2712
Sök

Nikon D40, en bra nybörjarkamera?

420 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Tjena tjena!

Jag älskar att fota osv och har gjort detta ett tag nu men bara med en vanlig kompaktkamera.
Känner att jag vill ta steget upp och köpa mig en systemkamera.

Fått lite tips osv på att en Nikon D40 är en bra nybörjarkamera som sköter allt åt en nästan.

Är detta en bra kamera? Kostar runt 3500 kr och det är det jag vill lägga max nästan på min första systemkamera.

Tips & tricks?

Om ni har haft en D40 får ni gärna berätta hur den är, lägg gärna in bilder som man kan få se m.m.!

Mvh

Jimmy

Vi lever i en orättvis värld..
560 Inlägg
23 november 2008
Fel forum, den ska ju läggas i film och foto smile

Even fools they say, can find a way out of the dark.

Miklen
23 november 2008
Har ingen erfarenhet av Nikon men om du älskar att fota så tror ja du kommer tröttna på den kameran.. D80 är snäppet bättre å har sjunkit i pris.. eller om du kollar begagnatfronten..

274 Inlägg
23 november 2008
Har bara snabbtestat en d40 ja du den är precis på gränsen till en bra kompaktkamera.

Jag har köpt mig en d70s för 2 år sen och det är en sån som jag skulle kunna rekomendera, tänk också på att bra bilder får man inte bara för att man har en bra kamera, Objektiv är en grej som kostar men också visar resultat sen, tänk också på att om du använder gamla objektiv utan inbygt fokusmotor så kommer du att fokusera manuellt då (i en d40/d60).

I det stora hela rekomenderar jag (på nikon sidan) en begagnad d70s-d80-d200
leta också efter ett objektiv som heter 18-70mm det är en bra början.

Nått mer man ska veta att systemkamera inte håller för alltid. Att byta slutare är bland de första grejerna som ger upp. Det är inget man ska vara rädd för men man ska veta att nån gång så kommer de och en går på ca 1500-2500? googla ''byta slutare'' för mer info.

123 Inlägg
23 november 2008
Tjejen har en d40x och den funkar ju riktigt bra, nu är jag ju ingen kamera expert men det ska vara en bra nybörjar kamera.

1 814 Inlägg
23 november 2008
Den är ju bättre än en kompaktkamera som man köper på elgiganten typ. men D60 är mycket bättre trots att den kostar lite mer.

8 885 Inlägg
23 november 2008
Har en D40 och den är perfekt för nybörjare.
Man kommer i gång snabbt med sitt fotande och det är ju det som är själva grejen för nybörjare och bilderna blir riktigt bra.

Fotograf på tierpidag.se

420 Inlägg
23 november 2008
Trådstartare
Tackar för svaren! Ska kolla runt lite mer och läsa recensioner. smile

Sök