3371
Sök

Knakar i styrningen.

337 Inlägg
17 maj 2006
Trådstartare
Tjabba

På min Golf II GTI 8v -87 så knakar och hackar det när man svänger på ratten. Det knakar också när man trycker ner vänster framände.  Trodde först det var kuggstången, men en mekaniker så att det var fjäderbenslagret. Men om det nu är fjäderbenslagret så ska det väl ej knaka o hacka när jag svänger?

PS. Drivknut är bytt
Senast redigerat av Reggin (19 maj 2006)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

337 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
Upp... Need svar tongue

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

21 761 Inlägg
19 maj 2006
Det låter vettigt med fjäderbenslagret faktiskt. När du svänger så följer ju lagret med fjäderbenet i vridningsrörelsen.

99 Inlägg
19 maj 2006
Håller med... Hade samma fel på firmabilen, som är en Passat -95... Men efter att dom bytt fjäderbenslagringarna så låter det ingenting när man svänger smile

< Hänne nå, så hänne hänna! >

337 Inlägg
19 maj 2006
Trådstartare
En följdfråga! Är det svårt att byta?
Senast redigerat av Reggin (19 maj 2006)

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

21 761 Inlägg
19 maj 2006
Har tyvärr aldrig bytt sådana men det borde vara likartat jobb som att byta fjäder och stötdämpare. Då brukar man ju dra ihop fjädern, lossa dämparmuttern, lossa styrstag och sedan vika ut fjäderbenet på en bil utan framhjulsdrift. På en framhjulsdriven måste man väl lossa en drivknut också kan jag tänka mig, har dock aldrig haft en sådan bil så jag är inte säker.
Lagret sitter med 3 skruvar på min iaf.

337 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Tar upp denna tråd igen eftersom byte av fjäderbenslager ej funkade. Måste veta vad som är fel och vad som ska bytas!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

337 Inlägg
29 maj 2006
Trådstartare
Om du skulle läst så skulle du inte svarat drivknuten:P

Vill ha mer svar!

LÄNGE LEVE POLISMAKTEN

Race mekaniker
26 Inlägg
29 maj 2006
kan var spindel leden..hade så på min audi.. kolla om det är glapp i den när bilen står på marken...

Four rings to rule them all=)
Audi S4

21 761 Inlägg
29 maj 2006
Ja, det är ju inte så många detaljer kvar som kan ha med styrningen att göra. Kulleden som fjäderbenet sitter fast på och kullederna på styrstaget, några fler saker kan jag inte komma på eftersom drivknuten är bytt.

Är ju inte så lätt att säga helt säkert vart felet är när tom bilmekanikern som du pratade med hade fel.

460 Inlägg
29 maj 2006
Reggin skrev:
Tar upp denna tråd igen eftersom byte av fjäderbenslager ej funkade. Måste veta vad som är fel och vad som ska bytas!

Knakande från framvagnen brukar i nästan alla gånger bero på en torr/utsliten spindelled.
Kolla o damasken är hel och om den glappar(kläm och bryt för att hitta glapp)
OM leden felfri kan man lägga en droppe olja innanför damasken så slutar det låta
fram till man hinner byta

A.E
bilverkstadsägaer i 25år

Sök