2340
Sök

Nyss köpt en gubbkörd saab 9000 2,3 ltt

35 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#1
Hej alla smile . Jag har idag köpt en saab 9000 jubileumsmodell 2,3 ltt 170 hästare. Som har gått 21000 mil en 97 årsmodell. Och den är tidigare ägt av 2 ägare. Gubbe i runt 75 års åldern har ägt den och kört 19000 mil med den. sen har en 50 årig tanta kört med den till 21000 mil. Nu till problemet är att den är väldigt trött. den böar väldigt mkt och låter ungefär som en stridsvagn på varv under 2000. och man kan inte köra i 3:ans växel i 30-35 för då böar den riktigt mkt. och man kan inte ligga 5:an i 70-75 för då böar den.. Ja den går inte bra under 2500 varv om man ska köra normalt. Man måste ha väldigt lite gas om man ska ligga 3:an i 30-35 annars böar den rejällt. Jag har bytt luftfilter tändstift, bensinfilter, servat den med motorolja oljefilter och en service:). annars är den väldigt välvårdad och pedantskött bil!. Bara det att den är så himmla trött. i uppförsbackar kan man inte ligga i 75-80 i 5:an så börjar den sacka när man gasar och den smårycker lite då och då?. kan jag få tips av någon vad problemet är?. eller ska det vara såhär. är inte så hej på bilar&motorer därför jag ställer frågan här smile . Tacksam för svar alla.

Mvh Saab ägare!

Körv
3 535 Inlägg
5 augusti 2008
#2
Du får sota ur den. Prova med att köra skiten ur den en dag eller två smile Sen ska du se att den inte är slö längre wink

Truckdriving Man

. : F a d e r a t o r : .
5 042 Inlägg
5 augusti 2008
#3
Du får köra den lite hårt ett tag varva mycket så bilen blir van vid det.
Den antadligen igensotad en aning om man bara bubbar & tanter haft bilen tongue
Sen som regel brukar jag Alltid ha!
När jag köpt ny bil , Första jag gör är att byta följanda:

Olja & oljefilter
Tändstift
Tändkablar
Rotor & fördelarlock

Även om dom säger att det är nytt spelar det ingen roll för man kan inte lita på nån nästan idag på försäljar världen ! Om man inte köpt en Splorrans ny bil då så gäller ju inte detta!


Edit: såg att decib3L han före mig big_smile
Senast redigerat av Children-Of-Bodom (5 augusti 2008)

C H E V R O L E T <3

35 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#4
Okeej tack så mycket smile . nu till nästa punkt ska jag byta tändkablar. rotor&fördelarlock. Hehe nej detta är inte bytt innan. Men när jag tömde ur den gammla oljan var den väldigt svart;S.. Jaha så bilen är antagligen helt igensotad? hehe. jo den går riktigt trött.. hur länge ska jag köra hårt med den?. och hur mycket ska jag varva den. för rödmarkeringen kommer efter 5500 varv. är det farligt för motorn turbon och växellådan att varva på röda eller?. och hur fort ska jag köra för att den ska bli helt ursotad? och går rent&bra igen?. Är ju bara 19 år så man är ju en aningen rädd om kortet.  Men annars är den väldigt fin&så. Kopplingen är hel och den slirar inte någonting tar väldigt bra och så. Menmen som ni säger han gubben har nog aldrig varit över 2500 varv . väldigt pedant och riktigt försiktig gubbe vad hon tanten sa smile: tacksam för svar .

321 Inlägg
5 augusti 2008
#5
dra den varvstoppet genom de tre första växlarna ett par gånger och sen kan du segdra på 3,an typ 70 - 110 nåra gånger på fullgas. Varvstopp brukar funka bra å sota ur med då den ger lite smålågor och smällar som tar bort sotet.

EViLution!

Filkörning?
852 Inlägg
5 augusti 2008
#6
kör ALDRIG hårt med bilen innan den har fått upp arbetstemperatur, och stäng ALDRIG av den direkt efter att du kört hårt med den för då e de risk att turbon och diverse annat ger upp.

var även försiktig med växellådan. särskillt när du byter från tvåan till trean, dem har en tendens att gå sönder om man inte tar det någorlunda lugnt tongue

sen när kör hårt så ta och dra till strax innan rött innan du växlar
börna inte, särskillt inte i kurvor.. de e dåligt för drivknutarna
låtsas att du kör på ringen eller nått så ska nog de värsta sotet ge sig tongue

om de inte hjälper så kolla upp luftfiltret (Kan ju vara igensatt)

lycka till med bilen
MVH


35 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#7
Nej luftfiltrett är redan bytt jag gjorde det motor-olja & oljefilter och bränslefilter också. Jag tänkte dra ut en runda nu och lägga den på varvstoppet en aning mycket . Ut på motorvägspåfarten ha i 1:ans växel och varvstoppa den i 1:an 2:an 3:an 4:an sen upp i 5:an. För den verkar behöva rätt mkt pryl den bilen så som den har körts innan. Sen variera växla mellan 4500-5500 varv så att den vänjer sig vid höga varvtal så att den går bättre sen. Ska köra så i 2-3 dagar om längre behövs så får jag göra det:). Men är saab mycket kännsliga för fis-körning annars?. Och hur ofta är rekomendera att dra den till strax innan rödmarkerin eller varvstopp hur många gånger iveckan?. för att man ska behålla motorn så pigg som möjligt?. Jag vill ju inte ha en trött bil. Det är ju synd om bilen sad . Tacksam för svar!

761 Inlägg
5 augusti 2008
#8
Du behöver inte alls dra den till varvstopp... Lossa kablen från batteriet och låt va av tio minuter, på med det igen, och rasta bilen lite lagom. Och ska du nå varvstopp så gör inte det i ettan iaf.. helst trean, dock får du ju tänka på hastigheten då:p

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

35 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#9
Hehe okej . så motorn eller något nolställs om man lossar kabeln från batteriet och den är av i 10 minuter och sen på me de igen?. okej varför inte i 1:an?. Jag ska iaf ut nu och testa att dra av batterikabeln i 10 min sen på med den igen. sen ut och rasta den riktigt ordentligt.. hehe jag tänkte ändån att toppa bilen nu lika bra. eftersom att den aldrig säkert gått över 70 kmh tidigare. och idag när jag körde hem den. så blev det ju inget gaspådrag eller lek p.g.a för lite med bensin. så får köra och fulltanka den och sen ut och leka och rasta varvstoppa några gånger i 1:an 2:an 3:an och 4:an riktigt ordentligt:D. så man får se hur den går sen. hoppas verkligen att detta hjälper.

Audifil.
123 Inlägg
5 augusti 2008
#10
Mja, helst ska man väl ha av batterikabeln i minst en halvtimme/timme eller så.

tuningservice.se
91 Inlägg
5 augusti 2008
#11
Hm du sa förut att du var rädd om körkortet tänk på att bilen gör ungefär 170 på 3an och lite över 200 på 4ans växel.

när jag köpte min bil så var den igensotad i sista ljudämparen den var bara landsvägskörd och den hadde dragit i snitt 7.2 liter/mil så den var riktigt snällt körd.
Det räcker med att köra lite ordentligt du behöver inte köra varvstopp eller liknande. sen finns det ingen risk med att köra varvstopp på ettansväxxel förutom att det är sjukt onödigt då du tappar all effekt när bilen slår ifrån.
ska heller inte vara några problem med lådan då du bara har 170hk tror inte det finns någon risk att du drar sönder den.

angående att bilen durrar så värkar det som du kör med allt för låg växell. jag har nästan alldrig i 5ans växell om jag ska öka farten i 70.

Det värkar som du inte känner bilen riktigt bra än.


2 164 Inlägg
5 augusti 2008
#12
Du nollar bara boxen om du tar och lossar en kabel från en av batteri polerna.
Kolla sen också så inte stången till WGn har hoppat av för då går dom slött med.
Som sagt gasa inte för mycket på 1an och 2an utan mer på 3an.
Kör långt och en del gasanade hjälper också.
Tanka 98 nu i början så funkar de lite bättre med.
Du kan ju även byta bränsle filter om de inte är gjort på länge.

Lycka till med bilen.

