3706
Sök

b230fk 940, nästa steg efter uppställt laddtryck?

14 Inlägg
23 juni 2008
Trådstartare
Tjena, ställt upp laddtrycket till 0.8 nu. Vilken jävla skillnad! Volvon blev rätt kul nu smile. Vad är nästa steg för att få mer effekt? Prisvärda grejer?

Om man byter turbo, är det 16t eller 18t som är att föredra? Passar 16t utan mkt modifiering? Jag har förstått att 16t passar direkt på grenrören, men att mot downpipen gör den inte det. Tyckte lösningen som finns på www.volvo940turbo.dk är intressant, en adapterring (http://www.volvo940turbo.dk/bilder.asp) för att inte behöva svetsa ett nytt fäste.

Om man skulle slänga på en 16t, måste man byta lmm och spridare, eller räcker original dit?

10 287 Inlägg
23 juni 2008
Nästa steg är chip , avgassystem och annan kam. Tyvärr brukar orginal tryckplatta inte klara av detta så byte brukar behövas (du har väl manuell M90 - du skrev inte detta).
Med detta kan du utnyttja i princip vad orginal turbo klarar, typ 220Hkr.

Vill man ha mera är det annan turbo, andra spridare, större LMM och helst annan bättre IC som gäller. Att köra tex en 16T med orginal dp är ingen höjdare.

Min garageploare Stefan i Märsta bygger om 940 med 16T etc till "280Hkr" på löpande band.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

97 Inlägg
9 september 2008
när viker sig stakarna på en b230fk då? 280 e ändå rätt mycket:) får man upp samma effekt med a-kam o 18t 850 r spridare o störe lmm?

Sharky skrev:
Nästa steg är chip , avgassystem och annan kam. Tyvärr brukar orginal tryckplatta inte klara av detta så byte brukar behövas (du har väl manuell M90 - du skrev inte detta).

Vill man ha mera är det annan turbo, andra spridare, större LMM och helst annan bättre IC som gäller. Att köra tex en 16T med orginal dp är ingen höjdare.

Min garageploare Stefan i Märsta bygger om 940 med 16T etc till "280Hkr" på löpande band.

/Göran

Gå in på Hallsjostyling.com, för det är en mycket bra sida med mycket bra Styling mm för alla smaker!

Telge Drifting Team
5 398 Inlägg
9 september 2008
om allt är fint så klarar blocket minst 400hk så där är det lungt:)

Den Som Ingen Turbo Har, Han Får Åka Utan Bar :P
http://telgedrifting.forum24.se/

Refined
1 770 Inlägg
9 september 2008
Polaren har byggt turbo på en 16v motor. Med standrad Kolvar/stakar/topp/kammar så har han levererat 571hk 749nm+ lite till. Så du kan ha tur och det kan hålla hur bra som hellst, eller otur och motorn havererar direkt.

Refined
1 770 Inlägg
9 september 2008
Alltså en 16v sugare ifrån grunden på 159(?) hästar

153 Inlägg
9 september 2008
låter konstigt att de skulle hålla för så mkt, .. men hade jag varit dig hade jag inte pressat upp motorn för mkt utan att a bytt stakar!

Tuned By Nenne !!

Med.lem
3 759 Inlägg
9 september 2008
Zwudda skrev:

156

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

1 062 Inlägg
9 september 2008
Sharky skrev:

/Göran

kan du ge mer spec på dem motorerna?? hade vart väldigt inressant för jag har bänkat min med 19t te 280 hk med 1.4 bar men kanske kan se ngn skillnad i speccen så man kan få ut lite mer hk ^^
(det e ju trots allt lite skillnad på 16 å 19 tcool

mvh

Team Björkeryd

Refined
1 770 Inlägg
10 september 2008
Zwudda skrev:

Sök