3334
Sök

Vilken kamaxel ger bäst effekt i B23:an

25 Inlägg
29 april 2006
Trådstartare
#1
Ja har en 740 med b23 som ja tänkt trimma lite...
har funderat på o byta kamaxel o undrar då vilken profil ja ska ha för o få bäst effekt...

tacksam för svar




Ja har funderat att handla på kgtrimning... e de en bra firma eller?
Senast redigerat av slowrideR_88 (1 maj 2006)


10 287 Inlägg
29 april 2006
#2
Beror på hur du trimmar. Kolla med KG Trimning eller Enem tex.

/Göran

slowrideR_88 skrev:
Ja har en 740 med b23 som ja tänkt trimma lite...
har funderat på o byta kamaxel o undrar då vilken profil ja ska ha för o få bäst effekt...

tacksam för svar

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

41 Inlägg
29 april 2006
#3
ja rekomenderar www.accracing.se

lycka till mvh robin

62 Inlägg
30 april 2006
#4
slowrideR_88 skrev:
Ja har en 740 med b23 som ja tänkt trimma lite...
har funderat på o byta kamaxel o undrar då vilken profil ja ska ha för o få bäst effekt...

tacksam för svar

jag rekomenderar R kammen.
Ring till KG trim i Dalby och hör dom säger nog likadant.smile

Senator
323 Inlägg
1 maj 2006
#5
swe_volvo skrev:
slowrideR_88 skrev:
Ja har en 740 med b23 som ja tänkt trimma lite...
har funderat på o byta kamaxel o undrar då vilken profil ja ska ha för o få bäst effekt...

tacksam för svar

jag rekomenderar R kammen.
Ring till KG trim i Dalby och hör dom säger nog likadant.smile

varför R-kam?

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Grävmaskinist
216 Inlägg
16 november 2006
#6
Hur många hk ger det då???


Senator
323 Inlägg
16 november 2006
#7
en r-kam eller vadå?

Finns bara 2 bilar!! Nya och gamla oplar;)

Herr
1 722 Inlägg
16 november 2006
#8
Kan nån tipsa mig hur man tankar bäst? Jag kör stilen med att först rulla av soppalocket för att sen klunka i - notera här nu - med tankaren bakom ryggen! Men det blir en del spill, märkligt, för jag övar ofta. Men jag tankar aldrig själv, jämt med en massa polare. Vi glider upp till tankstationen som en gemensam grupp, taggad över den närmsta tiden. Vi skrattar, ler och nyper varandra i stjärten lite sådär skämtsamt, och nån tar alltid på sig den slutgiltiga notan.  Finns det fler där ute med samma problem som jag? Hur tankar jag mest effektivt, dock med stil så jag impar på damera bäst? Förslag någon?

/Bunker-Benke

There's no need to fear, UNDERDOG is here!

608 Inlägg
16 november 2006
#9
LocKtar skrev:
Kan nån tipsa mig hur man tankar bäst? Jag kör stilen med att först rulla av soppalocket för att sen klunka i - notera här nu - med tankaren bakom ryggen! Men det blir en del spill, märkligt, för jag övar ofta. Men jag tankar aldrig själv, jämt med en massa polare. Vi glider upp till tankstationen som en gemensam grupp, taggad över den närmsta tiden. Vi skrattar, ler och nyper varandra i stjärten lite sådär skämtsamt, och nån tar alltid på sig den slutgiltiga notan.  Finns det fler där ute med samma problem som jag? Hur tankar jag mest effektivt, dock med stil så jag impar på damera bäst? Förslag någon?

/Bunker-Benke

wtf! ?????

old volkswagens never die,they just get lower:D

1 058 Inlägg
18 november 2006
#10
LocKtar skrev:
Kan nån tipsa mig hur man tankar bäst? Jag kör stilen med att först rulla av soppalocket för att sen klunka i - notera här nu - med tankaren bakom ryggen! Men det blir en del spill, märkligt, för jag övar ofta. Men jag tankar aldrig själv, jämt med en massa polare. Vi glider upp till tankstationen som en gemensam grupp, taggad över den närmsta tiden. Vi skrattar, ler och nyper varandra i stjärten lite sådär skämtsamt, och nån tar alltid på sig den slutgiltiga notan.  Finns det fler där ute med samma problem som jag? Hur tankar jag mest effektivt, dock med stil så jag impar på damera bäst? Förslag någon?