MVH

F


Avstängd
914 Inlägg
5 augusti 2008
#13
Lägg upp lite bilder på den då big_smile

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

35 Inlägg
5 augusti 2008
Trådstartare
#14
Sebben. Jag är rädd om mitt körkort. Men jag vill inte ha en igensotad bil. Jag har varit ute i 2 timmar med en polare i framsättet. och han tyckte också att den var riktigt trött.. så vi drog utt på 90 vägar och sen motorvägen och jag drog den till 5500 varv i 1:an precis innan rödmarkeringen för att jag hörde att det inte var bra och dra den på rödmarkering och varvstopp .. så jag drog 5500 varv i 1:an 5500 varv i 2:an 5500 varv i 3:an och sen 5500 varv i 4:an. så hade jag uppe den i 190-200 kmh. sen så la jag i 3:an på 5000-5500 ett rätt långt tag i ca: 2 mil så att den skulle sotas ur... sen utt på 90 vägar och varvade den också till 5-5500 och la i 150-160. och sen la jag några gånger i 110-120 på¨motorvägen och la i den i 3:an och varvade den till 5000-5500 . den går riktigt bra nu och den böar inte mer.. Jag måste nog köra så här aktivt några dagar så att den inte sotar igen tongue.. Det är stor skillnad nu. Och nej jag känner inte min bil så bra . Men 5:an ska upp i 95-100 .. om man ska köra ekonomiskt och lugnt.. turbon är väldigt frisk märker man. Sen så läste jag här att det inte är bra att dra bilen när den inte kommit upp i arbetstemp och att man ska kyla turbon i 2-3 minuter så jag gjorde det.. Vill ju inte ha turbo-haveri!. inte speciellt skojj;S. Men den går riktigt bra för att ha 170 hästar sa min polare också. efter 2500 får den sig en riktigt bra kick nu:P. Men den slukar ju också runt 1,5 liter vid hårt gaspådrag och de höga varvtalen. Men man ska ju inte vara snål wink.

Volvo-Beroende
289 Inlägg
6 augusti 2008
#15
Det är väl inte så bra tt skriva ut hur fort man har kört på allmän väg?

Volvo 760 TIC -84 B23ET

1 396 Inlägg
6 augusti 2008
#16
WolfZap skrev:
Det är väl inte så bra tt skriva ut hur fort man har kört på allmän väg?

Det är nog ingen fara wink

Trådskaparen,. 1,5 liter milen vid gaspådrag? Du är en lycklig man........

Motorer till salu, se www.garaget.org/NiclasT

tuningservice.se
91 Inlägg
6 augusti 2008
#17
jo 1.5 liter vid gaspådrag är inte så värst. min mätare sticker upp i botten med en gång dvs över 3l
Sen behöver du inte stanna bilen och kyla turbon, det räcker gott med att du kör lungt dom sista 2 kilometrarna innan du stänger av bilen. däremot är det inge bra att ligga och pressa hela vägen och slå av med en gång. då är turbon så varm så det blir oljesot runt lager.
Men det brukar alldrig vara något stort bekymmer på grund av det låga laddtrycket 170hk har sen är turbon vattenkyld.
Jag har alldrig tänkt på att jag behöver kyla turbon efter jag har kört. Tar det ganska lungt genom samhället innan jag är hemma.

När jag sotade ur min bil efter köp så låg det långa trasor effter bilen med ljudämparinsatser.big_smile
Senast redigerat av sebben (6 augusti 2008)


260 Inlägg
6 augusti 2008
#18
WolfZap skrev:
Det är väl inte så bra tt skriva ut hur fort man har kört på allmän väg?

Polisen kan inte bevisa något.
han kan bara säga att han körde i 200 på forumet för att vara cool tongue

Bilrekonditionerare
453 Inlägg
6 augusti 2008
#19
Jag har hört att lungt körda bilar kan tjärva i någon ventil, något med wastgaten kanske? Pratade med en kille på Saab om detta för ett tag sen men kommer inte ihåg helt vad han sa. Någon kanske kan utveckla, för ditt problem behöver inte vara sot.

MVH Rikard

Mollllgan
6 augusti 2008
#20
Portal skrev:
kör ALDRIG hårt med bilen innan den har fått upp arbetstemperatur, och stäng ALDRIG av den direkt efter att du kört hårt med den för då e de risk att turbon och diverse annat ger upp.

var även försiktig med växellådan. särskillt när du byter från tvåan till trean, dem har en tendens att gå sönder om man inte tar det någorlunda lugnt tongue

sen när kör hårt så ta och dra till strax innan rött innan du växlar
börna inte, särskillt inte i kurvor.. de e dåligt för drivknutarna
låtsas att du kör på ringen eller nått så ska nog de värsta sotet ge sig tongue

om de inte hjälper så kolla upp luftfiltret (Kan ju vara igensatt)

lycka till med bilen
MVH

Lånar tråden lite.. Men hur länge ska man stå med bilen på tomgång om man kört hårt o inte vill kasera turbon???

Mvh


Sök