volvo 940 ltt-96 Mått på hålen för högtalare fram! Måste veta!!!!

Norenfalk
14 mars 2009 · 95 Inlägg

micke990 skrev:

vw_performance skrev:

micke990 skrev:
Lånar tråden lite.

Går det att sätta i 6,9" i en 940. vid dom främre dörrarna? Tänkte nämligen koppla in dom där.

går o går. allt går om man bara vill big_smile men inte utan att du moddar ganska ordentligt! men frågan är bara varför i hela fridens mamn du vill ha 6x9or i framdörren?

Känner bara för de:P. Sen var 6x9:orna så pass billiga så de var ju skitsamma tyckte jag:)

sätt 5,25or i dörrarna istället för att kapa sönder dörrsidorna, bara onödigt jobb. och sen om du ska sälja bilen kan dä bli katt mök av det, vet hur det är, sålde min 740 "Low and Loud" då blev dom å gnälla på hålen i dörrarna.

micke990
15 mars 2009 · 17 Inlägg

Norenfalk skrev:

micke990 skrev:

vw_performance skrev:
går o går. allt går om man bara vill big_smile men inte utan att du moddar ganska ordentligt! men frågan är bara varför i hela fridens mamn du vill ha 6x9or i framdörren?

Känner bara för de:P. Sen var 6x9:orna så pass billiga så de var ju skitsamma tyckte jag:)

sätt 5,25or i dörrarna istället för att kapa sönder dörrsidorna, bara onödigt jobb. och sen om du ska sälja bilen kan dä bli katt mök av det, vet hur det är, sålde min 740 "Low and Loud" då blev dom å gnälla på hålen i dörrarna.

Aaa jo men nu har jag redan köpt 6x9:or:) Tog du bort dina när du sålde 740:n? I fall jag tänker sälja bilen sen så följer högtalarna med.

Senast redigerat av micke990 (15 mars 2009)

christofer_k Vorsprung durch Technik
15 mars 2009 · 2 432 Inlägg

kör på 6,5" fram

Norenfalk
15 mars 2009 · 95 Inlägg

micke990 skrev:

Norenfalk skrev:

micke990 skrev:

Känner bara för de:P. Sen var 6x9:orna så pass billiga så de var ju skitsamma tyckte jag:)

sätt 5,25or i dörrarna istället för att kapa sönder dörrsidorna, bara onödigt jobb. och sen om du ska sälja bilen kan dä bli katt mök av det, vet hur det är, sålde min 740 "Low and Loud" då blev dom å gnälla på hålen i dörrarna.

Aaa jo men nu har jag redan köpt 6x9:or:) Tog du bort dina när du sålde 740:n? I fall jag tänker sälja bilen sen så följer högtalarna med.

jag slängde med allt ljuds, för det var sönder spelat tongue

micke990
22 mars 2009 · 17 Inlägg

christofer_k skrev:
kör på 6,5" fram

Japp har nu slängt iväg en beställning på ett par 6.5:or som ska sättas fram. Gick inte att sätta i 6.9:or eftersom det tog i dörrarna och att man hade fått slita sönder hela dörren för att få in dom:P

Senast redigerat av micke990 (22 mars 2009)

hanmedvolvo945
25 december 2022 · 4 Inlägg

micke990 skrev:

christofer_k skrev:
kör på 6,5" fram

Japp har nu slängt iväg en beställning på ett par 6.5:or som ska sättas fram. Gick inte att sätta i 6.9:or eftersom det tog i dörrarna och att man hade fått slita sönder hela dörren för att få in dom:P

vänta passar 6.5 fram utan att behöva kapa?

Lucif3r
25 december 2022 · 2 235 Inlägg

hanmedvolvo945 skrev:
vänta passar 6.5 fram utan att behöva kapa?

Beror på högtalaren i fråga. En 6.5" med en liten korg och magnet går dit, men givetvis passar inte bulthålen och ej heller orginal högtalargaller.
Orginalhögtalarna är något special, större än 5.25" men mindre än 6", så typ 5.70" eller därikring.

Dörrsidan är dock det minsta problemet... Största problemet är plåten bakom, hålet för korgen/magneten är löjligt litet. På min förra 945a fick kan kapa upp det ca 5cm i diameter för att få plats med mina högtalare - och det var 5.25"!

På min nuvarande 945a har någon tidigare ägare monterat 6.5" med bäbis-korg och magnet, och kapat i ramen på högtalaren för att orginalgallret (hjälpligt) ska passa.

hanmedvolvo945
27 december 2022 · 4 Inlägg

Lucif3r skrev:

hanmedvolvo945 skrev:
vänta passar 6.5 fram utan att behöva kapa?

Beror på högtalaren i fråga. En 6.5" med en liten korg och magnet går dit, men givetvis passar inte bulthålen och ej heller orginal högtalargaller.
Orginalhögtalarna är något special, större än 5.25" men mindre än 6", så typ 5.70" eller därikring.

Dörrsidan är dock det minsta problemet... Största problemet är plåten bakom, hålet för korgen/magneten är löjligt litet. På min förra 945a fick kan kapa upp det ca 5cm i diameter för att få plats med mina högtalare - och det var 5.25"!

På min nuvarande 945a har någon tidigare ägare monterat 6.5" med bäbis-korg och magnet, och kapat i ramen på högtalaren för att orginalgallret (hjälpligt) ska passa.

Aha men eftersom jag inte vet måttet på orginal högtalarna så vet jag ej om phoenix gold 6.5 som jag hade tänkt att sätta i kommer passa utan nå minsta modifieringar

Growe Fri fart för ett fritt folk!
27 december 2022 · 13 777 Inlägg

Jag brukar montera 6.5 gör en egen adapterplatta så man ersätter gallret som sitter orginal    men man får döda dörren lite.  För magneterna får inte plats annars

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Lucif3r
28 december 2022 · 2 235 Inlägg

hanmedvolvo945 skrev:
så vet jag ej om phoenix gold 6.5 som jag hade tänkt att sätta i kommer passa utan nå minsta modifieringar

Det enkla svaret är helt enkelt Nej.
Någon typ av modifiering måste göras, i bästa fall endast nya bulthål. Men HELT utan modifiering passar inga andra högtalare än orginal.

Senast redigerat av Lucif3r (28 december 2022)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang