3477
Sök

Sinus Live 1500 VS. AudioDesign P-Max 1000D

Bamse940Ltt
31 oktober 2008
Trådstartare
Gjorde ett litet kul test idag mellan Sinus Live 1500 o AudioDesign P-MAX 1000D vilket som spelade högst o vilket som lät bäst musikaliskt. dB mätningen utfördes med TermLab o batterierna i bilen laddades undertiden jag bytte steg. Bilen som jag använde är min V70, samma bil som jag tävlar med i Billjud. Jag har använt ett Volvo Ambulans Batteri (850 A/90Ah) och ett lite mindre startbatteri (600A/70Ah). Bilen var även igång under mätningarna

Resultat Sinus Live 1500: 144.0dB Det spelar högt, men när man lyssnar på hur det låter musikaliskt så låter det som basljudet kommer okontrollerat och brötigt. När man kollar på sinuskurvorna som på TermLab så är dom väldigt fina första sekunderna och sedan övergår det till dist, vilket gör att det låter brötigt och okontrollerat. Väldigt lätt att förstöra basar när det distar.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/15450/493160_30xc39.jpg

Det markerat med rött är dist. Det distar ordentligt när man spelar högt

Teknisk data: CEA-2006 ( 14,4volt )
Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter 40-180 Hz)
bass eq kontroll vid 30-80hz: Ja ( 0 to 12db )
Subsonic filter: Ja (20-50Hz 24dB)
Nikel-plätterade kontakter: Ja
Avsäkring: Extern 150amp ANL ( medföljer )
Storlek: (cm) 42(L)x6.2(H)x19,5(W)
Ström anslutning: Tar up till 50mm2 + & -
Högtalar anslutning: Tar up till 10mm2

Pris 2690:-

Resultat AudioDesign: 143.8dB Detta steget spelar inte lika högt som Sinus steget men däremot så låter det väldigt bra med detta steget. Vill man ha välljud för lite pengar ska man satsa på detta. För det låter riktigt fint. Kollar man på sinuskurvorna på bilden så är dom jämna och fina under hela mätningen vilket visar att det inte distar även att man spelar högt. Detta betyder då att det låter bra och även spelar riktigt högt.

https://www1.garaget.org/gallery/archive/15450/493159_4gjxyh.jpg

Fina kurvor med detta steget o inget tecken på dist.

Teknisk Data: Digital Class "D" Monoblock Amplifier
Full MOS-FET Cercuitry
2 Channels input -Mono Output
1 Ohm Mono Stable
Master/Slave mode Support @ 4 Ohm
Frekvens Omfång: 15-250hz
Variabel delningsfrekvens: 40-250hz
Adjustable Bass Boost: 0-18dB
Phase Control Switch: 0-180 grader
Effekt vid 13.8v (THD 0.3%)
500 W RMS @ 4 Ohm
750 W RMS @ 2 Ohm
1000 W RMS @ 1 Ohm
1.400 W RMS @ 4 Ohm Master/ Slave Bridged

Pris 2990:-

Slutsats: Sinus Steget ska enligt tillverkaren lämna 1500w rms i 1ohm och detta är då uppmätt vid 14.4v vilket man inte har så ofta i en bil när man spelar musik. Sinus steget distar jätte mycket vilket kan leda till att basar går sönder mycket lättare och det låter inte lika trevligt som med AudioDesign steget.

AudioDesign steget lämnar 1000w rms i 1ohm enligt tillverkaren vid 13.8v vilket är närmare den spänning man har i bilen när man spelar musik. AudioDesign steget lämnar mindre effekt men spelar nästan lika högt som Sinus steget och då låter det bra också. Skillnaden i ljudupplevelsen är det en enorm skillnad på och AudioDesign går lätt vinnande ur denna kampen.

Också värt att nämna ännu en gång är att fakbriksvärden är uppmätta vid olika volt och Audiodesign är uppmätt vid lägre spänning och skulle man mäta ett Sinus Live 1500 vid samma volt som AudioDesign så skulle det inte lämna några 1500w Rms.

