2436
Sök

Saab 900 2.0T chip steg 1

34 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Ja som sagt jag chippade min saab idag och har märkt att laddtrycket svajar? På tvåans växel så går den inte till den röda delen av turbomätaren och gör det bara ibland på treans växel? Jag ringde till bsr och dom sa att styrdonet måste anpassas efter bilen och att det tar cirka 300km innan den fungerar fullt normalt. Kan det vara så att fjädern till wastegaten är slö och inte hänger med eller är det som bsr säger att man måste "köra in" boxen innan det fungerar

Marre90

2 164 Inlägg
19 september 2008
Svajar laddet kan bero på mycket. Är de överslängar och inte kan hålla rätt ladd är de fjädern.
De är lätt att kolla.
Ryck 5ans säkring och gasa fullt. Laddet får inte svaja nått då.

MVH

F

34 Inlägg
19 september 2008
Trådstartare
Fredrik-79 skrev:
Svajar laddet kan bero på mycket. Är de överslängar och inte kan hålla rätt ladd är de fjädern.
De är lätt att kolla.
Ryck 5ans säkring och gasa fullt. Laddet får inte svaja nått då.

MVH

F

Skulle du kunna förklara exakt vad som händer när jag rycker ur 5ans säkring? Har för mig att det är till apc'n men vad innebär det att dra ut den? Alltså nej laddtrycket hoppar inte fram och tillbaka utan det är mer att den laddar inte fullt ut på den röda markeringen när jag kör fullgas på 2an och 3ans växel ibland.

Marre

2 164 Inlägg
19 september 2008
Den gör att du går ner på GLT och då ser du om laddet är stabilt.
Om den är ibland på röda gör inge.

MVH

F

12 Inlägg
24 december 2008
är helt färsk när de gäller bilar kan inte mkt alls...så min fråga är går det att chippa en saab 900 2.3 (utan turbo) ? skicka gärna svaret via pm..fort big_smile..MVH /Christian

741 Inlägg
24 december 2008
Gandson skrev:
är helt färsk när de gäller bilar kan inte mkt alls...så min fråga är går det att chippa en saab 900 2.3 (utan turbo) ? skicka gärna svaret via pm..fort big_smile..MVH /Christian

Tveksamt om det ens finns chip till dessa? om det finns så ger det max 5-20 hk så ganska onödigt att lägga ut flera 1,000 på så lite hk enligt mig smile

tuningservice.se
91 Inlägg
24 december 2008
Hörru fredrik.
Laddet blir till 99.9 procent alltid stabild när man rycker säkringen och använder mekanisk laddtryckstyrning(dvs koppla ut magnetventilen). det är inget bra sätt att felsöka.

Det du ska göra är att kolla magnetventil wastegatesteklocka och trycktesta hela turbosystemet.

Jag trycktestade ett turbosystem här i veckan och det pös överallt från div vakuumslangar, konstigt att killen inte fick ladd förens 4000rpm:P
Senast redigerat av sebben (24 december 2008)

Sök