3340
Sök

vad är skillnaden mellan en dumpventil och pysventil?

190 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#1
tjaa.. tänkte snart köpa mig min första bil vilket lär bli en volvo 850 turbo, och vill självklart ha en dumpventil eller pysventil. men vet inte skillnaden neutral så tänkte om någon här kan förklara vad som gör vad och vad som är bäst. smile vill ha ljudet när man växlar.. och det ska låta rätt högt wink inte för tyst så man inte hör smile

1 772 Inlägg
31 augusti 2008
#2
En pysventil kan du justera laddtrycket med. Den låter ingenting.

Det är dumpventil du ska iaf du vill ha ett härligt ljud när du växlar, finns ju en uppskö av sånna så någon annan får ge något bra tips wink
Senast redigerat av NordstromJ (31 augusti 2008)

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

Sjukskriven snowboaråkare
510 Inlägg
31 augusti 2008
#3
dumpen dumpar turbotrycket pysventilen är en manick som man kan ställa laddtrycket med (ställbart laddtryck)

Du får ett härligt dumpljud lättast genom att montera ett öppet luftfilter...

Svenska Subaru Imprezaklubben...

Down n`out
514 Inlägg
31 augusti 2008
#4
NordstromJ skrev:
En pysventil kan du justera laddtrycket med. Den låter ingenting.

Det är dumpventil du ska iaf du vill ha ett härligt ljud när du växlar, finns ju en uppskö av sånna så någon annan får ge något bra tips wink

dump ska man ju igentligen ha för att skona turbon från slitage. inte för härliga ljud

Down n`out

190 Inlägg
31 augusti 2008
Trådstartare
#5
okej..smile tack för snabba svar smile har läst lite trådar om det men har börjat förstå nu smile men det går alltså att sätta dit en pysventil och en dumpventil? eller bara en av dom? smile och sen så ska jag sätta dit sportluft filter, är det nått annat som behövs ? tongue men med pysventilen kan jag alltså ställa in hur mycket turbon ska ladda? smile

1 772 Inlägg
31 augusti 2008
#6
Lundback skrev:
NordstromJ skrev:
En pysventil kan du justera laddtrycket med. Den låter ingenting.

Det är dumpventil du ska iaf du vill ha ett härligt ljud när du växlar, finns ju en uppskö av sånna så någon annan får ge något bra tips wink

dump ska man ju igentligen ha för att skona turbon från slitage. inte för härliga ljud

Visst är det så! Men tror det flesta sätter dit dem för ljudet smile

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

2 594 Inlägg
31 augusti 2008
#7
köpte ett öppet filter från itg fick dumpljud genom de då behöver man inte köpa dumpventil

x40
1 209 Inlägg
31 augusti 2008
#8
lånar lite tråden!!!
hej jag hörde att om man har dumpventil så förlora kraft stämmer d?

Volvo S40 turbo.

2 594 Inlägg
31 augusti 2008
#9
mr_Hasse skrev:
lånar lite tråden!!!
hej jag hörde att om man har dumpventil så förlora kraft stämmer d?

nej de gör de inte men man ska ha rätt dump till rätt bil har man en så kallad luftmassemätare å slänger dit en dump som inte är gjord för en sån bil blir det inte bra då kan systemet ta skada och bilen gå sämre,

x40
1 209 Inlägg
31 augusti 2008
#10
ghost_boy83 skrev:
mr_Hasse skrev:
lånar lite tråden!!!
hej jag hörde att om man har dumpventil så förlora kraft stämmer d?

nej de gör de inte men man ska ha rätt dump till rätt bil har man en så kallad luftmassemätare å slänger dit en dump som inte är gjord för en sån bil blir det inte bra då kan systemet ta skada och bilen gå sämre,

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

Volvo S40 turbo.

2 594 Inlägg
31 augusti 2008
#11
mr_Hasse skrev:
ghost_boy83 skrev:
mr_Hasse skrev:
lånar lite tråden!!!
hej jag hörde att om man har dumpventil så förlora kraft stämmer d?

nej de gör de inte men man ska ha rätt dump till rätt bil har man en så kallad luftmassemätare å slänger dit en dump som inte är gjord för en sån bil blir det inte bra då kan systemet ta skada och bilen gå sämre,

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

tycke du ska satsa på dom bättre Forge är ett märke som fått bra kritik och deras öppna passar även till bilar med luftmassemätare finns bla på motornord

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 augusti 2008
#12
mr_Hasse skrev:
ghost_boy83 skrev:
mr_Hasse skrev:
lånar lite tråden!!!
hej jag hörde att om man har dumpventil så förlora kraft stämmer d?

nej de gör de inte men man ska ha rätt dump till rätt bil har man en så kallad luftmassemätare å slänger dit en dump som inte är gjord för en sån bil blir det inte bra då kan systemet ta skada och bilen gå sämre,

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

Du ska ha en återcirkulernade dump som för in luften i in bakom luftmassemätaren igen efter att det har gått igenom dumpen. Och denna dumpen ger inget ljud. så då är det smidigare att skaffa bara ett öppet luftfilter å få dumpljudet genom det. Sen kan du ta bort isoleringen i huven om du vill ha mer ljud bara.

