3037
Sök

Skruva baslåda mot baksäte? Volvo 850

Volvotok
6 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Tja
Ska bygga ljud i en 850, och funderar över ifall det blir sämre ljud om jag skruvar lådan med basen framåt dikt an mot ryggstödet, eller om den vill ha lite utrymme emellan basen och annat.. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med tips.
En annan variant är ju att fälla in basen lite så att den får en utåtstående ram runt sig, och göra tätt mellan bas och ryggstöd fast ha en luftficka emellan...

Jag vet att det blev lite ludigt skrivet, men är rätt trött

MVH

399 Inlägg
24 juni 2008
Tja är det en sedan SKA ju basen spela framåt så tongue

Man får täta riktigt mot ryggstödet så inte luften smiter bak i skuffen men annars blire bra

Volvotok
6 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Tja är det en sedan SKA ju basen spela framåt så tongue

Man får täta riktigt mot ryggstödet så inte luften smiter bak i skuffen men annars blire bra

jo, men alltså hur mycket utrymme vill basen ha mellan kon och ryggstöd så att säga?
Det lät ju lovande att man ska täta iaf. smile

399 Inlägg
24 juni 2008
Såpass att den inte slår i ryggstödet med max konutslag kanske? Med andra ord kika på X-max på basen

Porten vill dock gärna ha fritt flöde in i kupén, så den får gärna va i skidluckan om du har en

Volvotok
6 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Maildaemon skrev:
Såpass att den inte slår i ryggstödet med max konutslag kanske? Med andra ord kika på X-max på basen

Porten vill dock gärna ha fritt flöde in i kupén, så den får gärna va i skidluckan om du har en

Tack så mycket, infon var till stor nytta! smile
Kommer nog bygga så att det inte finns risk att den slår i smile

399 Inlägg
24 juni 2008
En annan har ju rätt långt bak till basen med tanke på slaglängden, men alla har ju inte såna bekymmer :p

Volvotok
6 Inlägg
24 juni 2008
Trådstartare
Nej, det är en jlaudio 12w3v3 vi pratar om, den kanske har xmax på 1-1,5 cm gissningsvis big_smile

399 Inlägg
25 juni 2008
Enligt dBAkuten 1,3 cm

16 197 Inlägg
25 juni 2008
skulle rekomendera dig å bygga en "ram" runt lådan, ca 5cm djup som sitter mellan lådan å baksätet..

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Volvotok
6 Inlägg
25 juni 2008
Trådstartare
maildaemon: Jag var ganska nära iaf. smile

evilaudio: Okej, så den vill ha lite utrymme att "spela i" alltså?

21 761 Inlägg
25 juni 2008
Nja, han menar antagligen att det är "för säkerhets skull". Iaf tror jag det smile.

Necrosis: Jag har en polare som har byggt baslåda i en 854, han säger att det fungerar bra även med basen riktad bakåt. När han först testade att ha basen riktad mot ryggstödet, utan att täta med en ram, då lät det inte alls bra. Sedan tätade han riktigt ordentligt med fogskum, då spelade det mycket bra smile.

Han säger att om man vill lägga ner tid och arbete på att täta ordentligt mot ryggstödet så blir det ett bra resultat, men om man inte vill bråka en massa med ram och tätning så vänder man basen mot bakluckan istället. Fast det bör nog vara hål i hatthyllan så att ljudet kommer in i kupen.

Snickare
47 Inlägg
25 juni 2008
Jag har min bas riktad mot bagageluckan och jag tycker det funkar perfekt smile

MVH Binnberg

329 Inlägg
25 juni 2008
Necrosis skrev:
Tja
Ska bygga ljud i en 850, och funderar över ifall det blir sämre ljud om jag skruvar lådan med basen framåt dikt an mot ryggstödet, eller om den vill ha lite utrymme emellan basen och annat.. Hoppas någon förstår vad jag menar och kan komma med tips.
En annan variant är ju att fälla in basen lite så att den får en utåtstående ram runt sig, och göra tätt mellan bas och ryggstöd fast ha en luftficka emellan...

Jag vet att det blev lite ludigt skrivet, men är rätt trött

MVH

i dena tråden har du kanske lite tips

http://forum.lazzat.se/showthread.php?t=44135

SM 1 i billjud 2006 ESPL Unlimited, 2007 ESPL Unlimited, Bassrace 139,9
Sm 2 i billjud 2007 Emma Racing och DB-Drag
43st 1á priser 2007 Har tappat räkning på alla 1á priser 2008
www.HerrNilsson.org Team Sound 4Fun www.Essen.Nu

Sök