2971
Sök

Motorn går upp i temperatur

6 Inlägg
21 oktober 2008
Trådstartare
Har en Nissan Terrano II -94, bensinare
Temperaturmätaren som vanligen ligger precis i mitten gick upp mot rödmarkeringen idag. Detta hände när jag belastade motorn (accelererade eller körde lite hårt) eller stod still med motorn på tomgång. Vid försiktig körning i 70-80 höll sig mätaren ungefär i mitten. Förändringen sker snabbt, räcker med att stå på tomgång i ca 30 s för att mätarnålen skall ändra sig från mitten till halvvägs mot rödmarkeringen.
Fläkten går.
TAcksam för hjälp.

/Fredrik

6 Inlägg
21 oktober 2008
Kan vara termostaten som pajat.
Eller glykolblandningen som är fel.

Sometimes even to live is an act of courage

med lem
1 925 Inlägg
21 oktober 2008
900tommy skrev:

så om man inte har glycol alls så blir den jättevarm eller ? lol

hur ligger vattennivån på bilen ?

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !

299 Inlägg
21 oktober 2008
_fillan_ skrev:
900tommy skrev:

så om man inte har glycol alls så blir den jättevarm eller ? lol

hur ligger vattennivån på bilen ?

glycolblandningen ändrar kokpunkten så om man inte har nån glycol alls så kommer bilen att "koka"fortare

143 Inlägg
22 oktober 2008
Hej!  Om temperaturen går upp så snabbt, kanske 10 grader på 30 sek skulle jag gissa på tempgivaren. Jag tror inte att tempen i verkligheten kan öka så fort. Börja med att byta givaren, den är ofta billig och lätt att byta.

13 Inlägg
22 oktober 2008
antingen är det termostaten eller så har du kanske ett litet läckage på kylsystemet.

6 Inlägg
28 oktober 2008
Trådstartare
Fyllde på mer vatten i kylsystemet så löste det sig, hade inte kollat det tillräckligt noga. Nu är det "bara" att ta reda på om kylvattnet försvinner onaturligt fort och vart det i så fall tar vägen, kan bli en obehaglig överraskning för jag har inte noterat något synligt vattenläckage.

Sök