3266
Sök

fråga om mitt steg och ett basköp.

157 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Tja! Såg på blekinghebilradio.se att dom hade ett mkt bra pris på en Orion C2 122 12" bas 2x2ohm. Någon som har en sådan här? Kommer få basworx lådan därifrån( sluten 28 liter) i julklapp och undrar om den spelar bra i den?
Vet att jag inte ska kolla mig blind på watt, med denna orion har 200rmsw och den bas jag har idag är en mds fanatic 12" på 250 rmsw, i en fabriksbyddg låda,  men detta betyder väl inte så mkt? Jag vill ha en bas som kan trycka lite mer än den jag har nu och ge lite mer bas helt enkelt..

En till fråga. Basen är ju på 2x2 ohm, och mitt steg är ett mono steg från u-dimension 300 rmsw vid 4 ohm och 600 vid 2 ohm. Förstår inte så mkt med det här om ohm, men kan jag bara koppla basen till steget som vanligt och få ut två ohm eller hur gör jag?

Tror ni mer duktiga på detta?

God jul!

157 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
Okej, skit i detta inlägg. Har bestämt mig för att köpa dessa.

men kan någon svara  på detta med Ohm, sökt på ohm men får fram 6 milj trådar o orkar inte att gå igenom alla. Hur är det med dubbla 2ohms spolar, o 4 ohms spolar. Basen jag ska ha är med 2x2 ohms spolar och är det bara att koppla som vanligt eller ska man serie eller parallell koppla(har läst om det nån stans).

653 Inlägg
18 december 2008
fredriko666 skrev:

men kan någon svara  på detta med Ohm, sökt på ohm men får fram 6 milj trådar o orkar inte att gå igenom alla. Hur är det med dubbla 2ohms spolar, o 4 ohms spolar. Basen jag ska ha är med 2x2 ohms spolar och är det bara att koppla som vanligt eller ska man serie eller parallell koppla(har läst om det nån stans).

Vet inte vilke av vilken koppling men det kan antingen bli 1ohm eller 2, rätta mig nån om jag har fel...

7 274 Inlägg
18 december 2008
Aronsson_Kil skrev:
fredriko666 skrev:

Vet inte vilke av vilken koppling men det kan antingen bli 1ohm eller 2, rätta mig nån om jag har fel...

Du har fel.
Parallelt så blir det 1ohm och i serie så blir det 4 ohm.

21 761 Inlägg
18 december 2008
Basen har två st 2 Ohms spolar. Om spolarna kopplas parallellt så blir den totala impedansen 1 Ohm, om spolarna kopplas i serie så blir totala impedansen 4 Ohm.

Med tanke på att steget inte tål 1 Ohms belastning så får du koppla spolarna i serie så att totala impedansen blir 4 Ohm. Kolla på exempel nummer två i länken:

http://rockfordfosgate.com/rftech/woofe … ofer_imp=3
Senast redigerat av Drönirettab (18 december 2008)

157 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
okej, förstår knappt:P

134 Inlägg
18 december 2008
Aronsson_Kil skrev:
fredriko666 skrev:

du kan parallell-koppla den då blir den totala resistansen 1ohm eller så kan du serie-koppla den då blir den totala resistansen 4ohm

134 Inlägg
18 december 2008
Drönirettab skrev:
Basen har två st 2 Ohms spolar. Om spolarna kopplas parallellt så blir den totala impedansen 1 Ohm, om spolarna kopplas i serie så blir totala impedansen 4 Ohm.

Med tanke på att steget inte tål 1 Ohms belastning så får du koppla spolarna i serie så att totala impedansen blir 4 Ohm. Kolla på exempel nummer två i länken:

http://rockfordfosgate.com/rftech/woofe … ofer_imp=3

du hann före:P

157 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
tack! synd att dom bara reade ut den basen med dubbla 2ohms spolar och inte den med dubbla 4 ohms också:)
tror ni 300rmsw i 4 ohm räcker till basen, eller bör jag köpa den andra så jag kan få ner den i 2 ohm?

1 058 Inlägg
18 december 2008
fredriko666 skrev:
tack! synd att dom bara reade ut den basen med dubbla 2ohms spolar och inte den med dubbla 4 ohms också:)
tror ni 300rmsw i 4 ohm räcker till basen, eller bör jag köpa den andra så jag kan få ner den i 2 ohm?

köp den med 4ohm spolar så får du lite mer kräm ur steget.. men är det mer bas du är ute efter så hade en portad låda varit att föredra.

PoLoud =D

157 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
jo visst är det så. Men vad tror ni om samma bas fast den 10" aren. Vad blir den största skillnaden om man jämför 10" med 12". Tycker ni jag ska jag skippa den slutna lådan o köra med dls lådan som är portad och 32Liter?

Sök