Skulle jag då välja mellan dessa två steg så skulle jag ta ett AudioDesign pga att det låter riktigt bra och spelar högt. Mer prisvärt steg får man leta efter

Mvh Bamse
Senast redigerat av Bamse940Ltt (31 oktober 2008)

1 400 Inlägg
31 oktober 2008
Bamse940Ltt skrev:
Gjorde ett litet kul test idag mellan Sinus Live 1500 o AudioDesign P-MAX 1000D vilket som spelade högst o vilket som lät bäst musikaliskt. dB mätningen utfördes med TermLab o batterierna i bilen laddades undertiden jag bytte steg. Bilen som jag använde är min V70, samma bil som jag tävlar med i Billjud.

Resultat Sinus Live 1500: 144.0dB Det spelar högt, men när man lyssnar på hur det låter musikaliskt så låter det som basljudet kommer okontrollerat och brötigt. När man kollar på sinuskurvorna som på TermLab så är dom väldigt fina första sekunderna och sedan övergår det till dist, vilket gör att det låter brötigt och okontrollerat. Väldigt lätt att förstöra basar när det distar.

Teknisk data: CEA-2006 ( 14,4volt )
Effekt rms (1ohm): 1500w x 1 (THD 0.8%)
Effekt rms (2ohm): 900w x 1 (THD 0.4%)
Effekt rms (4ohm): 550w x 1 (THD 0.3%)
freqvens omfång: 10hz - 500hz
Ingångs känslighet: 200mv to 5v
Delnings filter: Ja (lowpass)
Variabel delningsfrekvens: Ja ( low-pass filter 40-180 Hz)
bass eq kontroll vid 30-80hz: Ja ( 0 to 12db )
Subsonic filter: Ja (20-50Hz 24dB)
Nikel-plätterade kontakter: Ja
Avsäkring: Extern 150amp ANL ( medföljer )
Storlek: (cm) 42(L)x6.2(H)x19,5(W)
Ström anslutning: Tar up till 50mm2 + & -
Högtalar anslutning: Tar up till 10mm2

Pris 2690:-

Resultat AudioDesign: 143.8dB Detta steget spelar inte lika högt som Sinus steget men däremot så låter det väldigt bra med detta steget. Vill man ha välljud för lite pengar ska man satsa på detta. För det låter riktigt fint. Kollar man på sinuskurvorna på bilden så är dom jämna och fina under hela mätningen vilket visar att det inte distar även att man spelar högt. Detta betyder då att det låter bra och även spelar riktigt högt.

Teknisk Data: Digital Class "D" Monoblock Amplifier
Full MOS-FET Cercuitry
2 Channels input -Mono Output
1 Ohm Mono Stable
Master/Slave mode Support @ 4 Ohm
Frekvens Omfång: 15-250hz
Variabel delningsfrekvens: 40-250hz
Adjustable Bass Boost: 0-18dB
Phase Control Switch: 0-180 grader
Effekt vid 13.8v (THD 0.3%)
500 W RMS @ 4 Ohm
750 W RMS @ 2 Ohm
1000 W RMS @ 1 Ohm
1.400 W RMS @ 4 Ohm Master/ Slave Bridged

Pris 2990:-

Slutsats: Sinus Steget ska enligt tillverkaren lämna 1500w rms i 1ohm och detta är då uppmätt vid 14.4v vilket man inte har så ofta i en bil när man spelar musik. Sinus steget distar jätte mycket vilket kan leda till att basar går sönder mycket lättare och det låter inte lika trevligt som med AudioDesign steget.

AudioDesign steget lämnar 1000w rms i 1ohm enligt tillverkaren vid 13.8v vilket är närmare den spänning man har i bilen när man spelar musik. AudioDesign steget lämnar mindre effekt men spelar nästan lika högt som Sinus steget och då låter det bra också. Skillnaden i ljudupplevelsen är det en enorm skillnad på och AudioDesign går lätt vinnande ur denna kampen.

Också värt att nämna ännu en gång är att fakbriksvärden är uppmätta vid olika volt och Audiodesign är uppmätt vid lägre spänning och skulle man mäta ett Sinus Live 1500 vid samma volt som AudioDesign så skulle det inte lämna några 1500w Rms.

Skulle jag då välja mellan dessa två steg så skulle jag ta ett AudioDesign pga att det låter riktigt bra och spelar högt. Mer prisvärt steg får man leta efter

Mvh Bamse

Bilder På Detta Kommer Upp Senare Idag

Det kan även vara bra om du skriver vad du har haft för batteri(er) under dina mätningar.
sinus live lämnar 1300 w Rms vid 14.4 V och ca 900 w Rms vid 13,8v @ 1 Ohm

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

Svensk Mästare SQL Mini 2010
2 009 Inlägg
31 oktober 2008
Detta är ju lite intressant.
Men vilken last använde du...?
Alltså vilken bas och vid vilket ohmantal.

www.BUGPEOPLE.se
"Liten bil stor ***"

Bamse940Ltt
31 oktober 2008
Trådstartare
micke7406 skrev:
Det kan även vara bra om du skriver vad du har haft för batteri(er) under dina mätningar.
sinus live lämnar 1300 w Rms vid 14.4 V och ca 900 w Rms vid 13,8v @ 1 Ohm

Jag har använt ett Volvo Ambulans Batteri (850 A/90Ah) och ett lite mindre startbatteri (600A/70Ah). Bilen var även igång

Bamse940Ltt
31 oktober 2008
Trådstartare
BMTech skrev:
Detta är ju lite intressant.
Men vilken last använde du...?
Alltså vilken bas och vid vilket ohmantal.

1ohm och en Carpower Sonic 15"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
31 oktober 2008
Sen är det inte RMS effekt.
Det är full mutter, solen i ryggen, nedförsbacke å hemlängtan och inget annat.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Bamse940Ltt
31 oktober 2008
Trådstartare
Tokken skrev:
Sen är det inte RMS effekt.
Det är full mutter, solen i ryggen, nedförsbacke å hemlängtan och inget annat.

japp det är full mutter på dom mätningarna du ser på bilden. det är för att se hur högt man spelar med dom olika stegen o hur mycke dom distar.

det ang rms är bara ett påstående att vid olika volt så är det olika effekt. o som det skrevs innan så leverar sinus steget 900rms vid 13.8 volt. vilket då innebär att AudioDesign har mer effekt än vad Sinussteget har vid samma spänning

43 Inlägg
1 november 2008
Jag lyssnade på Audiodesign igår. jisses vilken kontroll smile Ville inte lämna tillbaka det till butiken efter demospelningen ju hehe

Får se till å inhandla ett sådant steg inom snar framtid!!
Skönt att sinus har fått en motståndare smile

1 400 Inlägg
1 november 2008
erik_burn skrev:
Jag lyssnade på Audiodesign igår. jisses vilken kontroll smile Ville inte lämna tillbaka det till butiken efter demospelningen ju hehe

Får se till å inhandla ett sådant steg inom snar framtid!!
Skönt att sinus har fått en motståndare smile

Det finns fler motståndare om man kollar effekt per krona.

TEX. Kole Audio Qxl- 2400 och storebror Qxl-3000D

Jag har beställt ett Qxl-3000D för skoj skull och ska köra lite tester. Återkommer med resultat.

TEAM dBAkuten
865 Inlägg
1 november 2008
Att tillverka slutsteg som lämnar mycket pulver billigt är inga problem men att få de att låta bra är en annan sak.
Det är precis som folk har glömt det att man lyssna ju på musiken, nä man jämför på pappret mest effekt/krona sen köper man.....

Vad ska man säga??

Så sådana här tester är alltid roligt att läsa. Ni skulle även trassla in ett slutsteg som lämnar 1000-1500w som kostar 8-10000:- se hur det står sig mot de billigare stegen i era tester.

Jag har testat och lyssnat på följande i samma setup.
SL 1500.1 (Listpris 2695:-)
Mutant MT1500.1xxx (Listpris 5995:-)
Kicker ZX1500.1 (Listpris 9995:-)

Dock i 2ohm så det gynnar de billigare stegen när det gäller ljudkvalité och det var precis i sin ordning.
Man får vad man betalar för....Vilken skillnad....

Många klaga på sina basar att de bara mullra och inte har tajtheten men det är lika stor skans att det är steget som basarna som gör att basen släpar efter och låter helt okontrollerat  för sig själv. Så effekten på pappret har avgör inte enligt mig om steget klarar driva basarna som konstruktörerna har tänkt.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Bamse940Ltt
1 november 2008
Trådstartare
AudioDesign steget ska man ta chansen att prova om man kan det eller gå in till en återförsäljare att provlyssna.. För det spelar riktigt gott. o som erik_brun skrev det är grym kontroll.

