Martin S skrev:
92 och XL är belastningsindex, dvs hur tung bil de klarar.
Y är väl hastighetsklass.
De sista koderna tippar jag på är olika utförande lämpade för olika bilar.
När jag kollade på Continental i våras så hade de ofta olika varianter av samma däck med olika koder. Jag hittade info på deras hemsida och där kunde man läsa att vissa koder var avsedda för Porsche, Mercedes etc. Dvs trots samma dimension/beteckning har de lite olika egenskaper. Inte ovanligt att däckfabrikanterna tar fram speciella däckvarianter för olika bilmodeller åt biltillverarna.
Men hur mycket skillnad man märker som lekman är väl tveksamt..
Fel, 92 är belastningsindex 630 Kg, Y är hastighetsindex 300 Km/h.
De andra koderna är troligtvis interna koder på tex väggrepp våt bana, däcksmönster, vilken fabrik som tillverkat, speciell rotationsriktning osv. Detta går inte att utläsa från STRO, Bibeln om däck.
Tommy.
Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.