3367
Sök

motorproblem B23 med dubbla weber 45

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
25 september 2008
Trådstartare
Tjenare alla medlemar nu e de så att jag äntilgen fått igång bilen idag men med lite problem... hoppas jag kan få lite hjälp av er

bytt orginal insprutar pumpen mot en annan Hugo heter den iaf, hittar ingen info om den alls (HUGO 13 3000 står det på pumpen)
efter den har jag Filter King 5 bränsletrycksregulator.

har ingen ork och spikar, tomgången varierar kraftigt (1000-2500rpm)

tomgången kan bero på tjuvluft, det ska kollas imorn med startgas.

men varför är den orkes lös?
verkar som den inte få tillräckligt med soppa
har testat ställt tändningen på mellan 12-15 grader med ingen större skillnad
har även höjt soppa trycket lite 0,3-0,4 bar, det fladrar där imellan om man varvar upp motorn (därför jag bla misstänker skit i tanken)

imorgon ska jag plocka ner tanken å kolla så de inte e någon skit i den för förra orginal motorn gick inte heller som den skulle den ryckte som satan vid jämngas

Hoppas jag inte glömt någon viktig info...

tacksam för svar

\\Jonny

EDIT: info
Senast redigerat av BBAD (26 september 2008)

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
Gillar stora förgasare
342 Inlägg
27 september 2008
Vad har du för topp, kam extrakt?
Vad har du för bestyckning i förgasarna?
En bra grundbestyckning på 23:a är 55E8 på lågfart. 40 i bottenplugg, Beroende på portning i topp så 150 bränsle 160 luft, och F16 Emu rör. Nålventiler 200-225.
Tändningen stälelr du på 37 grader på full utslag
Glöm ej att sätta mellan oringar mellan insug och förknasare. Helst en sådan bakeliteplatta med 2 st. Skruva aldrig ihop dem direkt.
Kolla även synkning och så att spjällen går tillbaka helt.

Bräsnletrycket på ett par weber bör ej ligga över 0.25 bar.

Kollade på dina bilder. Det är fint när det ser ut så. smile
Steg 3 har du 46.38 ventiler då.
Hur mycket har ni ställt kammen på? Hur mycket trycker insugen före avgasen?
Filterkingen är väl både filter och tryckregulator.

Skall du gå förbi tanken så du kan utesluta det så sätter du soppa slangen i en petflaska med 2 liter bräsnle så behöver du inte riva tanken i onödan.

Tomgången brukar inte fladdra av tjuvluft åp ett par webrar snarare att tomgången är hög som fan.

Att han är orkeslös låter som ett bestyckningproblem!
Senast redigerat av Topper (27 september 2008)

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
ska sänka soppa trycket då till 0,25 bar, läste att man kan ha mellan 0,25-0,35 bar i något annat forum därför jag testade höja

har inte rört kamdrevet om det e de du menar, vet inte riktigt hur det funkar ännu

filter king är både filter och regulator... ska kolla bestykningarna imorgon då å se vad de e jag har

uppdaterar imorn efter dagen å se hur det har gått

tack för svar

EDIT: vad kan hända om man ha för högt soppa tryck?

\\Jonny
Senast redigerat av BBAD (27 september 2008)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
27 september 2008
Det är att man trcyker in för mycket så det börjar droppa och du får en felaktig blandning.
Men visst kolla upp bestyckningen. Jag åker hemifrån vid 11 tiden så kommer jag tillbaka senare på kvällen.

Jag tror att den får åt helvte för mycket soppa brukar bli lustig då.

