4696
Sök

Nissan 200sx s13 vs Toyota Supra mk3 köp?

Dann3
12 februari 2008
Trådstartare
#1
Snart skall Opel Calibran ut i annons och efter det fundera jag på att skaffa en Turbo bil. Och då har jag blivit lite intresserad av Nissan 200sx s13 och undrar om ni vet några svagheter med dem?

Det enda jag vet är den kända rosten unden plastvingen där bak och vevlagerras pga ingen oljekylare.

Sedan har jag varit inne lite på Toyota Supra mk3? Enda svagheten med dem som jag vet är att Topppackningen brukar ge sig och då brukar man få byta till en starkare?

Priset skall vara runt 45.000-55.000 kr för den nya bilen

/danne
Senast redigerat av Dann3 (12 februari 2008)

Evolution Garage
1 299 Inlägg
12 februari 2008
#2
En trimmad bil kommer du få meka med om den inte är ordentligt genomarbetad å då kostar det.
Rost under vingen som sagt å både s13 å s14 har taskig kylning.

Problemet med s13 enligt mig är att det är en av världens mest överskattade bilar...

Kollat på Celica GT4?

Sky´s the limit...

793 Inlägg
12 februari 2008
#3
ska du ha något som håller så kör mk3, vill du meka så kör s13

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36

Meister
6 763 Inlägg
Drifttekniker VA
580 Inlägg
12 februari 2008
#5
Vevlagerras är lika vanliga på Mk3 som på S13. Köp en oljekyl så är det ur världen. Mk3 har ju en jäkligt trevlig 6:a under huven så den har ju mer potencial än en S13. Jäkligt svårt val faktiskt. Var själv sugen på bägge när jag skulle köpa en rolig bakhjulsdriven turbobil i den prisklassen. Men valet föll på en S13 för mig pga att jag tycker att karossen är finare på S13 än en Mk3 och S13 är inte speciellt vanliga där jag bor. Men vill du ha en lite ovanligare bil än en S13 tycker jag du ska ta en Mk3.


165 Inlägg
12 februari 2008
#6
Rushman skrev:
Kollat på Celica GT4?

F*n någon han före mig...Ta en titt på min Celica..
Du kan få en fin för 50,000kr om man har lite tålamod...

Annars är både 200sx och supran bra bilar...

200sx s13 är billgare än supran i det mesta ioförsig..
Men supran känns mer stabil
Senast redigerat av amby (12 februari 2008)


Meister
6 763 Inlägg
12 februari 2008
#7
amby skrev:
Rushman skrev:
Kollat på Celica GT4?

F*n någon han före mig...Ta en titt på min Celica..
Du kan få en fin för 50,000kr om man har lite tålamod...

Annars är både 200sx och supran bra bilar...
200sx s13 är en billig bil och det finns ju folk som vet hur man sak trimma dom
Och trim delar finns ju nästan hos vilken firma du än vänder dig till.

Trimma 200sx? De är ju tyvärr en riktig surholk att trimma. Ingenting är dimensionerat för någe väss. Tyvärr.


Dann3
12 februari 2008
Trådstartare
#8
Har Toyota Supra Mk3 några nackdelar?

Mekaniker
99 Inlägg
12 februari 2008
#9
Dann3 skrev:
Har Toyota Supra Mk3 några nackdelar?

Jodå, Topplockspackningen går sönder är en hemskesjuka.
Bakaxeln (ylar)  Pinjonglagret ger sig.
Skinnsäten spricker.
Röda Supror håller inte färg.
Vikten, 1720kg
Senast redigerat av Jstorm (12 februari 2008)


Malleus Malificarum
2 401 Inlägg
12 februari 2008
#10
200SX S13 utan tvekan. Stoppa i en SR20 motor och du har en nudelracer utan dess like.

Även med 1JZ motorn så har MK3 för många nackdelar. Bland annat en tjänstevikt på 1720 kilo.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.

Majestas
1 319 Inlägg
12 februari 2008
#11
Siarnaq skrev:
200SX S13 utan tvekan. Stoppa i en SR20 motor och du har en nudelracer utan dess like.

Även med 1JZ motorn så har MK3 för många nackdelar. Bland annat en tjänstevikt på 1720 kilo.

dom i sverige såldes väl med 3.0 liters 7m-gte om jag inte är helt och cyklar!

Team VeboTrim

Bildrulle
499 Inlägg
13 februari 2008
#12
7M-GTE är ju vanligast, men finns ett gäng 1JZ konverteringar.

Supra MK3 är en fin bil med mycket potential. Växellådan pallar mycket. Topplockspackningen går ju att byta, är ju ingen massiv utgift. Supran, trots sin vikt pinnar på rätt bra. Byt ut packningen så får du en rolig bil med massa trimmöjligheter.

Vet just inget om S13 så kan inte uttala mig om den. Och för 55000 ca, får du en väldigt fin Mk3. Har sett flera BPUade Mk3or gå för runt 50k.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se

2 117 Inlägg
13 februari 2008
#13
camaro67 skrev:
amby skrev:
Rushman skrev:
Kollat på Celica GT4?

F*n någon han före mig...Ta en titt på min Celica..
Du kan få en fin för 50,000kr om man har lite tålamod...

Annars är både 200sx och supran bra bilar...
200sx s13 är en billig bil och det finns ju folk som vet hur man sak trimma dom
Och trim delar finns ju nästan hos vilken firma du än vänder dig till.

Trimma 200sx? De är ju tyvärr en riktig surholk att trimma. Ingenting är dimensionerat för någe väss. Tyvärr.

Mja...300 hkr är ju ganska enkelt att fixa ur en 200:a och det håller den för (nästan dubbla effekten mot original) utan att byta för mycket delar. Precis som med alla andra bilar så kostar det mer ju högre upp i effektklasserna man vill stiga.
Senast redigerat av shogun (13 februari 2008)


165 Inlägg
13 februari 2008
#14
Klart att 200sx kanske inte är byggd som en jänkare...Men om du ska fixa 300hk är nog 200sx det billigaste allternativet...


Herr
1 722 Inlägg
13 februari 2008
#15
Jag är skitnöjd med min 200a.

Men köp en mk3a, lite mer 80tals stuk på dom!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

Fortare än kvickt
241 Inlägg
12 mars 2008
#16
hittar du en 200sx som är i bra skick så har du en riktigt go bil. jag gav 53000 för den jag hade, helt original, 16000 mil, 2 ägare. ALDRIG något krångel med den. de rör på sig riktigt bra och är inte otacksamma att trimma oavsett vad någon har att säga om den saken. 250 hästar är inga problem och jämför man vikterna så motsvarar det säkerligen 300+ i en supra mk3. supran väger ju för fan lika mycket som min volvo 855 och en sån är inte så jättepigg ens med 300 hästar. vikten gör enormt mycket, krävs ju inte mer än drygt 200 hästar för att exempelvis en e30 ska göra 0-100 strax över 5 sek. satsa på s13!

Akta lacken pappskalle!

Almännt tokig
481 Inlägg
12 mars 2008
#17
nackdelarna med supra mk3 är:
vikten som sagt.
topp packningen som sagt.
smått instabilt chassie pga targan, men det är underbart med targa på sommaren.
rost skärmkanter bak framförallt.
vatten läckage i targa listerna.

s13:
vevlager
rost
grenrörspackningar som pajar ofta.
mycket drift störningar.

supran är ändå en kul bil för pengarna med goda ombyggnads möjligheter. och visst rasar vevlager på supran med men inte hälften så ofta som på s13.

mitt val blev mk3 men att köpa en s13 med lager ras och byta till en RB25-DET hade ju funkat den med.

Inline sixes ist sie scheisse.......

11 Inlägg
25 juni 2008
#18
kan man inte fixa oljekylare till s13 så minskar risken för lager ras?
LoFET skrev:
nackdelarna med supra mk3 är:
vikten som sagt.
topp packningen som sagt.
smått instabilt chassie pga targan, men det är underbart med targa på sommaren.
rost skärmkanter bak framförallt.
vatten läckage i targa listerna.

s13:
vevlager
rost
grenrörspackningar som pajar ofta.
mycket drift störningar.

supran är ändå en kul bil för pengarna med goda ombyggnads möjligheter. och visst rasar vevlager på supran med men inte hälften så ofta som på s13.

mitt val blev mk3 men att köpa en s13 med lager ras och byta till en RB25-DET hade ju funkat den med.



Sök