2249
Sök

Vill bytta ratt, men har en Airbag ivägen.

Himma skruare
1 250 Inlägg
20 juli 2008
Trådstartare
Jag vill inte ha orginalratten. Så jag tänkte höra om det finns någon här inne som vet hur man byttar ratt på en Audi S2 -93:a.

Vet inte hur det ser ut inne i ratten. Så jag vågar inte dra förmycke.
Man måste väl komma åt bulten på något sätt. hmm

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

Team Carkings
2 300 Inlägg
20 juli 2008
Vet inte exakt hur det ser ut i en Audi men vet däremot att även om det sitter en airbag i originalratten så går det byta ratt. Själv tog det inte speciellt lång tid att göra heller på lilla "fessan". Man sätter bara ett motstånd som gör att inga varningslampor tänds. GoodLuck=)

Oldschool
299 Inlägg
20 juli 2008
Om du har tänkt byta till en ratt utan airbag så är det bara att dra lös sladdarna. Om du ska byta till en ratt med airbag så lämna helst in den på verkstad.

37 Inlägg
25 juli 2008
En fråga:
Hur gör man sen på besiktningen? Då måste man väl montera dit orginal ratten först?
Krångligt?

(none)
1 725 Inlägg
25 juli 2008
Hej!

Jag bytte ratt på min SAAB utan problem. Jag såg först till att koppla bort +/polen från batteriet för att säkerhetsställa att inget skulle fela.  Sen vet jag inte hur det ser ut i din bil. Men jag vred min ratt ett kvarts varv. Efter att jag vridit ratten så hör så kom det fram två hål baktill. Dessa hål fick jag tå trycka in en tunn, lång mejsel för att kunna lirka bort krokarna som håller fast Air-bagen. Efter de var det bara att koppla ut air-bagen och skruva av ratten från rattstången.

Detta är ju då min historia på hur man gör det på en SAAB 9-3. Vet ju inte hur mycket detta skilljer sg från bil till bil. Men minsta osäkerhet på detta så tycker jag du ska lämna in bilen för detta.

--Lev i går som det vore i morgon--

240 Inlägg
27 juli 2008
På min BMW sitter det 2 torx på baksidan som håller fast airbagen.

16 Inlägg
28 juli 2008
Om man kopplar bort + kabeln eller - kabeln tänk då på att det ligger ström kvar ett tag till just airbag enheten. Till för att om bilen blir stömlös under en olycka så ska det fungera i alla fall. vänta ett par minuter.

Inga konstigheter
2 064 Inlägg
28 juli 2008
Men bilen är ju reggad med airbags, går den verkligen igenom besiktningen om man plockar bort airbagen?

Biltokig
870 Inlägg
28 juli 2008
Oftast på äldre bilar så sitter den med 2 eller flera insex/torx bakpå eller på sidan.

Volvo: Built to protect Volvo drivers from other Volvo drivers.

Gödseldräng
4 529 Inlägg
29 juli 2008
någon som vet på ett ungefär vad det kostar att plocka bort airbagen på verkstad ?
självklart hos BMW

16 Inlägg
29 juli 2008
Team-Adolfsson skrev:
någon som vet på ett ungefär vad det kostar att plocka bort airbagen på verkstad ?
självklart hos BMW

högst tveksam om dom gör det..

82 Inlägg
30 juli 2008
Som många undrat. Hur går det på besiktningen?

NissanMotorsport
30 juli 2008
Finns ju sportrattar me airbag smile

operatör
35 Inlägg
31 juli 2008
Kan väll inte tänka mig att SBP lägger sig i om man har airbag eller inte....

16 197 Inlägg
31 juli 2008
bilprovningen säger ingenting om de..  de står t.o.m om de på VVs hemsida.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Sök