2339
Sök

Nyss köpt en gubbkörd saab 9000 2,3 ltt

461 Inlägg
6 augusti 2008
#21
Brukar ha som regel att minst 1min efter att jag stannat bilen, har alltid funkat bra för mig.

When You Feel Like U Have Full Control!
You Are Not Drivig Fast Enough!
http://www.youtube.com/watch?v=8BHqINOSdWE

Amatör
453 Inlägg
6 augusti 2008
#22
jo står också minst 1 minut

35 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#23
så lungt körda bilar kan kärva i någon ventil.. okej. Men är annars bilar känsliga för mesigkörning?. och hur ofta ska man sota ur bilden ordentligt?. dra den i 2-3 växlar?. nu går den väldigt piggt iaf. den böar inte och den e rappare istarten och så. men det är ju också jag som inte känner bilen riktigt heller.. för i 50-60 ska man ju helst ligga i 3:an i 4:an så blir det så lågt varv. sen 70 hade jag i 5:an. då ska man ju ha i 4:an. Men jag fick ner den igår enligt färddatorn på 0,82 milen då la jag i 70 i 4:an. Menmen får väll varva ut den och köra lite hårt med den i några dagar så den vänjer sig. asså upprepa kraftiga accelerationer och så. Jaha okej så man behöver inte kyla turbon så?. Hehe nej i områden&så med barn dagis och annat håller jag hastigheterna . annars är den kvick. sticker bra. igår la jag på en 70 väg. så hade jag 3 bilar framför mig som la i 55-60  på 70 VÄG!. så hade jag mötande inte så långt ifrån. men jag tänkte jag hinner säkert:P. Inte bra att ta risker när man inte känner bilen så bra. Men jag la i den i 2:an och varvade om alla dem 3 bilarna rätt snabbt hade 100 i 2:an på 5000 varv. Så den går riktigt bra för att ha 170 hk tycker jag. Okej tack för rådet. ska då inte skriva mer på forumet hur fort man kört om det är risk för att Polisen kan få reda på det hmmhmm . Okej jag tycker själv 1,5 är mycket hehe. Hehe men som sagt man ska inte vara snål smile . Kan få ner den på 0,82 men då är det låga varv och så hög växel som möjligt. Och nej vill inte köra så ilängden vill inte ha en gubbkörd bil igen. Fast den är nog ändån lite igensotad fortfarande. Får ut och plåga den ytterligare idag smile  och dra den till 5-5500 tusen varv i några växlar upprepade gånger. får ju vara extra uppmärksam för civilare och poliser så att man inte har dem i närheten av sig när man ska stampa plattan i mattan. och polishelikoptrar o.s.v

Mvh!
Senast redigerat av bmw_äger (6 augusti 2008)

140 Inlägg
6 augusti 2008
#24
Du behöver inte va allt för rädd om att dra till röd markeringen! men gör de i kanske 3:an då. eller de enklaste är att plocka av avgassytemet sätt ihop ett snyggt sport avgassystem(inte dyrt om du bygger de själv) så ska du nog slippa de!


Saaboholic
3 129 Inlägg
6 augusti 2008
#25
sebben skrev:
Hm du sa förut att du var rädd om körkortet tänk på att bilen gör ungefär 170 på 3an och lite över 200 på 4ans växel.

när jag köpte min bil så var den igensotad i sista ljudämparen den var bara landsvägskörd och den hadde dragit i snitt 7.2 liter/mil så den var riktigt snällt körd.
Det räcker med att köra lite ordentligt du behöver inte köra varvstopp eller liknande. sen finns det ingen risk med att köra varvstopp på ettansväxxel förutom att det är sjukt onödigt då du tappar all effekt när bilen slår ifrån.
ska heller inte vara några problem med lådan då du bara har 170hk tror inte det finns någon risk att du drar sönder den.

angående att bilen durrar så värkar det som du kör med allt för låg växell. jag har nästan alldrig i 5ans växell om jag ska öka farten i 70.

Det värkar som du inte känner bilen riktigt bra än.

Hade din bil dragit 7.2liter/mil och du tycker det är lite? herregud, borrat hål i tanken eller?`wink

"Liberty of thought is the life of the soul"

tuningservice.se
91 Inlägg
6 augusti 2008
#26
ojj är borta i huvudet menade såklart 7.2 liter/10mil:O
Värkar som du börjar få ordning på bilen nu!


Hemlig Agent
1 115 Inlägg
6 augusti 2008
#27
bmw_äger skrev:
nu till nästa punkt ska jag byta tändkablar. rotor&fördelarlock. Hehe nej detta är inte bytt innan.

Det kan jag tänka mig att det inte är eftersom det inte finns...

Sen ska du nog kolla slangen som går mellan tryckröret och spjällhuset.
Kan vara den som inte är tät om den blir skum när du trycker på gasen.