Kan tänka mig att du kan gå upp 5 på luft och bränsle på grund bestyckning typ 155-165
Senast redigerat av Topper (27 september 2008)

Full gas sparar tid!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
kollat vad det sitter för munstycken i nu
Huvudmunstycke 145
Lågfarts-munstycke 55 F8
Luftmunstycke 225

grejat som fan med att sjustera å grejat i dag, fick han att gå bättre men de e långt från bra, går fint som fan på tomgång, men verka som att den inte får soppa som den ska.

blir som förgasar poffar (eller vad man ska kalla det, det smäller iaf under huven) vad kan det bero på?

ska beställa rep kit till båda förgasarna på måndag

\\Jonny

EDIT råkade blanda ihop huvudmunstycke och luft munstycke.. sry
Senast redigerat av BBAD (28 september 2008)

41 Inlägg
27 september 2008
Tips ring till kg trimning dom är skit duktiga
046-202270

blacken
27 september 2008
BBAD skrev:
kollat vad det sitter för munstycken i nu
Luftmunstycke 145
Lågfarts-munstycke 55 F8
Nål ventil 225

grejat som fan med att sjustera å grejat i dag, fick han att gå bättre men de e långt från bra, går fint som fan på tomgång, men verka som att den inte får soppa som den ska.

blir som förgasar poffar (eller vad man ska kalla det, det smäller iaf under huven) vad kan det bero på?

ska beställa rep kit till båda förgasarna på måndag

\\Jonny

Skjuter den i knasarna så är det förmodligen lågt bränsletryck eller för tunn/klen blanding. skulle även gå över på tändsidan och kolla allt..

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
27 september 2008
Trådstartare
bytt allt på tändsidan oxå å de vart lite bättre men inte bra, verka ha nå el fel på bilen med som ja ska fixa, kan tex inte stänga av bilen via nyckel längre så ska fixa de med å kolla över elen lite.

ska prova byta till brytarlöst oxå å se hur det blir.

sen så ska ja byta till mekanisk pump, tror de e bättre än med el pumprna

men vad tror ni om att byta spole till en högeffekts spole? hittade en sån idag i samband med städnig av förrådet

pratade även med han som jag köpte motorn av å han sa att dom hade kört den på ren etanol, kan de vara därför den inte går som den ska eller hittade han bara på?

ska prata med kg trimmning på måndag i samband med beställning av rep satsena och munstyckena till förgasarna, märke att de läckte lite soppa ur ena porten i ena förgasaren idag så den verkar flöda över lite

imorn blir det att hämta en annan tank och en mekanisk pump, tror mera på det

EDIT: testade att dra en soppa slang till en jeep dunk med å test körde så, bilen gick mindre ryckigt så ska plocka ner den å byta till den andra
Senast redigerat av BBAD (27 september 2008)

Gillar stora förgasare
342 Inlägg
28 september 2008
Har han kört den på Etanol så är tändningen uppskruvad.
Tycker 145 i luft låter litet till de grejerna du hade i. Där satt ju en riktig topp.

På ett par Weber skall de börja med ca 0.75varv  på blandskruvarna, Och som de säger så är det fel på blandni´ngen.
Dra ner allihopa i botten och dra ut dem ca 1 varv. poffar den när du släpper av gasen öppna de ca 0.5 varv igen. Det är inget fel på Elpumpar.
Poffar den betyder det att du får eftertändningar i avgassystemet. smile vilket betyder för lite luft

Flödar den över är det antingen flottören spm står fel eller mest troligt kass nålventil.
Senast redigerat av Topper (28 september 2008)

Full gas sparar tid!

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
28 september 2008
Trådstartare
det poffar inte i avgsystemet utan från trattarna på förgasarna.
nålventilen är tät har plockat bort å blåst igenom bränsle slangen å testade, den var iaf tät då

som jag skrev tidigare så ska jag byta packningarna i gasarna

uppdaterar efter det är gjort och efter lite el e fixat

tack för svar

\\Jonny

Utbildad hobbymekare
1 125 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Nu går bilen riktigt iaf, felet var ena flotören var full i bränsle byte den å nu går den

nu ska motorn finsjusteras

tack för alla svar

MvH\Jonny

Sök