 140 kg motsvarar 10% av vikten. Då kommer bilen också att accelerera 10% snabbare dvs bilen uppför sig som om den hade 10% mer vrid vilket i mitt fall motsvarar en ökning av toppeffekten med 13 hk. Vilken motortrimning ger förresten motsvarande 10% ökning av vridmoment på alla varvtal?
Om man ska hårddra det och struntar fullständigt i om bilen kan säljas eller går sönder så antag att man flippar ur fullständigt och plockar bort 500 kg. Det motsvarar en ökning med 500/1400=36% dvs ekvivalent med +46 hk. I mitt fall skulle det innebära att jag får ett effekt/viktförhållande på 6.9 kg/hk, ungefär som en Civic Type R. Dock så är 500 kg VÄLDIGT mycket att plocka bort, det är möjligt att det inte ens går att göra.

Men ett sätt att spara vikt på är ju att byta ut , skärmar, huven, dörrar till glas fiber. Har själv planer på detta. Det kommer bli många kilo du wink

Helt sant och det finns en jäkla massa kilon att spara på det. Men det kostar, så det får bli en glasfiberhuv modell GDS (Gör Det Själv).
 
Jag tänkte undersöka om man ekonomiskt sett kan motivera ett byte till en glasfiberhuv (Typ, om du sparar 15 kg vikt = bilen drar 1% mindre soppa = du sparar 300 kr/år = på 3 år har du sparat in kostnaden för materialet).  Men det förutsätter ju att man faktiskt sparar så mycket soppa på viktminskningen, vilket är rimligt i stadstrafik men inte på landsväg.

vist smakar det så kostar det sad Men gå in på www.rpglasfiber.se Där har dom riktigt finna priser. tror nästan det blir dyrare att göra själv wink

Ren kraft kan man inte ta på eller se, men den finns där!

.......
2 655 Inlägg
14 juli 2008
#59
m_straat skrev:
volvo_1987 skrev:
m_straat skrev:

Mitt mål är att optimera två saker, ekonomi och gasrespons, istället för att bara fokusera på hästkrafterna.

Lättning är ur denna synvinkel den optimala trimningen eftersom det minskar bränsleförbrukning och slitage samtidigt som det ökar accelerationen av bilen över hela registret. Men om lättningen leder till att jag inte kan återställa bilen i ett skick som gör att den kan säljas eller att den inte passerar SBP, då har jag ju inte optimerat map ekonomi.

Sedan kan jag tänka mig att göra några snedsteg som t.ex att montera en K-kam.

Uppmuntrande tankar:

Antag att man plockar bort 140 kg från en 740. Det bör gå att göra utan att man behöver ha sönder alltför mycket. 140 kg motsvarar 10% av vikten. Då kommer bilen också att accelerera 10% snabbare dvs bilen uppför sig som om den hade 10% mer vrid vilket i mitt fall motsvarar en ökning av toppeffekten med 13 hk. Vilken motortrimning ger förresten motsvarande 10% ökning av vridmoment på alla varvtal?
Om man ska hårddra det och struntar fullständigt i om bilen kan säljas eller går sönder så antag att man flippar ur fullständigt och plockar bort 500 kg. Det motsvarar en ökning med 500/1400=36% dvs ekvivalent med +46 hk. I mitt fall skulle det innebära att jag får ett effekt/viktförhållande på 6.9 kg/hk, ungefär som en Civic Type R. Dock så är 500 kg VÄLDIGT mycket att plocka bort, det är möjligt att det inte ens går att göra.

Men ett sätt att spara vikt på är ju att byta ut , skärmar, huven, dörrar till glas fiber. Har själv planer på detta. Det kommer bli många kilo du wink

Helt sant och det finns en jäkla massa kilon att spara på det. Men det kostar, så det får bli en glasfiberhuv modell GDS (Gör Det Själv).
 
Jag tänkte undersöka om man ekonomiskt sett kan motivera ett byte till en glasfiberhuv (Typ, om du sparar 15 kg vikt = bilen drar 1% mindre soppa = du sparar 300 kr/år = på 3 år har du sparat in kostnaden för materialet).  Men det förutsätter ju att man faktiskt sparar så mycket soppa på viktminskningen, vilket är rimligt i stadstrafik men inte på landsväg.

jo vist är ju tänkt att de blir mycke glasfiber, fas 1 blir ju huv, bagagelucka, o taklucka. sen får man se om den blir så extrem att man tar dörrar också, men de får bli en bra bit framåt isåfall, skärmar är ingen mening då dom väger näst intill lika mycke som org, va tydligen så lite att många inte tänker tillverka skärmar. men 200kg går de ju att plocka lätt om man vill...

men eftersom fler verkar vara bra att räkna formler eller va man ska säga:P räkna på detta då

min e30 (vet ej exakt hk nu men sitter en del grejer på motorn)

org:  170hk  1250kg
nu:   200hk  1050kg


hur mycke ökning och allt sånt blir de där? tongue...

huh?
10 427 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#60
beemern skrev:
org:  170hk  1250kg
nu:   200hk  1050kg

Ja du skulle väl ha klockat lite tider på bilen innan bygget wink
Om inte annat så tar du lite tider när du är klar och jämför
mot originalbilar. Testtider finns här: http://www.einszweidrei.de/



Sök