MVH. Alex

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
6 augusti 2008
#28
Men leta reda på en raksträcka, full tank och inte stekande hett, rätt däckstryck...
Kör 95-150 och ta tid mellan 100-150... Kör 5 ggr åt varje håll, ta bort den sämsta och den bästa tiden. Räkna sen fram snitt på de resterande 8 reporna...
Borde ge en tid på ca 9-9.5 sek...
Är du mkt över är den allvarligt sjuk...


Filkörning?
852 Inlägg
6 augusti 2008
#29
bmw_äger skrev:
så lungt körda bilar kan kärva i någon ventil.. okej. Men är annars bilar känsliga för mesigkörning?. och hur ofta ska man sota ur bilden ordentligt?. dra den i 2-3 växlar?. nu går den väldigt piggt iaf. den böar inte och den e rappare istarten och så. men det är ju också jag som inte känner bilen riktigt heller.. för i 50-60 ska man ju helst ligga i 3:an i 4:an så blir det så lågt varv. sen 70 hade jag i 5:an. då ska man ju ha i 4:an. Men jag fick ner den igår enligt färddatorn på 0,82 milen då la jag i 70 i 4:an. Menmen får väll varva ut den och köra lite hårt med den i några dagar så den vänjer sig. asså upprepa kraftiga accelerationer och så. Jaha okej så man behöver inte kyla turbon så?. Hehe nej i områden&så med barn dagis och annat håller jag hastigheterna . annars är den kvick. sticker bra. igår la jag på en 70 väg. så hade jag 3 bilar framför mig som la i 55-60  på 70 VÄG!. så hade jag mötande inte så långt ifrån. men jag tänkte jag hinner säkert:P. Inte bra att ta risker när man inte känner bilen så bra. Men jag la i den i 2:an och varvade om alla dem 3 bilarna rätt snabbt hade 100 i 2:an på 5000 varv. Så den går riktigt bra för att ha 170 hk tycker jag. Okej tack för rådet. ska då inte skriva mer på forumet hur fort man kört om det är risk för att Polisen kan få reda på det hmmhmm . Okej jag tycker själv 1,5 är mycket hehe. Hehe men som sagt man ska inte vara snål smile . Kan få ner den på 0,82 men då är det låga varv och så hög växel som möjligt. Och nej vill inte köra så ilängden vill inte ha en gubbkörd bil igen. Fast den är nog ändån lite igensotad fortfarande. Får ut och plåga den ytterligare idag smile  och dra den till 5-5500 tusen varv i några växlar upprepade gånger. får ju vara extra uppmärksam för civilare och poliser så att man inte har dem i närheten av sig när man ska stampa plattan i mattan. och polishelikoptrar o.s.v

Mvh!

hehe det är ingen mening med att försöka sota ur den hela tiden tongue när proppen väl har släppt så kommer den inte gå så mycket bättre.
dessutom så kommer inte proppen tillbaka bara sådär utan det gäller att köra som en gubbe ett bra tag wink
och de har jag svårt att tänka mig att du skulle göra xD

men i alla fall ingen mening att fortsätta tukta den tongue

men det där med att kyla turbon bör du göra om du har kört hårt.
antingen gör du det genom att ta det lugnt en eller 2 kilometer eller så står du stilla någon minut innan du stänger av den.

MVH


35 Inlägg
6 augusti 2008
Trådstartare
#30
Hehe okeej tack så mycket för svaren ja. jag kollade innan idag slangen mellan tryckröret och spjällhuset och där var inga läckage eller liknande såg fint ut smile . Jag vet inte den kanske var riktigt igensotad. för nu går den mycket bättre snabbare  i starter och den pinnar på bättre. jag tror aldrig att dem som haft den innan en 75 årig gubbe och en tant på runt en 50 bast utnyttjat den fulla kapaciteten riktigt. det har väl varit eco-driving hela tiden för dem ;S . Den går rätt hyffsat nu. för att ha 170 hk. hehe men jag vågar inte riktigt och dra den till rödmarkering för att många säger att man kan skjuta kolvarna genom toppen och en massa annat. vet inte vad man ska tro hmm . Men jag änsålänge max dragit den till hela 5500 rpm många upprepade gånger och legat på motorvägen i hög hastighet 10 mil något och växlat mycket från 5:an till 3:an upprepade gånger. Den skjuter på riktigt bra om man ligger i 90-100 i 5:an och sen går ner till 3.an och drar den till en 140-150 sen när man lägger den i4:an skjuter den också på bra den går bra iväxlarna och imotorn nu!. Och den är inte lika känslig på låga varv som innan. Men man kan knappt ligga 70 i 5:an eller jo man kan men motorn böar lite då. Men 70 km/h då ska väll 4:an eller 3:an användas?. Det är inga problem att ha i 3:ans växel i den farten? . sen i 3:an har jag i 60-65... Menmen nu är väll det mesta sotet ute?. eller ska jag varvstoppa den så att jag är garanterad på att den är sotfri helt?. Jag är ju rädd om bilen också vill inte att den ska få oljeläckage ventilknack eller liknande problem sad . vill ju ha en problem fri bil:/. Men hur ofta är det rekomenderat att dra ur motorn på några växlar ? . Tacksam för svar!


Sök