Saxat från fulings inlägg på rejsa.nu:
En skruv/spiralfjäder är igerntligen en toritionsfjäder.
Antal lindingsvarv är allså lika med längden på torritionsstven.
k=fjäderkonstant
dt=tråd-diameter
nt=totalt antal lindingsvarv på fjädern
nv=verksamma varv på fjädern, allså de varv som jobbar
dm=medeldimatern Allså den diameter som ligger mitt i mellan ytter och innerdimatern.
Fjäderkonstanten ökar/minskar lika ned antal lindingsvarv man tar bort eller lägger till.
anta en fjäder med 100N/mm och 10 verksamma lindings varv
Vi tar bort ett var--10-1 -->9
10/9 -->1,11
ger 100*1,11 -->111N/mm
tråddimatern ökar/minskar med upphöjt till 4
tex
vi går från 10 till 11mm tråddiamer
11^4/10^4 --> 1,46ggr
eller
11*11*11*11/(10*10*10*10)=1,46
Så har vi en fjäder på 100N/mm så ökar den till ca 146N/mm
Ökar vi därimot dm, medeldimatern.
dm=diametrn mitt i mellan ytter och innerdiametern.
Ökar vi nu dm kommer fjäder bli mjukare
anta dm=100 vi ökar med 10mm -->110mm
100^3/110^3 -->0,75ggr
Vi antar i gen 100N/mm
Ger 100*0,75--> 75N/mm
Så nu så sväller man att så är fallet eller så får man grotta mer sig i mattetematiken, hållfasthetsläran och mekaniken.
Så
k=dt^4/dm^3/nv*konstant
Konstenten är materialberoende och i prinsip lika för alla stålfjäder.
sen får ni ursäkta, jag har ett hum om matte, mekanik, hålla men är kass på på att skiva.
Även om man nu inte riktigt fattar mina taskiga förklaringer kan man prova sig fram.
se
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043 Tanka hem "fjäderkonstanter"
Sen är det bara mata in dimensionerna på en fjäder och sen ändra dimensionerna och se vad som händer.
-------------
Alltså delar man en fjäder i två blir det som är kvar dubbelt så hårt.
Men vad vet jag egentligen.......