/MatteR

2 594 Inlägg
31 augusti 2008
#13
MatteR skrev:
mr_Hasse skrev:
ghost_boy83 skrev:

nej de gör de inte men man ska ha rätt dump till rätt bil har man en så kallad luftmassemätare å slänger dit en dump som inte är gjord för en sån bil blir det inte bra då kan systemet ta skada och bilen gå sämre,

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

Du ska ha en återcirkulernade dump som för in luften i in bakom luftmassemätaren igen efter att det har gått igenom dumpen. Och denna dumpen ger inget ljud. så då är det smidigare att skaffa bara ett öppet luftfilter å få dumpljudet genom det. Sen kan du ta bort isoleringen i huven om du vill ha mer ljud bara.

enligt Motornord skulle deras foge dump klara bilar med luftmassemätare å då kan man ha öppet smile men kolla me dom för at vara på den säkrasidan sen finns det  ju dumpar som är både återcirkulerande och öppen i ett  som är för bilar med luftmassemätare

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 augusti 2008
#14
ghost_boy83 skrev:
MatteR skrev:
mr_Hasse skrev:

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

Du ska ha en återcirkulernade dump som för in luften i in bakom luftmassemätaren igen efter att det har gått igenom dumpen. Och denna dumpen ger inget ljud. så då är det smidigare att skaffa bara ett öppet luftfilter å få dumpljudet genom det. Sen kan du ta bort isoleringen i huven om du vill ha mer ljud bara.

enligt Motornord skulle deras foge dump klara bilar med luftmassemätare å då kan man ha öppet smile men kolla me dom för at vara på den säkrasidan sen finns det  ju dumpar som är både återcirkulerande och öppen i ett  som är för bilar med luftmassemätare

jo det kan de säkert göra. Har inte så stor koll på sånt där egentligen. Men med en luftmasse mätare så har ju bilen mätt hur mycket luft som behövs ta in och då får ju inget gå till spillo för då blir det ju fel värden.

/MatteR

57 Inlägg
31 augusti 2008
#15
MatteR skrev:
mr_Hasse skrev:
ghost_boy83 skrev:

nej de gör de inte men man ska ha rätt dump till rätt bil har man en så kallad luftmassemätare å slänger dit en dump som inte är gjord för en sån bil blir det inte bra då kan systemet ta skada och bilen gå sämre,

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

Du ska ha en återcirkulernade dump som för in luften i in bakom luftmassemätaren igen efter att det har gått igenom dumpen. Och denna dumpen ger inget ljud. så då är det smidigare att skaffa bara ett öppet luftfilter å få dumpljudet genom det. Sen kan du ta bort isoleringen i huven om du vill ha mer ljud bara.

Nu är det ju dock så att ett öppet luftfilter inte alls ger i närheten av det ljudet en öppen dump ger. Öppet filter tycker jag ofta låter nästintill lite fjolligt.

Sänk bensinskatten!
182 Inlägg
31 augusti 2008
#16
belzebubb skrev:
MatteR skrev:
mr_Hasse skrev:

ok.. vad ska man ha på en s40 2,0 turbo års 2000 om du vet alltså, vill gärna ha en men eftrsom jag trodde att man förlorade hk så har jag inte köpt nåt än?

Du ska ha en återcirkulernade dump som för in luften i in bakom luftmassemätaren igen efter att det har gått igenom dumpen. Och denna dumpen ger inget ljud. så då är det smidigare att skaffa bara ett öppet luftfilter å få dumpljudet genom det. Sen kan du ta bort isoleringen i huven om du vill ha mer ljud bara.

Nu är det ju dock så att ett öppet luftfilter inte alls ger i närheten av det ljudet en öppen dump ger. Öppet filter tycker jag ofta låter nästintill lite fjolligt.

Jo helt klart att det är så. Dock så är ju det så närma man kommer med luftmassemätare i bilen.
om man då inte fixar civinco eller nira för att komma undan LMM och då kan sätta dit en öppen dump. Men då blir det en rätt dyr dump isf.

/MatteR

57 Inlägg
31 augusti 2008
#17
MatteR skrev:
belzebubb skrev:
MatteR skrev:

Du ska ha en återcirkulernade dump som för in luften i in bakom luftmassemätaren igen efter att det har gått igenom dumpen. Och denna dumpen ger inget ljud. så då är det smidigare att skaffa bara ett öppet luftfilter å få dumpljudet genom det. Sen kan du ta bort isoleringen i huven om du vill ha mer ljud bara.

Nu är det ju dock så att ett öppet luftfilter inte alls ger i närheten av det ljudet en öppen dump ger. Öppet filter tycker jag ofta låter nästintill lite fjolligt.

Jo helt klart att det är så. Dock så är ju det så närma man kommer med luftmassemätare i bilen.
om man då inte fixar civinco eller nira för att komma undan LMM och då kan sätta dit en öppen dump. Men då blir det en rätt dyr dump isf.

Trodde att det var till trådskaparen du rekommenderade ett öppet filter. Ber om ursäkt hmm


Sök