3755
Sök

Mitshubishi carisma GDI - 99 - failed MOT HC-halt tomgång, för hög

1 Inlägg
14 juli 2008
Trådstartare
#1
Tommorow i start ringing around on a reparation of the following fault on my car..
HC halt tomgång, för hög.
CO 0,0
CO 2500 =,2
HC 165
LAMBDA 1,02
I have changed the oil and filter recently.
Im not sure if i read it right, but maybe "häll 2 litre k sprit på ungefär halv tank"
Does this mean it may help? what is k sprit?
Should i try this on the day of my next test or try it now, or should i take it to a mitsubishi workshop as they have readers to read the emmissions and pay an obscene amout of money (no idea how much it costs!!!)?
Any answer, in swedish or english would be gratefully recieved!
Thanks!
Susan

90 Inlägg
25 juli 2008
#2
När jag hade hög HC på min honda civic (ca 600) så körde jag tills jag hade mindre än halv tank och hällde sedan i TPS Injection cleaner och det hjälpte.. blev fina värden efteråt.. Finns att köpa på okq8 eller annan mack.
Har hört att k-sprit eller t-sprit ska hjälpa.. det finns också på ok eller annan mack.

Forummoderator
10 576 Inlägg
25 juli 2008
#3
HC är oförbrännd bensin eller olja.  en dålig katalysator bidrar till hög HC, även en sliten motor. GDI spisarna är kända för att sota igen,  de går magert vilket bilar sot.

Att tanka i etanol som du nämnde bör inte hjälpa dig i detta fallet.

Prova att ringa ur bilen ordentligt, ut och åk lite fullgasrepor på motorvägen, sväng in till SBP med RIKTIGT varm kat.
Senast redigerat av torpis (25 juli 2008)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök