Nissan 200sx s13 vs Toyota Supra mk3 köp?

Dann3
12 februari 2008 ·

Snart skall Opel Calibran ut i annons och efter det fundera jag på att skaffa en Turbo bil. Och då har jag blivit lite intresserad av Nissan 200sx s13 och undrar om ni vet några svagheter med dem?

Det enda jag vet är den kända rosten unden plastvingen där bak och vevlagerras pga ingen oljekylare.

Sedan har jag varit inne lite på Toyota Supra mk3? Enda svagheten med dem som jag vet är att Topppackningen brukar ge sig och då brukar man få byta till en starkare?

Priset skall vara runt 45.000-55.000 kr för den nya bilen

/danne

Senast redigerat av Dann3 (12 februari 2008)

Rushman Evolution Garage
12 februari 2008 · 1 299 Inlägg

En trimmad bil kommer du få meka med om den inte är ordentligt genomarbetad å då kostar det.
Rost under vingen som sagt å både s13 å s14 har taskig kylning.

Problemet med s13 enligt mig är att det är en av världens mest överskattade bilar...

Kollat på Celica GT4?

Sky´s the limit...
Goli
12 februari 2008 · 793 Inlägg

ska du ha något som håller så kör mk3, vill du meka så kör s13

Toyota Supra MKIV TT J-Spec HKS-Edition
Toyota Supra MKIV HKS GT2835
BMW 318iS E36
camaro67 Meister
12 februari 2008 · 6 763 Inlägg

Jag skulle tagit supran. 200sx är snart lika vanlig som 740. Sen är de som sagt vevlagerras och rost som får en att avstå från 200

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Lalla78 Drifttekniker VA
12 februari 2008 · 580 Inlägg

Vevlagerras är lika vanliga på Mk3 som på S13. Köp en oljekyl så är det ur världen. Mk3 har ju en jäkligt trevlig 6:a under huven så den har ju mer potencial än en S13. Jäkligt svårt val faktiskt. Var själv sugen på bägge när jag skulle köpa en rolig bakhjulsdriven turbobil i den prisklassen. Men valet föll på en S13 för mig pga att jag tycker att karossen är finare på S13 än en Mk3 och S13 är inte speciellt vanliga där jag bor. Men vill du ha en lite ovanligare bil än en S13 tycker jag du ska ta en Mk3.

Honda Prelude "bb6" (1998)
Honda S2000 "AP1" (2000)
Lexus Is250 (2009)
A_Amby
12 februari 2008 · 165 Inlägg

Rushman skrev:
Kollat på Celica GT4?

F*n någon han före mig...Ta en titt på min Celica..
Du kan få en fin för 50,000kr om man har lite tålamod...

Annars är både 200sx och supran bra bilar...

200sx s13 är billgare än supran i det mesta ioförsig..
Men supran känns mer stabil

Senast redigerat av amby (12 februari 2008)

Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
camaro67 Meister
12 februari 2008 · 6 763 Inlägg

amby skrev:

Rushman skrev:
Kollat på Celica GT4?

F*n någon han före mig...Ta en titt på min Celica..
Du kan få en fin för 50,000kr om man har lite tålamod...

Annars är både 200sx och supran bra bilar...
200sx s13 är en billig bil och det finns ju folk som vet hur man sak trimma dom
Och trim delar finns ju nästan hos vilken firma du än vänder dig till.

Trimma 200sx? De är ju tyvärr en riktig surholk att trimma. Ingenting är dimensionerat för någe väss. Tyvärr.

Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Dann3
12 februari 2008 ·

Har Toyota Supra Mk3 några nackdelar?

Jstorm Mekaniker
12 februari 2008 · 99 Inlägg

Dann3 skrev:
Har Toyota Supra Mk3 några nackdelar?

Jodå, Topplockspackningen går sönder är en hemskesjuka.
Bakaxeln (ylar)  Pinjonglagret ger sig.
Skinnsäten spricker.
Röda Supror håller inte färg.
Vikten, 1720kg

Senast redigerat av Jstorm (12 februari 2008)

Rinnegan Malleus Malificarum
12 februari 2008 · 2 401 Inlägg

200SX S13 utan tvekan. Stoppa i en SR20 motor och du har en nudelracer utan dess like.

Även med 1JZ motorn så har MK3 för många nackdelar. Bland annat en tjänstevikt på 1720 kilo.

Horsepower is how fast you hit the wall, Torque is how far you bring the wall with you.
Buick GSX Stage 1 "Velvet Hammer" (1972)
_MaCCe_ Majestas
12 februari 2008 · 1 319 Inlägg

Siarnaq skrev:
200SX S13 utan tvekan. Stoppa i en SR20 motor och du har en nudelracer utan dess like.

Även med 1JZ motorn så har MK3 för många nackdelar. Bland annat en tjänstevikt på 1720 kilo.

dom i sverige såldes väl med 3.0 liters 7m-gte om jag inte är helt och cyklar!

Team VeboTrim
Ford Sierra Laser M30b35 Turbo "The Senior six" (1986)
Super_Micke Bildrulle
13 februari 2008 · 499 Inlägg

7M-GTE är ju vanligast, men finns ett gäng 1JZ konverteringar.

Supra MK3 är en fin bil med mycket potential. Växellådan pallar mycket. Topplockspackningen går ju att byta, är ju ingen massiv utgift. Supran, trots sin vikt pinnar på rätt bra. Byt ut packningen så får du en rolig bil med massa trimmöjligheter.

Vet just inget om S13 så kan inte uttala mig om den. Och för 55000 ca, får du en väldigt fin Mk3. Har sett flera BPUade Mk3or gå för runt 50k.

Who needs brakes when you got a horn!?
www.gunroad.se
shogun
13 februari 2008 · 2 117 Inlägg

camaro67 skrev:

amby skrev:

Rushman skrev:
Kollat på Celica GT4?

F*n någon han före mig...Ta en titt på min Celica..
Du kan få en fin för 50,000kr om man har lite tålamod...

Annars är både 200sx och supran bra bilar...
200sx s13 är en billig bil och det finns ju folk som vet hur man sak trimma dom
Och trim delar finns ju nästan hos vilken firma du än vänder dig till.

Trimma 200sx? De är ju tyvärr en riktig surholk att trimma. Ingenting är dimensionerat för någe väss. Tyvärr.

Mja...300 hkr är ju ganska enkelt att fixa ur en 200:a och det håller den för (nästan dubbla effekten mot original) utan att byta för mycket delar. Precis som med alla andra bilar så kostar det mer ju högre upp i effektklasserna man vill stiga.

Senast redigerat av shogun (13 februari 2008)

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
A_Amby
13 februari 2008 · 165 Inlägg

Klart att 200sx kanske inte är byggd som en jänkare...Men om du ska fixa 300hk är nog 200sx det billigaste allternativet...

Hyundai Genesis Coupe "Blue" (2011)
Toyota Celica GT4 ST185 "Anti-Prius" (1991)
LocKtar Herr
13 februari 2008 · 1 722 Inlägg

Jag är skitnöjd med min 200a.

Men köp en mk3a, lite mer 80tals stuk på dom!

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Gonken Fortare än kvickt
12 mars 2008 · 241 Inlägg

hittar du en 200sx som är i bra skick så har du en riktigt go bil. jag gav 53000 för den jag hade, helt original, 16000 mil, 2 ägare. ALDRIG något krångel med den. de rör på sig riktigt bra och är inte otacksamma att trimma oavsett vad någon har att säga om den saken. 250 hästar är inga problem och jämför man vikterna så motsvarar det säkerligen 300+ i en supra mk3. supran väger ju för fan lika mycket som min volvo 855 och en sån är inte så jättepigg ens med 300 hästar. vikten gör enormt mycket, krävs ju inte mer än drygt 200 hästar för att exempelvis en e30 ska göra 0-100 strax över 5 sek. satsa på s13!

Akta lacken pappskalle!
LoFET Almännt tokig
12 mars 2008 · 481 Inlägg

nackdelarna med supra mk3 är:
vikten som sagt.
topp packningen som sagt.
smått instabilt chassie pga targan, men det är underbart med targa på sommaren.
rost skärmkanter bak framförallt.
vatten läckage i targa listerna.

s13:
vevlager
rost
grenrörspackningar som pajar ofta.
mycket drift störningar.

supran är ändå en kul bil för pengarna med goda ombyggnads möjligheter. och visst rasar vevlager på supran med men inte hälften så ofta som på s13.

mitt val blev mk3 men att köpa en s13 med lager ras och byta till en RB25-DET hade ju funkat den med.

Inline sixes ist sie scheisse.......
S-fredde
25 juni 2008 · 11 Inlägg

kan man inte fixa oljekylare till s13 så minskar risken för lager ras?

LoFET skrev:
nackdelarna med supra mk3 är:
vikten som sagt.
topp packningen som sagt.
smått instabilt chassie pga targan, men det är underbart med targa på sommaren.
rost skärmkanter bak framförallt.
vatten läckage i targa listerna.

s13:
vevlager
rost
grenrörspackningar som pajar ofta.
mycket drift störningar.

supran är ändå en kul bil för pengarna med goda ombyggnads möjligheter. och visst rasar vevlager på supran med men inte hälften så ofta som på s13.

mitt val blev mk3 men att köpa en s13 med lager ras och byta till en RB25-DET hade ju funkat den med.

BMW e30 "2.8l Touring Turbo" (1994)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang