Gjorde ett litet kul test idag mellan Sinus Live 1500 o AudioDesign P-MAX 1000D vilket som spelade högst o vilket som lät bäst musikaliskt. dB mätningen utfördes med TermLab o batterierna i bilen laddades undertiden jag bytte steg. Bilen som jag använde är min V70, samma bil som jag tävlar med i Billjud. Jag har använt ett Volvo Ambulans Batteri (850 A/90Ah) och ett lite mindre startbatteri (600A/70Ah). Bilen var även igång under mätningarna
Resultat Sinus Live 1500: 144.0dB Det spelar högt, men när man lyssnar på hur det låter musikaliskt så låter det som basljudet kommer okontrollerat och brötigt. När man kollar på sinuskurvorna som på TermLab så är dom väldigt fina första sekunderna och sedan övergår det till dist, vilket gör att det låter brötigt och okontrollerat. Väldigt lätt att förstöra basar när det distar.
Det markerat med rött är dist. Det distar ordentligt när man spelar högt
Teknisk data: CEA-2006 ( 14,4volt )
Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter 40-180 Hz)
bass eq kontroll vid 30-80hz: Ja ( 0 to 12db )
Subsonic filter: Ja (20-50Hz 24dB)
Nikel-plätterade kontakter: Ja
Avsäkring: Extern 150amp ANL ( medföljer )
Storlek: (cm) 42(L)x6.2(H)x19,5(W)
Ström anslutning: Tar up till 50mm2 + & -
Högtalar anslutning: Tar up till 10mm2
Pris 2690:-
Resultat AudioDesign: 143.8dB Detta steget spelar inte lika högt som Sinus steget men däremot så låter det väldigt bra med detta steget. Vill man ha välljud för lite pengar ska man satsa på detta. För det låter riktigt fint. Kollar man på sinuskurvorna på bilden så är dom jämna och fina under hela mätningen vilket visar att det inte distar även att man spelar högt. Detta betyder då att det låter bra och även spelar riktigt högt.
Fina kurvor med detta steget o inget tecken på dist.
Teknisk Data: Digital Class "D" Monoblock Amplifier
Full MOS-FET Cercuitry
2 Channels input -Mono Output
1 Ohm Mono Stable
Master/Slave mode Support @ 4 Ohm
Frekvens Omfång: 15-250hz
Variabel delningsfrekvens: 40-250hz
Adjustable Bass Boost: 0-18dB
Phase Control Switch: 0-180 grader
Effekt vid 13.8v (THD 0.3%)
500 W RMS @ 4 Ohm
750 W RMS @ 2 Ohm
1000 W RMS @ 1 Ohm
1.400 W RMS @ 4 Ohm Master/ Slave Bridged
Pris 2990:-
Slutsats: Sinus Steget ska enligt tillverkaren lämna 1500w rms i 1ohm och detta är då uppmätt vid 14.4v vilket man inte har så ofta i en bil när man spelar musik. Sinus steget distar jätte mycket vilket kan leda till att basar går sönder mycket lättare och det låter inte lika trevligt som med AudioDesign steget.
AudioDesign steget lämnar 1000w rms i 1ohm enligt tillverkaren vid 13.8v vilket är närmare den spänning man har i bilen när man spelar musik. AudioDesign steget lämnar mindre effekt men spelar nästan lika högt som Sinus steget och då låter det bra också. Skillnaden i ljudupplevelsen är det en enorm skillnad på och AudioDesign går lätt vinnande ur denna kampen.
Också värt att nämna ännu en gång är att fakbriksvärden är uppmätta vid olika volt och Audiodesign är uppmätt vid lägre spänning och skulle man mäta ett Sinus Live 1500 vid samma volt som AudioDesign så skulle det inte lämna några 1500w Rms.
Skulle jag då välja mellan dessa två steg så skulle jag ta ett AudioDesign pga att det låter riktigt bra och spelar högt. Mer prisvärt steg får man leta efter
Mvh Bamse
Resultat Sinus Live 1500: 144.0dB Det spelar högt, men när man lyssnar på hur det låter musikaliskt så låter det som basljudet kommer okontrollerat och brötigt. När man kollar på sinuskurvorna som på TermLab så är dom väldigt fina första sekunderna och sedan övergår det till dist, vilket gör att det låter brötigt och okontrollerat. Väldigt lätt att förstöra basar när det distar.
Det markerat med rött är dist. Det distar ordentligt när man spelar högt
Teknisk data: CEA-2006 ( 14,4volt )
Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter 40-180 Hz)
bass eq kontroll vid 30-80hz: Ja ( 0 to 12db )
Subsonic filter: Ja (20-50Hz 24dB)
Nikel-plätterade kontakter: Ja
Avsäkring: Extern 150amp ANL ( medföljer )
Storlek: (cm) 42(L)x6.2(H)x19,5(W)
Ström anslutning: Tar up till 50mm2 + & -
Högtalar anslutning: Tar up till 10mm2
Pris 2690:-
Resultat AudioDesign: 143.8dB Detta steget spelar inte lika högt som Sinus steget men däremot så låter det väldigt bra med detta steget. Vill man ha välljud för lite pengar ska man satsa på detta. För det låter riktigt fint. Kollar man på sinuskurvorna på bilden så är dom jämna och fina under hela mätningen vilket visar att det inte distar även att man spelar högt. Detta betyder då att det låter bra och även spelar riktigt högt.
Fina kurvor med detta steget o inget tecken på dist.
Teknisk Data: Digital Class "D" Monoblock Amplifier
Full MOS-FET Cercuitry
2 Channels input -Mono Output
1 Ohm Mono Stable
Master/Slave mode Support @ 4 Ohm
Frekvens Omfång: 15-250hz
Variabel delningsfrekvens: 40-250hz
Adjustable Bass Boost: 0-18dB
Phase Control Switch: 0-180 grader
Effekt vid 13.8v (THD 0.3%)
500 W RMS @ 4 Ohm
750 W RMS @ 2 Ohm
1000 W RMS @ 1 Ohm
1.400 W RMS @ 4 Ohm Master/ Slave Bridged
Pris 2990:-
Slutsats: Sinus Steget ska enligt tillverkaren lämna 1500w rms i 1ohm och detta är då uppmätt vid 14.4v vilket man inte har så ofta i en bil när man spelar musik. Sinus steget distar jätte mycket vilket kan leda till att basar går sönder mycket lättare och det låter inte lika trevligt som med AudioDesign steget.
AudioDesign steget lämnar 1000w rms i 1ohm enligt tillverkaren vid 13.8v vilket är närmare den spänning man har i bilen när man spelar musik. AudioDesign steget lämnar mindre effekt men spelar nästan lika högt som Sinus steget och då låter det bra också. Skillnaden i ljudupplevelsen är det en enorm skillnad på och AudioDesign går lätt vinnande ur denna kampen.
Också värt att nämna ännu en gång är att fakbriksvärden är uppmätta vid olika volt och Audiodesign är uppmätt vid lägre spänning och skulle man mäta ett Sinus Live 1500 vid samma volt som AudioDesign så skulle det inte lämna några 1500w Rms.
Skulle jag då välja mellan dessa två steg så skulle jag ta ett AudioDesign pga att det låter riktigt bra och spelar högt. Mer prisvärt steg får man leta efter
Mvh Bamse
Senast redigerat av Bamse940Ltt (31 oktober 2008)
0
0
0
0