3976
Sök

HJÄLP Kapning av fjädrar, behöver hjälp snabbt

118 Inlägg
1 november 2008
#21
Quantic skrev:
Varför snåla på en sån här sak? Du försämrar ju bilens väghållning nåt enormt genom att köra med kapade fjädrar... en godkänd sänkningssats kostar ju inte mer än kanske 1500kr.

Jag frågade hur jag skulle sätta fjäderspännare, inte vad din åsikt var om att sänka!
Så kan någon svara på det jag egentligen undrar?

Eliminator
1 441 Inlägg
1 november 2008
#22
Vad skall du med fjäderspännare till efter du kapat??

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

118 Inlägg
1 november 2008
#23
Jag ska såklart använda fjäderspännarna undertiden jag kapar så det inte är så stort tryck på fjäderna så jag inte riskerar att bli träffade av biten jag kapar av.

Eliminator
1 441 Inlägg
1 november 2008
#24
Ställ bilen på pallbockar lygt upp spindeln så fjädern pressas ihop. montera spännarna på var sida, kläm ihop fjädern så mycket att de går att plocka ut,,,,,

/Tommy.

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

107 Inlägg
1 november 2008
#25
Ta bort fjädrarna ist... mycke mycke bättre, man får ju inte köra fort endå

Sänk väl!

118 Inlägg
1 november 2008
#26
Tack för svaret, men jag va otydlig innan!
Jag ska kapa fjädern när den sitter på bilen med hjälp av fjäderspännare.

12 086 Inlägg
1 november 2008
#27
BALAN skrev:
Kapar du fjädern blir den hårdare

Fjädern blir verkligen inte hårdare, men fjädringen kan upplevas hårdare då man belastar mindre fjäder med samma tryck, alltså fjädern komprimeras mer då den har färre varv att bära lasten på.

Förövrigt har jag sänkt 740is utan spännare, det går det är bara att hålla kroppen så långt ifrån som möjligt tongue Samt riskera att kapen gå sönder samt att skivorna går åt minst 1 per fjäder smile
Jag kan rekommendera spännare, det går lite mildare till då och skivorna går inte av.
Men det går utan, det är lixom inte farligt igentligen om man vet vad man gör. Fjädern är ju fast runt dämparen (fram då på 740, men bak är de inte lika spänstiga) och du har ett helt hjulhus som skyddar. Håll hårt i vinkelslipen och vänta dig en redig smäll.

12 086 Inlägg
1 november 2008
#28
Mr-karlzzon skrev:
Okej tackar, har redan kapat..funka fint att kapa utan fjäder spännare smile

Du ser!

561 Inlägg
1 november 2008
#29
Sokrates skrev:
BALAN skrev:
Kapar du fjädern blir den hårdare

Nu pratar du i nattmössan, de blir kortare men inte hårdare.

/Tommy.

Fjädern blir hårdare när den blir kortare. Ska ta fram riktiga fakta när jag kommer hem...


Snickarjävel
554 Inlägg
1 november 2008
#30
volvo nissar. köp riktiga saker ist för att kapa :S ni e väl inga snåla bönder ?

1 638 Inlägg
1 november 2008
#31
Frebba_ skrev:
volvo nissar. köp riktiga saker ist för att kapa :S ni e väl inga snåla bönder ?

Grejjen är att det inte finns någon sänksats till 7/900 som är värd namnet wink


Körv
3 535 Inlägg
1 november 2008
#32
Om man inte har råd att köpa sänkfjädrar kan man väl lika gärna kapa? Och dessutom kvittar det liksom på en gammal 80-talsbil..

Truckdriving Man

Random Hero
4 047 Inlägg
1 november 2008
#33
BALAN skrev:
Sokrates skrev:
BALAN skrev:
Kapar du fjädern blir den hårdare

Nu pratar du i nattmössan, de blir kortare men inte hårdare.

/Tommy.

