3296
Sök

Köpråd Bmw 750

17 Inlägg
7 juli 2008
Trådstartare
#1
Tänkte bara höra lite om det är nån som vet lite om bmw 750, vad det finns för nackdelar/fördelar, vad man ska kolla på när man köper, i största allmänhet vad som är bra/dåligt med bilen. Är det en bil man måste hålla på att skruva i mycket eller håller grejorna?

Är själv påväg att köpa en årsmod-88, 11 000 mil, kanonskick, men skulle vara bra å veta lite vad man ska kolla på innan man slår till:)

tack på förhand
/Daniel


Galen
849 Inlägg
8 juli 2008
#2
Allt är dyrt wink nää men tänk och serva en sån:P 12 tändstift två luftfilter jobbigt tycker jag. nää men en dyr bil tror jag, skulle satsat på en med mindre motor.

Min bmw 325 touring som ska sugtrimmas! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=191202

12 Inlägg
8 juli 2008
#3
Jag har ägt 7 st 750i totalt nu, den sista en 750iA-97. E32 varianten 88-94 börjar ju nästan bli en veteran nu, och att hitta en sådan i bra skick är inte lätt. Hittar du en sådan med 11.000 mil i kanonskick är det bara att gratulera.
Många har blivit inbillade att 750n skulle vara en problembil och att 740 är bättre, men det kan jag inte alls hålla med om. Mina har rullat problemfritt med endast service och rena slitdelar. Försäkring, skatt och bränslekostnaden blir hög, men slitdelarna är inte så farligt dyra, och begagnade delar finns det gott om.

Är du ute efter en bruksbil att köra året 3000 mil året runt med är en gammal 750i helt fel bil. De kommer garanterat att kosta mer än det smakar. Ett exemplar i fint skick att använda som sommarbil/entusiastbil skänker däremot mycket glädje för en liten peng.

De bästa tips jag kan ge gick är att satsa på en E38 750i 95- , de är en betyligt modernare bil, med en mycket trevligare drivlina som drar betydligt mindre bensin än de gamla E32orna, dessutom får man en vettig 750i E38 väldigt billigt idag, 50.000 kr och uppåt för skapliga exemplar.


turboabstinens
442 Inlägg
8 juli 2008
#4
Akta dig för oljeläckage, ett rent helvete att byta oljetrågspackning.

ocertifierad klåpmekare

2 911 Inlägg
8 juli 2008
#5
Kolla även om den har nivåreglering eller är konverterad, skulle nivåregleringen va pajj så kostar nya prylar runt 8000kr... per sida + regleringsbomben.
Men ofta är de konverterade och pluggade med vanliga dämpare.

Stag i framvagnen kan vara idé att kolla också, samt kablarna till tändstiften, även de är svindyra, 4500 per 6cylindrar.
Tänddelarna är lite smådyra också, fördelarlock + rotor går lös på ~3000kr totti (dubbel uppsättning).
Andra vanliga fel är bensinpumparna, går lös på 2-2500 stycket (två totalt).

I övrigt är det en riktigt go bil och är priset rätt så why not.

191 Inlägg
8 juli 2008
#6
Om jag inte har fel så är el fel ganska så vanligt på e32:an rätta mig om jag har fel?


www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
8 juli 2008
#7
Som säger JL Från 95-96 uppåt är bättre och biligare i drifft, modernare, ny motor tecknik, inget två 6or men en 12a och drar mycket mindre bensin än den gamla du kan titta på BMW sajt  www.autopower.se  , där finns mycket att läsa om olika modeler på BMW.
Skilnad mellan 750 och 740 är son dag och natt, med 750 kan du glida eller köra sportigt och leka med 326hK och 500Nm och jag vet vad jag pratar om.
Att du hitta en 88 med 11.000 mil?, kolla upp att mätare stämmer eller gör en kontrol.
att göra service är inte så biligt med du behöver inte göra den så ofta som en annan bil.
Kostnader på en 750 E38 96 uppåt är exakt likadant som en volvo V70, min son som har en V70 och jag gjörde flera gånger testen, inte mindre och inte mer men du har mycket mer på BMW än på Volvo.
Även om BMW priser ramla ner, du har fortfarande en riktigd lyxkryssare mellan händerna.
Lycka till med ditt val.
Senast redigerat av alain (8 juli 2008)

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

Avstängd
159 Inlägg
8 juli 2008
#8
SKITSNACKARE AVUNDSJUKA IDIOTER FINNS DET GOTT OM

ALLA BILAR BORDE HA V12 smile   

Bara slå till

German cars, quality and beyond
8 197 Inlägg
8 juli 2008
#9
Rost och elfel är vanliga, men handla på. smile

"You never step on the gas pedal until you know you never have to take it off."
-Sir Jackie Stewart

"Aldrig mer en Volvo!" -Jag.


Sök