2212
Sök

SAAB 9000 problem kupefläkt!!!

1 Inlägg
7 oktober 2008
Trådstartare
Hej hopp!

Har ett problem med min kupefläkt som jag blir galen på! Har en SAAB 9000 aero-93 med acc

Fråga 1).
Fläkten går endast på full effekt. Har försökt att byta fläktmotstånd, två olika....fortfarande samma problem. Har testat att byta temp. givaren vid instr. panel...samma problem. Kan det möjligtvis vara ett motstånd i panelen (där man ändrar värmen i kupen)?? Testade även att byta någon givare som sitter på fläkten(med nån temp. givare intryckt i fläkten) dock kvarstår problemet? Nån som har haft något liknande problem som kan hjälpa mig???

Fråga 2).
Ac:n har fungerat dåligt hela tiden. När jag köpte den kylde den lite...sen har det blivit sämre och sämre och nu kyler den inte alls. Förmodlig. Fick det provtryckt så jag vet var det läcker...men vågar inte ge mig på att byta den slangen då det är rostigt som faan där. Risken är att man förstår allt helt om man försöker få bort den slangen. Är det nån som vet hur mycket tryck det är i ac systemet? Är det nån som har köpt R134a kit och har gjort det själv. Vet att det finns att köpa läckage spray men tror att läckaget är för stort att åtgärda med läckage spray!?

Vore grymt om nån kunde hjälpa mig med det här!!

Mvh Walle

5 Inlägg
7 oktober 2008
Till fråga ett skulle jag prova byta fläkten inget roligt jobb men... fick göra det på min när den börja bete sig kneppigt.

Fråga två skulle jag nog sattsa på att få slangen bytt, skulle inte lita på nåt tätmedel i ac-systemet,

5 710 Inlägg
8 oktober 2008
Davidblue skrev:
Har försökt att byta fläktmotstånd, två olika....fortfarande samma problem. Har testat att byta temp. givaren vid instr. panel...samma problem.

Är du säker på att dessa du bytt med är hela?
Det man kan göra mer är att provbyta hela ACC-panelen.
Davidblue skrev:
Vet att det finns att köpa läckage spray men tror att läckaget är för stort att åtgärda med läckage spray!?

Läckagespray har man till att hitta läckage....det åtgärdar inte läckan.
Att skaffa ett R134kit till ett rostigt gammalt system är ingen höjdare......det blir förmodligen inte tätt.
Vill man ha ett gammalt system 100 fungerande får man vara beredd på att det kostar en slant. En läcksökning (görs på firma), eventuellt nya komponenter för att få bort läckagen och en R134 packningssats och påfyllning av gas är nog melodin....hmm

MVH Jonas
..............

Sök