Fjädern blir hårdare när den blir kortare. Ska ta fram riktiga fakta när jag kommer hem...

den blir inte hårdare, det känns så kanske men, som jag o 5 andra sagt så blir den inte det tongue

Dog food lid. Backwards

\m/(><)\m/
742 Inlägg
1 november 2008
#34
vill man sänka bilen genom att kapa fjädrarna så låt folk göra det, har själv gjort det på några bilar.. alla säger att det blir så jävla dålig väghållning.. ööhhhhh blir ju inte sämre än det va innan om den inte ligger på genomslagsgummina och dämparna inte längre existerar ja då kan det bli sämre.. stutsar lite. har även kapat sänkfjädrar när dom inte sänkt till belåtenhet tongue ända nackdelen är ju att fjädrarna inte sitter så bra när bilen hissas upp och bilprovningen inte tycker om det när dom ramlar ur läge.. bara åka till skroten och välta upp en bil på sidan och ta ett par fjädrar

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

\m/(><)\m/
742 Inlägg
1 november 2008
#35
DusanMandick skrev:
BALAN skrev:
Sokrates skrev:

Nu pratar du i nattmössan, de blir kortare men inte hårdare.

/Tommy.

Fjädern blir hårdare när den blir kortare. Ska ta fram riktiga fakta när jag kommer hem...

den blir inte hårdare, det känns så kanske men, som jag o 5 andra sagt så blir den inte det tongue

fjädern blir inte hårdare i sig men det finns mindre som fjädrar efter att man kapat bort några varv och bilen blir hårdare

Keso är köttfärs gjord på mumintroll

566 Inlägg
1 november 2008
#36
isso skrev:
vill man sänka bilen genom att kapa fjädrarna så låt folk göra det, har själv gjort det på några bilar.. alla säger att det blir så jävla dålig väghållning.. ööhhhhh blir ju inte sämre än det va innan om den inte ligger på genomslagsgummina och dämparna inte längre existerar ja då kan det bli sämre.. stutsar lite. har även kapat sänkfjädrar när dom inte sänkt till belåtenhet tongue ända nackdelen är ju att fjädrarna inte sitter så bra när bilen hissas upp och bilprovningen inte tycker om det när dom ramlar ur läge.. bara åka till skroten och välta upp en bil på sidan och ta ett par fjädrar

Precis..


561 Inlägg
1 november 2008
#37
Saxat från fulings inlägg på rejsa.nu:
En skruv/spiralfjäder är igerntligen en toritionsfjäder.
Antal lindingsvarv är allså lika med längden på torritionsstven.

k=fjäderkonstant
dt=tråd-diameter
nt=totalt antal lindingsvarv på fjädern
nv=verksamma varv på fjädern, allså de varv som jobbar
dm=medeldimatern Allså den diameter som ligger mitt i mellan ytter och innerdimatern.


Fjäderkonstanten ökar/minskar lika ned antal lindingsvarv man tar bort eller lägger till.

anta en fjäder med 100N/mm och 10 verksamma lindings varv
Vi tar bort ett var--10-1 -->9

10/9 -->1,11
ger 100*1,11 -->111N/mm


tråddimatern ökar/minskar med upphöjt till 4
tex
vi går från 10 till 11mm tråddiamer
11^4/10^4 --> 1,46ggr
eller
11*11*11*11/(10*10*10*10)=1,46

Så har vi en fjäder på 100N/mm så ökar den till ca 146N/mm

Ökar vi därimot dm, medeldimatern.
dm=diametrn mitt i mellan ytter och innerdiametern.

Ökar vi nu dm kommer fjäder bli mjukare
anta dm=100 vi ökar med 10mm -->110mm

100^3/110^3 -->0,75ggr
Vi antar i gen 100N/mm
Ger 100*0,75--> 75N/mm

Så nu så sväller man att så är fallet eller så får man grotta mer sig i mattetematiken, hållfasthetsläran och mekaniken.


k=dt^4/dm^3/nv*konstant

Konstenten är materialberoende och i prinsip lika för alla stålfjäder.

sen får ni ursäkta, jag har ett hum om matte, mekanik, hålla men är kass på på att skiva.

Även om man nu inte riktigt fattar mina taskiga förklaringer kan man prova sig fram.
se
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043
Tanka hem "fjäderkonstanter"
Sen är det bara mata in dimensionerna på en fjäder och sen ändra dimensionerna och se vad som händer.
-------------

Alltså delar man en fjäder i två blir det som är kvar dubbelt så hårt.

Men vad vet jag egentligen.......
Senast redigerat av BALAN (1 november 2008)


Avstängd
519 Inlägg
3 november 2008
#39
Frebba_ skrev:
volvo nissar. köp riktiga saker ist för att kapa :S ni e väl inga snåla bönder ?

kapning e manligt ;D haha tongue

Bättre en kråka i näsan än en skata i sängen..
Jag har inte alltid rätt :)


Sök