(Köpråd delen är stängd för nya trådar...)
Tjenare!
Har haft funderingar på att skaffa bil ett bra tag nu. Det börjar dra ihop sig och närma sig sommaren, så nu är det dags.
Jag måste få sålt våran Golf IV... Men efter det ska jag ut och shoppa kärra!
Nu är frågan. Vad ska jag köpa? Jag har 55 000:- att lägga ut på en bil. Som sedan inte får bli aldeles för dyr i drift eller att äga.
Känner en och annan som kör Fiat Coupé. En ganska prisvärd bil, tror jag (?) Runt 50 tusen för en 16Ventil turbo som gått inte allt för många mil. Fått tag på en snubbe som ska sälja en 16ventil Turbo, -95:a som gått drygt 10.000 mil, för 55000-57000 kronor. Topplocket, kamremen och Turbon(!) är precis bytta. LE sidokjolar ska på. Den har vinge med bromsljus (den smala lilla vingen som ser riktigt bra ut!). Den är sänkt och har kjolar fram och en ovanlig bakläpp. Förmodligen kommer det sitta 18" fälgar på, beroende på hur mkt jag bestämmer mig för att betala.
Den har väldigt mkt små lackskador här och var på bilen, men detta ska han fixa. Även en buckla på huven, som säkert har med Topplock historian att göra!
Jag får även ett EVO-Chipp med.
Jag är en nybörjare och detta är min första bil. Jag vet inte riktigt vart jag ska titta/lyssna efter fel. Vet inte riktigt hur felen låter när man kör. Har läst runt lite och börjar få ihop det. Men kan ändå behöva lite mer tips! Allt om bilar är i princip hjälp för att inte köpa en rishög.
Fler frågor:
1) Kan bilen vara värd så mycket pengar, med tanke på att det faktiskt är en 95:a?
2) A) Bilen måste ju stått lite efter att topplocket flög, kan den börjat rosta i motorn? B) Hur stor risk är det att de kan ha hänt?
3) Vilka andra problem är vanliga med FIat Coupe 16V T?
4) Om jag inte prutar... SKa jag be honom sätta in Öppet filter och en Dump i samma pris? Kan det vara rimligt?
5) Hur ska det INTE låta när man kör bilen? Om det är extremt så förstår ju vem som helst, men om det skulle vara något som är på väg att pajja... Hur kan det låta då? För är det dålt under dagen jag köper den, men alla fel visar sig efter en månad så är det kanske surt!
6) På vilka ställen ska jag leta rost? (På vilka allvarliga ställen...) Hittar inget på karossen som tur är, men det betyder inte att det inte kan ha börjat rosta på andra håll.
7) Varför byter man turbon?
8) Hur märker jag om kopplingen börjar ge sig?
9) Om bilen är hårt körd... A) Kan man se detta på några typiska saker? B) Kan det vara OK att ägaren innan kört den hårt, om han ändå bytt de viktigaste delarna!?
Kommer jag på fler frågor så uppdaterar jag!
Hoppas det inte ser löjligt nu att jag numrerat å shit. Men det är väldigt viktigt att jag får svar på dessa frågor!!
Letat runt och letat i gammla trådar. Men jag vill ha ny, färsk och uppdaterad information/erfarenhet.
Ha d gött å tack så mkt på förhand!!
Tjenare!
Har haft funderingar på att skaffa bil ett bra tag nu. Det börjar dra ihop sig och närma sig sommaren, så nu är det dags.
Jag måste få sålt våran Golf IV... Men efter det ska jag ut och shoppa kärra!
Nu är frågan. Vad ska jag köpa? Jag har 55 000:- att lägga ut på en bil. Som sedan inte får bli aldeles för dyr i drift eller att äga.
Känner en och annan som kör Fiat Coupé. En ganska prisvärd bil, tror jag (?) Runt 50 tusen för en 16Ventil turbo som gått inte allt för många mil. Fått tag på en snubbe som ska sälja en 16ventil Turbo, -95:a som gått drygt 10.000 mil, för 55000-57000 kronor. Topplocket, kamremen och Turbon(!) är precis bytta. LE sidokjolar ska på. Den har vinge med bromsljus (den smala lilla vingen som ser riktigt bra ut!). Den är sänkt och har kjolar fram och en ovanlig bakläpp. Förmodligen kommer det sitta 18" fälgar på, beroende på hur mkt jag bestämmer mig för att betala.
Den har väldigt mkt små lackskador här och var på bilen, men detta ska han fixa. Även en buckla på huven, som säkert har med Topplock historian att göra!
Jag får även ett EVO-Chipp med.
Jag är en nybörjare och detta är min första bil. Jag vet inte riktigt vart jag ska titta/lyssna efter fel. Vet inte riktigt hur felen låter när man kör. Har läst runt lite och börjar få ihop det. Men kan ändå behöva lite mer tips! Allt om bilar är i princip hjälp för att inte köpa en rishög.
Fler frågor:
1) Kan bilen vara värd så mycket pengar, med tanke på att det faktiskt är en 95:a?
2) A) Bilen måste ju stått lite efter att topplocket flög, kan den börjat rosta i motorn? B) Hur stor risk är det att de kan ha hänt?
3) Vilka andra problem är vanliga med FIat Coupe 16V T?
4) Om jag inte prutar... SKa jag be honom sätta in Öppet filter och en Dump i samma pris? Kan det vara rimligt?
5) Hur ska det INTE låta när man kör bilen? Om det är extremt så förstår ju vem som helst, men om det skulle vara något som är på väg att pajja... Hur kan det låta då? För är det dålt under dagen jag köper den, men alla fel visar sig efter en månad så är det kanske surt!
6) På vilka ställen ska jag leta rost? (På vilka allvarliga ställen...) Hittar inget på karossen som tur är, men det betyder inte att det inte kan ha börjat rosta på andra håll.
7) Varför byter man turbon?
8) Hur märker jag om kopplingen börjar ge sig?
9) Om bilen är hårt körd... A) Kan man se detta på några typiska saker? B) Kan det vara OK att ägaren innan kört den hårt, om han ändå bytt de viktigaste delarna!?
Kommer jag på fler frågor så uppdaterar jag!
Hoppas det inte ser löjligt nu att jag numrerat å shit. Men det är väldigt viktigt att jag får svar på dessa frågor!!
Letat runt och letat i gammla trådar. Men jag vill ha ny, färsk och uppdaterad information/erfarenhet.
Ha d gött å tack så mkt på förhand!!
Senast redigerat av Miller (13 maj 2006)
Saluhallen i göteborg!
0
0
0
0