3318
Sök

Räkna ut bandpasslåda

85 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Någon som har lust/tid att försöka räkna ut en bandpasslåda åt mig?
Ska sitta i en 190E och därför behövs det en sån låda så att jag kan få in röret i kupeen och därmed allt basljud in där också.

Basen som ska byggas efter är en Rockford Punch P2D210.

Här är lite specs från Brl.se, vet inte om dom stämmer men borde väl göra det.

Vas 30,5 liter. Fs 30Hz. Qts 0.48. Xmax 11.

Körs just nu på ett steg som endast ger 200wrms men kan hända det blir något bättre senare.

Tacksam för lite hjälp smile

21 761 Inlägg
15 september 2008
Sluten kammare: 15 liter, dämpmatta på väggarna.
Portad kammare: 21 liter, endast dämpmatta i botten.
Rör: 1 st 4" som är 29cm långt, konade trattar är inte inräknat i längden.

Konade trattar ska användas för att undvika flåsljud, basen är tänkt att monteras med magneten i den portade kammaren för bästa kylning av talspolen. Lådan bör delas vid högt 70 Hz, övre f-3dB borde hamna någonstans vid 70-80 Hz enligt teorin. smile

Alla volymer är inklusive bas och rör, volymen för röret är räknat på att ca 10cm av röret sticker utanför lådan.

85 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Tack så mycket smile

Hur var det nu med bandpasslådor, är dom sämre att lyssna på "vanlig" musik med där man kanske vill ha en lite snabbare och mindre "mullrig" bas än en sluten låda?
Min slutna nu låter säkert bra men inget ljud kommer in i kupeen nästan, vore skönt om man kunde få in det där istället. Helt säker på att ljudupplevelsen skulle förbättras en hel del smile

21 761 Inlägg
15 september 2008
Den låda som jag har räknat på är 4:e ordningens bandpass, det är den vanligaste varianten i bil.

Rent generellt så är inte bandpasslådor lika rappa som slutna lådor, de kan vara ungefär lika rappa som en hyffsat bra basreflexlåda däremot. Men det beror mycket på hur den görs, alltså volymer och avstämning.

Bandpasslådor har fått ett lite tråkigt rykte om sig att låta enformigt och peakat, men det stämmer inte ifall man gör lådan på rätt sätt. Fast en sån här låda är svårare att få till bra, det kan nog vara orsaken till att många tror att lådan alltid låter enformigt.

Det är inte helt säkert att mitt förslag kommer att låta som du vill, men jag har gett förslag på bandpass till en kille som sedan skrev att den spelade både djupbas och dunk (dvs lite allround). Med andra ord lät den inte speciellt peakad eller trist.

Vi får väl hoppas att den här lådan också kan spela någorlunda allround, jag har åtminstone försökt att få den att spela relativt "brett". smile

85 Inlägg
15 september 2008
Trådstartare
Nåja, nu är lådan inte byggd ännu så det återstår en hel del jobb innan jag kan testa men jag hoppas det blir bra.
Måste räkna ut vad för mått jag ska ha på materialet också..

smile

Sök