För er i närheten av borås kika in till bilradiohuset o provlyssna!
Senast redigerat av Bamse940Ltt (1 november 2008)

1 400 Inlägg
1 november 2008
dbakuten skrev:
Att tillverka slutsteg som lämnar mycket pulver billigt är inga problem men att få de att låta bra är en annan sak.
Det är precis som folk har glömt det att man lyssna ju på musiken, nä man jämför på pappret mest effekt/krona sen köper man.....

Vad ska man säga??

Så sådana här tester är alltid roligt att läsa. Ni skulle även trassla in ett slutsteg som lämnar 1000-1500w som kostar 8-10000:- se hur det står sig mot de billigare stegen i era tester.

Dock i 2ohm så det gynnar de billigare stegen när det gäller ljudkvalité och det var precis i sin ordning.

Många klaga på sina basar att de bara mullra och inte har tajtheten men det är lika stor skans att det är steget som basarna som gör att basen släpar efter och låter helt okontrollerat  för sig själv. Så effekten på pappret har avgör inte enligt mig om steget klarar driva basarna som konstruktörerna har tänkt.

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Kan inget annat än att hålla med dig Björn.

I den effektangivelsen som jag kollar på så jämför jag med mitt Crittical Mass-2500 som listar ca 20.000:-
Skälvklart så ska ett steg för 4000:- inte vara i närheten. Men det är jäkligt kul att prova. Och finns det någorlunda kontroll och harmoni i det så kan man ju glatt rekommendera det för andra också.

Bättre att prova först och rekommendera det/eller såga det senare

43 Inlägg
2 november 2008
dbakuten skrev:

Vad ska man säga??

MVH//Björn
www.dbakuten.se

Väldigt sant sagt!

när jag lyssnade på steget så testade vi samtidigt ett impact steg (Agent D tror ja de hette)
kostade typ 5000:- sen ett MDS steg för 5000:- som ja inte kommer ihåg va de hette.

Impact steget lät lite mer bättre men spelade lite lägre
MDS steget lät inte lika bra och spelade lite lägre än impact

www.ljudbyggaren.se
504 Inlägg
2 november 2008
Kan bara hålla med Björn, jag oxå....min service kille kopplade upp ett billigare steg och ett Audiotop DX800.1 steg.....det billigare steget skulle lämna enligt fabrik 1500 watt mer än Dx800 steget, visade sig att det lämnade ca 200 watt mer och lämnade väldigt distad signal gentemot DX800.....

som jag brukar säga.....man får vad man betalar för...

(Vill inte skriva ut vilket det billigare steget är pga risk för smutskastning)

cool
Senast redigerat av busfabror (2 november 2008)

2009 : 1x12" och ca 1300watt = 142,6 (ESPL Skivan) 2 Första Placeringar
2010 : 153,4 db på Tävling hos Ljudbyggaren i HBG med "Black'n'Blue"
www.ljudbyggaren.se

1 400 Inlägg
3 november 2008
Var ute nu och provspelade lite med Kole audio Qxl-3000D.
Min första reaktion var jä.... vad effekt den lämnade och inte bara det. De lät bra och hadde basen i ett järngrepp.

Jag körde ioförsig i 2 Ohm men ska prova att lasta ner den till 1 Ohm och kolla dist.

Nackdelen då. Det drar mycket mer ström än jag trodde.

Det kommer att bli mätningar till helgen så jag återkommer då med resultat.

347 Inlägg
3 november 2008
Roligt att någon gör ett test med lite billigare steg. smile

SM-Guld Billjud 2007&08
2 353 Inlägg
11 november 2008
micke7406 skrev:
Vi gjorde lite mätningar nu till helgen men fick tyvärr inte tag på något stetoskop.
Så angivelsen är full mutter.

Kole Audio QXL3000D

4 Ohm = 1240w
2Ohm = 1808w
1 ohm = 2480w

Stetoskop?! lol

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!

Team dBakuten
3 453 Inlägg
11 november 2008
jonash skrev:
micke7406 skrev:
Vi gjorde lite mätningar nu till helgen men fick tyvärr inte tag på något stetoskop.
Så angivelsen är full mutter.

Kole Audio QXL3000D

4 Ohm = 1240w
2Ohm = 1808w
1 ohm = 2480w

Stetoskop?! lol

Hihi.. såg det jag med.. Men jag reagerade inte först om jag ska vara ärlig. smile

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

1 400 Inlägg
11 november 2008
Haha... Morgontrött.  Edt..OSCILOSKOP och inget annat

Sök