2216
Sök

Liten fråga ang kattungar..

This is me
334 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Har nyligen skaffat 2 kattungar på 12 veckor. Skaffade de i måndags. Tänkte fråga, Nu när de kommit till sitt nya hem så har de mesta dels legat under soffan. Har gått någon sväng men inte allt mycket. De verkar rädda och vill inte alls bli bärda osv. Är detta normalt? Är det bara vänta tills de känner sig mer hemstagda?

Administratör
11 899 Inlägg
11 juni 2008
Svårt att säga, de kanske inte har haft så jättemycket närkontakt med människor hittills?

De blir nog hungriga snart och kommer ut ska du se, locka de med lite mat, lek lite med ett snöre osv, till slut litar de på dig och kommer ut.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

245 Inlägg
11 juni 2008
det är bara att vänta.  hoppas att du visat var lådan är iallafall. lycka till.

BMW 540 e39 -97
940Turbo -91 brukis *såld* BMW 318is e36 -92*såld*
240GLT -83 projekt *skrotad* 240DL -85 möjligt tidsfördriv *skrotad*
LEG. åkafrånpolisåcykla6månder *genomförde kursen med bravur*

Administratör
11 899 Inlägg
11 juni 2008
Min katt blev skjutsad i barnvagn och dragen i svansen av barn sen den var nyfödd, så den var skapligt tam och van vid människor när jag tog hem henne wink

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."

Hmm.
11 juni 2008
Hur nyligen är nyligen?.. Är det samma dag så är det ganska mormalt.

Men efter en vecka? =P... Mina kattungar hade bra kontakt med människor sen i princip de började gå... Så det där känner jag inte igen tyvärr :p...

Rörpulare
1 453 Inlägg
11 juni 2008
hur länge har du haft dom? asså polarens katt va sjukt osocial i början ville typ bara leka men du kunde ju glömma att ha den i knät inte förren kanske 1 månad 1 1/2 den började lugna ner sig och kunde ha den i knät. Men annars e dom inte så jätte keliga när dom e små.. Dock har alltid våra vart keliga fast vi har ju alltid haft kattungar från våra egna kullar så de kanske blir lite annorlunda när man vart runt dom sen dag 1
Senast redigerat av E30Tompa (11 juni 2008)

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"

Volvoit - lagd åt vänster
946 Inlägg
11 juni 2008
Var lugn, var lugn! Helt normalt beteende hos dem. De vänjer sig snart, men plocka fram dem då och då, du visar ju dem då att det inte är farligt utanför soffan. När de dessutom är två tyr de sig till varandra före människor. Det tog väl några mån i mitt fall innan de blev riktigt sociala och orädda. Ju mer du plockar med dem desto bättre, men misströsta inte för att de ligger och trycker under soffan, det är som sagt helt normalt. smile

- Den som gräver en grop åt andra använder ofta spade -

Supraman
2 300 Inlägg
11 juni 2008
Ta fram dom korta stunder och håll dom och visa maten och kattlådan.
Försök att lek lite med dom.

om man håller med dom så tyr dom sig ganska snabbt.

Min katt blev van snabbt men då hade jag vart med sen den föddes i princip.
lärde den att den skulle ligga på min axel osv.
Men då hanterade jag den med jämna mellanrum men så fick dne vara i fred ibland.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

4 554 Inlägg
11 juni 2008
det är som de ska det gjorde en av våra katter med när de va nya låg under soffan å tryckte jämnt nu har katten ionga hämningar för att ligga på rygg var som helst och bli klappad det är nogf ett sätt att skaffa sig en överblick av vad som pågår utanför så man inte råkar ut för något

blacken
11 juni 2008
Skulle nog vilja påstå att nåt inte stämmer helt, efter tre dagar så bör dom vara mer försigkomna. Det är bara att vara "på" dom så mycket det går,dvs ta i dom, kela med dom, prata med dom så mycket det går så att dom präglas av dig/er. Bär dom till andra ställen som dom får vara på, bygga upp ett förtroende hos dom, inte utsätta dom starka "upplevelser" eller mycket buller, Ljud,stress och dylikt.

5 Inlägg
11 juni 2008
min kattunge gjorde sprang också under soffan direkt när jag kom hem emd henne.. men ahde förberett med en mus i snöre som jag hoppade och studsade runt med så kom hon ut och försökte fånga den... men dom vänjer sig... försök lek med snöre och nånting så går det kaske litre fortare att känna sig hemma...

Jag är inte den som är den, jag är den andra

Lackerare/Rekondare
834 Inlägg
11 juni 2008
Danniboy skrev:
Har nyligen skaffat 2 kattungar på 12 veckor. Skaffade de i måndags. Tänkte fråga, Nu när de kommit till sitt nya hem så har de mesta dels legat under soffan. Har gått någon sväng men inte allt mycket. De verkar rädda och vill inte alls bli bärda osv. Är detta normalt? Är det bara vänta tills de känner sig mer hemstagda?

Det är normalt, men börja kela och så med dom lite itaget, bär dom inte direkt osv då kan dom bli avskräkta och det kan sitta för livet. det tar sin tid men köp mycket små kattleksaker och så så ska du se att dom kommer fram snart.

Ha gärna toalådan rätt nära vardagsummet eller det rummet dom är mycket i ibörjan så dom slipper gå så långt. Dom är små och ditt hem är stort för dom små krabaterna så dom tycker nog det är rätt läskigt.

This is me
334 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
Tackar för alla svar, återkommer om några dagar

Mest i vägen.
205 Inlägg
11 juni 2008
Det är fullt normalt att vissa katter visar större tendenser till att vara skygga än andra, allt beror på hur mycket kontakt de har haft med människor och hur den kontakten har sett ut. Jag jobbar ideellt med vanvårdade och hemlösa katter och många utav dessa har blivit utsatta för saker jag inte vill skriva här (jag blir bara förbannad då..) de har varit sjuka, skadade och/eller vilda, men i 99% av fallen så blir de tama om man bara ger dom mycket tid och kärlek. smile Så att dina kattungar har varit lite skygga nu under några dagar är ingenting att oroa dig för! Lek med dom och muta med lite mat så brukar resten lösa sig smile

Lycka Till!

/Therese

This is me
334 Inlägg
11 juni 2008
Trådstartare
mutade nyss med godis o nu har de vågat sig fram o kolla sig runt mera smile

Sök