/Bunker-Benke

jag håller fullkomligt med dig.. allt för många tror att byta kam är som att trimma en moped, bara slänga på det som har grymmast namn typ "R-kam" och få massa effekt.. en kam ska vara väl anpassad efter motorn, som jag antar är orginal just nu.. att slänga in en vass kam på en orginal motor ger kanske ingenting eller till och med försämrar prestandan..

PoLoud =D

64 Inlägg
18 november 2006
#11
Är det inte så att man byter kam sist i en motor då man vet vad man har för andra prylar?.
håller med föregående inlägg, alla måste vara nybörjare inget fel i det, är själv det och säkert de flästa här även om dem inte vågar erkänna det.
läs på och lysna på andra, skaffa dej en egen uppfattning och kör.
som sagt så kan man inte säjja vilken kam som ger efekten då man inte vet resten av konseptet.
min uppfatning är att bara byta kam ger inte mer än jobbet att göra det. 
mvh fredrik


7 Inlägg
30 september 2008
#12
Jag lånar tråden här lite.
Jag har en 240 med b230 motor som jag och min mekaniker ska trimma lite, mekanikern är allt annat än nybörjare och det vi ska göra är att byta topp, byta ventiler, byta avgassystem, och byta till en R-kam.
Vet ni vad en Beggad R-kam ligger på för prislapp?

Toppen och ventilerna hade mekanikern redan så det jag behöver är kamen och 2,1/2" system.
Behöver jag byta hela avgassystemet eller räcker det med någon viss del?

252 Inlägg
30 september 2008
#13
nacka skrev:
Jag lånar tråden här lite.
Jag har en 240 med b230 motor som jag och min mekaniker ska trimma lite, mekanikern är allt annat än nybörjare och det vi ska göra är att byta topp, byta ventiler, byta avgassystem, och byta till en R-kam.
Vet ni vad en Beggad R-kam ligger på för prislapp?

Toppen och ventilerna hade mekanikern redan så det jag behöver är kamen och 2,1/2" system.
Behöver jag byta hela avgassystemet eller räcker det med någon viss del?

Fråga mekanikern om han är allt annat än nybörjare:lol:


7 Inlägg
30 september 2008
#14
Enligt honom ska jag byta hela systemet, men vissa säger att det räcker med extraktorn, och vad en beggad R-kam ligger på har han ingen aning om då han inte har behövt köpa en beggad.

89 Inlägg
482 Inlägg
30 september 2008
#16
orginal b230 är det väll bäst att köra med k.kam lr vx3 om jag inte fattat fel !? det där med att byta kam är en hel vetenskap beror lite på vad du vill få ut och hur du kör, sen vad du tänkt göra mer med motorn. angånde avgas så tycker ja du ska köra på helsystem, lr om du är snål bara extraktor

just real power
no turbo shit

4 001 Inlägg
30 september 2008
#17
nacka skrev:
Enligt honom ska jag byta hela systemet, men vissa säger att det räcker med extraktorn, och vad en beggad R-kam ligger på har han ingen aning om då han inte har behövt köpa en beggad.

tror inte det finns någon R-kam till B23, det var på gamla B18/B20 det fanns/finns R-kam.

Till B21/23/230 finns en hel uppsjö med trimkammar, t.ex Proffesor, ENEM, KM, KK, SMR, KG och alla har olika profiler och varianter.

Kolla över budget/effektmål och vad du tänkt använda motorn till (Rally, Racing, Gata).

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
30 september 2008
#18
Det är som kolvas säger. Inge R-kam till de nya. Det finns säkert någon omslipad kamaxel som håller den profilen.

Skall du ha en billig kamaxel så köper den omslipad "folkracekamaxel" en måne 8:a drar underbart samt funkar fint att besikta med. Man planar 2.5mm och rör ej något i förbräningsutrymmer. Men åter igen DÖVIKTIGT att ställa den rätt.

Kammen är det som gör stor skillnad men man måste fullfölja samt att man måste ställa in den rätt.
Det är inte bara att sätta skiten på noll märket för det stämmer ej, har dragit det så många ggr när det gällt denna tråden med just trimning av sugmotor.

Sedan kan du skita i efter katten om du sätter på ett riktigt extrakt, det gör enorm skillnad på motorn, det bästa är att dräpa katten men det är smäll man får ta på besiktning att sätta dit den igen.

Hade du bott närmare skåne skulle jag fixat till en topp till dig för vettiga pengar!
Senast redigerat av Topper (30 september 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.


Sök